Mees võttis kuulda. Ta läks pühapaika ja laskis põhjapõdra maha."
Voolavat vett pidasid saamid maagiliseks, universaalseks puhastusvahendiks. Nende usundis kandis ta nahad uute põhjapõdraalgete sünnipaika. Edastame V. Tsharnoluski (1965: 78) vahendusel teejuht Jestrati-taadi jutu:
Milliseid oletusi saab teha eespool refereeritust? Silmade söömises võib kajastuda algrituaal, mille sisuks oli viljakuse tagamise otstarbel esimeste põhjapõdraloodete omandamine maaema poolt. Muinassaamide mõttemaailma taastades võib oletada, et söömise teel sisenesid silmad naisesse (vrd millegi söömise seost rasestumisega mitme rahva uskumustes) ning see naine oli tegelikult maaema, mida ju väitis ka jutuvestja Tatjana Danilova (vt "Mäetagused" nr 6, lk 25-26). Põhjapõtrade ja maa seosest on jutustanud ka rootsi saamid, kes ohverdasid põtru toitvale ja neile suguiha andvale maale (Holmberg 1915: 60).
Nagu XII loos tuleb siingi põhjapõtra ambuda pühapaigas, millele osutab kohanimi Pühajärv. Abiellumine naabrimehega on tarvilik ainuüksi selleks, et mees tapaks ja nüliks põhjapõdra, kuna naisele polnud jahilkäik lubatud. Naha töötlemine jääb aga naise teha.
Tapetud abikaasa naha peal magamise motiiv on meile eelmistest lugudest juba tuttav, kuid käesolevas loos leidub huvitavaid täpsustusi. Loomaks moondumisel ei piisa naha peal magamisest, nagu seda eelmiste juttude järgi võiks arvata, vaid siin on oma kindel kord, nimelt tuleb heita naha peale nii, et pea satuks naha peaosale, täpsemini, selle kõrvadele. Üldiselt meenutab see Audne lugu, kuid on vastupidise eesmärgiga: seal oleks karuks moondunud naine saanud täielikult tagasi inimkuju, kui ta kõik kehaosad oleksid mahtunud naha peale (vt II ekskurss). Ilmselt pole juhuslik ka maining, et karv peab jääma väljapoole. Karvasus on ju viljakuse sümboleid. Hinge jagamise kohta saame järgmise pildi:
| Jutu number ja päritolu | Abiellumis-tüüp | Pissija | Pahategija | Pahandus |
| 1. Imandra | I | laps | - | paha hais |
| 3. Kildin | - | -"- | naine | riputas naha üles |
| 6. Imatra | I | -"- | - | paha hais |
| 8. Aahkkel | II | -"- | ämm | riputas naha ukse ette |
| 9. Kildin | II | äi | naine | riputas naha tagauksele |
| 10. -"- | II | -"- | ämm | kuivatas nahka teerajal |
| 12. Turja | II | laps | ämm -/ naine | kuivatas nahka päikese käes |
| 14. -"- | II | - | naine | põletas mehe naha |
| 15. -"- | II | - | ämm | riputas naha kuivama |
| 18. Teadmata | II | taat | naine | kuivatas nahka koja juures |
| 19. Kildin | II | lapsed | ämm | riputas naha uksele |
| 20. Kolta | III | laps | - | paha hais |
| 22. Aahkkel | - | - | omaksed | ? |
| Variandi number ja päritolu | Imetamine | Hoiatus inimese eest | Hoiatus looma eest | Poja needmine | Soovitused saada saakloomaks |
| 1. Imandra | + | + | + | - | - |
| 2. Kolta | + | - | - | - | - |
| 3. Kildin | + | + | - | - | - |
| 4. Turja | - | - | - | + | - |
| 5. Kolta | - | + | - | - | - |
| 6. Imandra | - | + | - | - | + |
| 8. Aahkkel | + | - | - | - | - |
| 9. Kildin | + | + | - | - | - |
| 10. -"- | + | + | - | - | - |
| 12. Turja | + | - | - | - | + |
| 14. -"- | - | - | - | - | - |
| 15. -"- | + | - | - | - | - |
| 18. Teadmata | + | + | - | - | - |
| 19. Kildin | - | - | - | - | - |
| 20. Kolta | - | - | + | - | - |
| 22. Aahkkel | - | - | - | - | - |
| Kokku | 9 | 7 | 2 | 1 | 2 |