![]() |
|
![]() |
Sinise ja punase võimalikust tähendusest regilaulus |
| Värvinimetus | esinemisarv | värvinimetus | esinemisarv | värvinimetus | esinemisarv |
| 1. puna(ne) | 73 | 14.-15.tahmakarva | 3 | 27. liedikarva | 1 |
| 2.-4. sinine | 55 | 14.-15. tõrvaskand | 3 | 28. lepakarvaline | 1 |
| 2.-4. hall | 55 | 16.-17. veripunane | 2 | 29. urmatsed | 1 |
| 2.-4. must | 55 | 16.-17. kollane | 2 | 30. heinakarva | 1 |
| 5. valge | 44 | 18. paat | 1 | 31. sõmerakarva | 1 |
| 6. kirju | 31 | 19. süsimust | 1 | 32. liivakarva | 1 |
| 7. kõrb | 19 | 20. tõmmukarva | 1 | 33. päävakarva | 1 |
| 8.-9. linakarva jne | 11 | 21. oravakarva | 1 | 34. murukarva | 1 |
| 8.-9. ruuge | 11 | 22. lõhekarva | 1 | 35. pärjekirja | 1 |
| 10. verev | 8 | 23. rauakarva | 1 | 36. taevakarva | 1 |
| 11.-12. roheline | 5 | 24. piimakarva | 1 | 37. kannukarva | 1 |
| 11.-12. rauarooste(karva) | 5 | 25. tulipunane | 1 | ||
| 13. hiiehall | 4 | 26. verikõrb | 1 |
Näiliselt võivad sellised paralleelvärsid olla meeleolu
süvendavad nagu eeltoodud näites. Ometi on kahe esimese värsi
värvidel üldisem tähendus, see pole pelgalt konkreetne laulutekst.
Kui pruut on vastuvõetav, siis on tema veimevakas ilusad sinised
lõngad, / ilusad punased lõngad... Kui aga pruut ei meeldi, siis
siga sõrgund sinista,/ hobu pursand punasta,/ koer on kusnud kol
lavetta. *28 Samad värvid tähistavad vastupidist sõnumit.
Värve ei saa selles kontekstis vabalt asendada, sest need osutavad pulma
lauludes piirisituatsioonile.![]() |
Sinise-punase parallelismi üheks allikaks on looduselamused, kusjuures
sellele on omistatud usundiline tõlgendus. Vikerkaar, silmapiir,
päikeseloojang (piir päeva ja öö vahel) - need nähtused
on ühelt poolt visuaalselt tajutavad ja seostuvad värvielamustega. Teisalt
on need elamused ka sakraalse maailma peegelduseks, sõnumiks teispoolsusest.
*43 Neid kujutelmid on nii looduses kui ka usundilises maailmapildis seostatud
piiri mõistega. Sinise-punase parallelism seondub piiriga looduses
ning ka pöördemomentidega inimese elus. Punase ja sinise
värvipaari (mitte üksikult esineva värvi!) ulatuslikust
sümboolikast eri kultuurides on kirjutanud Leopold Schmidt. Tema arvates
saab värvipaari ja sageli sellele lisanduva kolmanda värvi
sümboolikast rääkida seoses mitmete Euroopa riikide
lipuvärvidega; alates 15. sajandist on näiteid Euroopa rõivamoest,
mille abil eristatakse mehi ja naisi, poisse ja tüdrukuid. Autor jõuab kahe
olulise aluspõhjani selle nähtuse kirjeldamisel. Esiteks selleni, et
tähenduslik mõju on nimelt värvipaaril (-grupil), mitte üksikul
värvil. *44 Teiseks selleni, et sinise-punase kasutamisel pulmakombestikus
(näiteid üle Euroopa) on juured kaugel minevikus (autor esitab
näiteid lisaks Euroopa kultuuridele Vanast Indiast). Sellel värvipaaril on
sümboolne imejõud (kaitsefunktsioon) ning naist ja meest kui kaht erinevat,
ent ometi inimesena kokkukuuluvat tegelast eristav funktsioon. *45 See tasand
on metafoorsem looduspiiri märkivast tasandist.