Ketshenbije küla asub Ardatovi rajooni kirdeosas Tshuvashi piiril.
Koos kahe teise ersa küla Orozbije ja Erzän Ordanbijega moodustavad
nad keelesaare, mida ühelt poolt piiravad tshuvashi, teiselt
poolt vene külad.
Ketshenbije küla asub Ardatovi rajooni kirdeosas.
Mordva kuulub metsastepivööndisse. Paksu mustmullaga kaetud
pinnast läbivad suured jäärakud, mis vihmaperioodidel
muutuvad ojadeks. Küla lähemas ümbruses puuduvad
looduslikud veekogud. Lähim jõgi Menja on ühtlasi
piiriks Mordva ja Tshuvashshia vahel. Kaugematest jõgedest
tuleks nimetada Surat ja Alatõri, kust ersalased saavad oma
kalatagavarad. Külade suurust arvestades (300-400 peret) on
elanikel vähe põldu, heinamaad ja karjamaad, kuid mulla
viljakus korvab osaliselt maa vähesuse.
Küla elanikkonna põhiosa tegeleb põllumajandusega. Millal
põllundus on hakanud arenema, selle kohta on paljude uurijate
seisukohad lahkuminevad. H. Paasonen (Paasonen 1896) ja Y. H.
Toivonen (Toivonen, SUA) viitavad keeleliste andmete põhjal
põlluharimise olemasolule juba soome-ugri perioodil, kuid
professor P. Ariste (Ariste 1955: 199) arvates oli see üsna
arenenud II aastatuhandel e.m.a., kuigi alged olid juba varasemast
ajast. K. I. Kozlova andmetel on Volga-äärsete rahvaste
peamisteks põllumajanduslikeks kultuurideks rukis, kaer, tatar,
oder ja nisu (neist tähtsaim oli rukis, sellele järgnes
kaer). Kartulit hakati kasvatama 19. saj. teisel poolel, kuid veel
20. saj. alguses oli see nn. juurviljaaia-kultuur, põllule pandi
neid harva (Kozlova 1964: 19). Köögivilju on Mordvas ammust
ajast kasvatatud, kuid olulist tähtsust pole sel majanduses
kunagi olnud. Tegeldakse ka aiandusega: põhilised viljapuud on
õuna- ja kirsipuud.
Loomakasvatus on Mordvas teisejärgulisel kohal, kuid see on tihedalt
seotud põllundusega. Kasvatatakse hobuseid, lehmi, lambaid ja sigu,
kodulindudest aga peamiselt kanu ja hanesid. Lambaid ja sigu on vähe.
Tänapäeval on põhiline koduloom lehm.
Toitude nimetused ja toiduvalmistamisega seotud sõnavara sõltub
alati antud piirkonna geograafilisest asendist, inimeste tegevusalast
ja eluviisist. Mordva toitu iseloomustab sesoonsus, mis on tingitud
põllumajanduse tsüklilisusest. Üks periood kestab
suvest sügiseni ja teine talvest kevadeni. Toidu osas on
rikkalikum ja mitmekesisem just esimene. Toiduvalmistamisele
avaldasid mõju religioossed keelud, paastud, mida varem väga
täpselt täideti ja mis praegugi pole oma mõju
kaotanud. Sel ajal oli keelatud loomsete toiduainete ja kala söömine
(osaliselt). Võrdlemisi tihti esinevate ja sageli pikaajaliste
paastude tõttu jäi eriti talvel ja kevadel söögisedel
üsna kesiseks. Religioossete kommete kõrval peeti kinni ka
vanadest, ürgsetest rituaalidest, mis olid seotud
põllumajanduse, loomakasvatuse või mõne muu elualaga.
Sellest annavad tunnistust näiteks palved loomade või vilja
eest. Iga tavaga oli seotud teatud kindlate toitude valmistamine.
(*3)
Mordva rahvuspüha
Rasken Ozks. Rituaalse toidu pakkumine: mesi ja leib. T. Särg,
1999.
Rituaalse toidu pakkumine ansamblile "Toorama".
T. Särg, 1999.
Tänapäeva
mordvalastel on tihe kontakt tshuvashshide ja tatarlastega. Tuntud
mordva keeleteadlane M. J. Jevsevjev arvab, et tugevad tatari
kultuuri mõjutused on mordvalastel juba tatarlaste-mongolite
vallutuste ajast (Kozlova 1964: 17). Suurt osa Mordva ajaloos on
mänginud suhted venelastega. Arheoloogiliste andmete põhjal
algas idaslaavlaste tungimine Mordva territooriumile 7. saj., kuid
alles 12. saj. muutus see massiliseks (Kozlova 1964: 16). Tihe
kontakt viis ka vene kultuuri vastuvõtmisele, kuigi protsess ise
kulges küllalt aeglaselt. Kui varem oskasid vene keelt ainult
mehed, kes pidid töötama väljaspool oma koduküla,
siis praegu oskavad vene keelt nii mehed kui naised - täiskasvanud
inimesed on kakskeelsed. Venelastega kõrvuti elamine on
mõjutanud vastastikku ka toiduvalmistamist.