Hantide traditsioonilise ilmavaate jaotub maailm kolmeks osaks: üla-, kesk- ja allilmaks. Ülailm on seitsmeosaline. Kõige kõrgemal korrusel elab Numi-Torum. Numi-Torum elab nii kõrgel, et tal pole inimeste maailmaga asja. Kui mõni inimene tahab Numi-Torumi poole pöörduda, siis peab ta seda tegema läbi mõne alama vaimu. Semjon Pesikovi järgi võivad aidata Numi-Torumi lapsed-jumalad nagu näiteks Kazõm-imi, Postajankt-iki jt. Seejuures tuleb ka neile midagi ohverdada ja vastavas palves näiteks paluda, et nad ohverdatava põhjapõdra vaimu Kõige Kõrgemale edasi saadaksid ning ühes sellega palve üle annaksid.
Vahepealsete korruste kohta on andmed puudulikud. Ljamini jõelt on saadud teade, mille järgi kolmandal korrusel elavat vene ja tatari jumal.
Esimesel korrusel elab Numi-Torumi noorim poeg Postajankt-iki - “Kiire vanamees”, teise nimega Sorni-iki -“Kuldne vanamees”. Kui teda Postojank-iki nime järgi kutsuda, siis hüppavat ta äkilises ehmatuses kõrgele õhku ja tormavat vaatama, kes teda kutsus nii kibekiiresti tulema. Häda sellele, kes niisama, nalja pärast teda niimoodi kutsus. Selle pärast on tal olemas ka peitenimi Õi-shlapt-lah-hliotõ-iki selleks puhuks, kui teda ehmatada ei taheta, eriti ohverdamise ajal. Sorni-iki sõidab ringi valge hobuse seljas. Mansidel esineb taevane ratsanik veel Mir-susne-humina “Maailma vaatava mehena” (Gemujev, Sagalajev, Solovjov 1989:102). Nii hantide kui ka manside hulgas oli ta üks soositumatest jumalatest. Sel on mitu põhjust. Esiteks loetakse teda Mos-hõimu esiisaks (Sokolova 1971:216). Teiseks on ta seatud mitmete omaduste tõttu maakera ja selle asukate üle valvama. Mansidele on ta kõige peamine vahendaja Numi-Torumi ja inimeste vahel (Gemujev, Sagalajev, Solovjov 1989:157-158). Ristiusu mõjul on Sorni-iki Obi jõe hantide juures sulandunud ühelt poolt Jeesus Kristusega, teiselt poolt Püha Nikolai Imetegijaga. Viimane on väga populaarne üle kogu Siberi, tõrjudes kõrvale isegi Jeesuse ning on tihtipeale omandanud kohaliku jumala staatuse.
Keskmises ilmas elavad inimesed, loomad ja muud elusolendid. Semjon Pesikovi järgi elasid varem inimeste kõrval “nähtamatud inimesed”- vonth-hluunkth või hlunk, kes mingil ajal läksid ära taevasse. Eriti suur “migratsioon” olevat olnud pärast seda, kui esimene naine kosmoses käis. Haldjad ja jumalad ei armastavat seda, et naine nendest kõrgemal asub. Vanasti ei tohtinud naine isegi kõrgematele kohtadele ronida (Sokolova 1971:122) ega üle kala- ning jahiriistade astuda. Üldse oli naistele palju tabusid, kuid mitte niivõrd nende alandamiseks, nagu mõned tänapäeva feministid arvavad, vaid pigem nende kaitseks. Mõned keelud olid tingitud sellest, et naise väge peetakse kontrollimatuks, eriti menstruatsiooni või raseduse aegadel. Seetõttu võib ta mõjutada meeste taigasid ning tuua sisse määramatuse tulemustes, mida metsarahvas aga endale lubada ei saaks.
Tähtsamad keskmise ilma hlunkid on enamasti Numi-Torumi järglased. Numi-Torumil on seitse poega ja üks tütar. Mõnede andmete järgi on ka tütreid seitse, kuid esimene versioon on rohkem levinud. Tal on veel hulk lapselapsi ja teisi järeltulijaid. Vanim poeg on As-iki ehk "Obi vanamees". As-iki toimimisala on kogu Obi jõgikond. Surguti rajooni hantide järgi on iga jõega seotud jumal selle piirkonna peremees, mille veed sellesse jõkke voolavad.
Teiste keskmise ilma jumalate hulgast võiks siinkohal mainida veel Kazõm-imi´t, Numi-Torumi tütart ning Kaltash-anki´t, Numi-Torumi naist. Kazõm-imi ja Kaltash-anki isikud on kaalukas vastuargument Eliade väidetele, et Kesk- ja Põhja-Aasia rahvastel on vaid meessoost jumalad tähtsad (Eliade 1974:10). Kazõmi jumalanna pole väga tähtis mitte ainult Kazõmi hantide jaoks, vaid ka obdorski, obi ja surguti hantidele (Sokolova 1971:217; Kulemzin 1984:111). Ka Kaltash-anki roll on hantide elus küllalt suur – on ju Kaltash terve fraatria esiema, samuti üldine abielunaiste, sünnitajate ning laste kaitsja. Tihti kasutavad handid mõlemi persooni kujutamiseks Jumalaema ikoone või nende reproduktsioone. On teateid, mille järgi ongi Kaltash-anki ning Jumalaema sulandunud hantide sünkretistlikes kujutelmades üheks.
Oluline tegelane on hantide ja manside uskumustes karu. Vanade laulude järgi on karu Numi-Torumi poeg (või tütar). Alguses elas ta taevas isa kojas, kuid hiljem laskus maa peale elama. Versioone sellest loost on mitmeid, kuid kõigi puhul on toonitatud, et karust algas inimese sugu (Karjalainen 1918:387-389, Schmidt 1989:195-197, VKK 3, 1991:p.13). Läänemeresoomlastel on karu samuti inimese sugulane (Waronen 1891:70). Pärast karu tapmist tuleb tingimata korraldada karupeied.
Igas jõgikonnas on üks või enam püha paika (jalpõn-ma mansi k.) (Karjalainen 1918:185-86), mis sarnanevad pühade saludega või hiitega teiste soome-ugri rahvaste juures. Seal ei tohi jahti pidada ega kalastada, ka mitte marju korjata. Enamasti on naistele selles kohas viibimine keelatud (Karjalainen 1918:190). Püha koht on pühitsetud mingile jumalale või paigahaldjale. Tõsi küll, kirjanduses on andmeid selle kohta, et mõne jumaluse “kummardamise paiga” juures piirangud ei kehtinud (Gemujev, Sagalajev, Solovjov 1989:4). Pühapaikades on enamasti olemas pühad aidad, kus hoitakse jumalate nukke ja muid sakraalseid esemeid. Iga jumaluse pühapaigal on tavaliselt oma hoidja-peremees (Karjalainen 1918:239). Tihti pärandub see amet pereliini pidi edasi isalt vanemale pojale, kuid seda võidi ka teistele üle anda, kui senine “peremees” osutus väärituks ülesannet täitma (Karjalainen 1918:239). Nendes pühades paikades käiakse ohverdamas. Kokku kogunetakse, kui näiteks keegi on unes näinud, et tuleb ohvripidu korraldada või kui on saadud mingi muu märguanne. Ühisohverdamine püütakse läbi viia enne uut aastat kasvava või täiskuu ajal. Uue aasta alguses ei tohi ohverdamist korraldada (Anatoli Tevlin, Ni¯e-Sortõm, Vm 1995). Pühasid nukkusid hoiavad Tromagani ja Pimi jõgede ülemjooksudel aitade puudusel erilistes, "puhastes" nartades.
Alumine ilm on samuti seitsmeosaline. Jällegi on teated erinevate korruste kohta küllalt lünklikud. Kõige alumisel korrusel elab Heini-iki (teise nimega Kul-iki). Tema on alumise ilma valitseja ning kõikide haigusevaimude pealik. Reeglina Kul-iki nime ei nimetatud, eriti haige juuresolekul.