PõhjaudmurdidVeidi ajaluguUmbes esimese aastatuhande keskel tekkisid Tsheptsa jõe kesk- ja ülemjooksu ananjino- ja pjanobori-aegadel (VIII saj. e. Kr. - II saj. p. Kr.) üsna hõreda asustatud aladele võimsad linnamäed ja matusepaigad. Arheoloogide arvates pärines uus asunike laine Kaama ülem- ja Vjatka keskjooksult. Polomi küla lähedal paikneva matusepaiga järgi, mis on üks suuremaid keskaegseid mälestisi Udmurdimaal, nimetati see V-IX sajandini Tsheptsa basseinis levinud kultuur Polomi kultuuriks. Selle kandjad olid antropoloogiliselt tüübilt lähedased tänapäeva põhjaudmurtidele. Tänaseks on teada üle 20 linnamäe, 7 matusepaika ja üle 20 asulakoha, millest mõned olid kasutusel veel X-XI sajandil. Polomi kultuuri linnamäed on neemiklinnuse tüüpi, pindalalt enamasti mitte üle 5000 m2, suuremad (näit Polomi II linnamägi Gõrkesshur) siiski kuni 20 000 m2. Elamud olid palkidest, kuni 84 m2 suured, ilma vundamendita, kaetud ilmselt puukoorest viilkatusega. On leitud eeskodade jälgi.
IX-X sajandil tekkis praeguste põhjaudmurtide asualale Tsheptsa jõe keskjooksul rida uusi linnuseid, mis on tänapäevani seotud muistenditega udmurdi vägilastest ja mis praegugi kannavad nende nimesid. Räägitakse, et kunagi asunud Tsheptsa ja Põzepi ühinemiskohas kõrguvale Soldõri mäele elama vägimees Dondõ koos kahe poja Idna ja Gurjaga. Seal sündis talle veel poegi, nende seas Vesja ja Zui. Poegadele jäi mägi kitsaks. Dondõ koos nooremate poegadega läks Põzepi jõge mööda üles ja rajas selle lisajõele oma linnuse Dondõkar. Idna jäi paigale, tema linnuse nimeks sai Idnakar. Gurja ja Vesja läksid Tsheptsat mööda ülespoole ja rajasid sinna oma linnused. Kolmekümnest seni Tsheptsal teadaolevast linnusest kuulub X-XV sajandiga dateeritud Tsheptsa kultuuri aega 13. Asulakohti on leitud kolmekümne ringis, kalmistuid 31.
Idnakar, mille õue
pindala oli ligi 40 000 m2, paiknes 40 meetri kõrgusel neemikul ja
oli kindlustatud kahekordsete vallide ja kraavide süsteemiga. Vall
oli tehtud tihedalt kokkutrambitud liivast ja savist ning väljast
varisemise vastu kindlustatud palkidest ja lattidest kattega. Valli laius
küündis 19 meetrini, kõrguseks pakutakse umbes 10 m.
Vallile oli tõenäoliselt püstitatud veel palktara, aga
selle jäljed on mitu sajandit kestnud põlluharimine
hävitanud. Vallikraav oli 10,5 m lai, selle nõlv oli valli poolt
savi ning palkidega tugevdatud. Linnuseõues paiknes
viies reas umbes 50 maja. Majad olid ristkülikukujulise
põhiplaaniga, mõõtmetega 6 x 8 m, ehitatud otse
maapinnale, viilkatusega ja ilma laeta. Ainsa ruumi keskel seisis
kõvakstrambitud savist koldealus, mis oli ümbritsetud puust
raamiga. Sellele alusele laoti kividest kolle. Seinte ääres
paiknevate naride laiuseks oli 1,8-2 m. Laudade, lattide või
puukoorega vooderdatud majapidamisauk oli mõnikord kolde
lähedal, sagedamini aga seina ääres, ulatudes poolenesti
majast välja. Natuke tänapäevastUdmurdimaa põhjarajoonid on lõunapoolsetest metsasemad, küttimine on seal tänapäevalgi arvestatavaks elatusalaks. Põhjaudmurdi külad paiknevad peamiselt laugetel künkanõlvadel, majad asetsevad tänavate ääres, kus moodustavad koos kõrvalhoonetega (aida, lauda ja saunaga) suletud õued. Tänapäevane udmurdi elamu - korka - on eeskojaga ühe- või kahetoaline ristpalkehitis, mille põranda all paikneb kelder. See ei erine kuigivõrd naaberrahvaste majadest. Omapäraseimaks ehitiseks on ait kenos, mis on põhjarajoonides kahekorruseline. All hoiti vilja ja liha, ülakorrusel paiknes rõivaait, kus suviti magati.
Udmurdimaa põhjarajoonides on palju hääbuvaid külasid, sest noored on töö ja parema elu otsinguil linna läinud. Halvad teed muudavad pääsu kaugematesse küladesse raskeks. Isegi rajoonikeskusesse Kezi jõudmiseks tuli veel 1987. aasta suvel korduvalt traktori abi kasutada. Ääreala külade väljasuretamine oli 1970-1980. aastate rahvastiku- ja agraarpoliitika osa - mingite näitajate põhjal kanti küla väheperspektiivikate asustatud punktide nimekirja, see aga tähendas kohaliku majandi (või selle osakonna) likvideerimist, millele järgnes kooli sulgemine. Kui naelutati kinni ka kaupluseaknad ja uks, sattusid vähesed veel külla jäänud vanurid valiku ette - kas kolida laste juurde või püüda kõike vajaminevat ise kasvatada. Kui mõnedes lõunaudmurdi külades
kannavad naised (eriti vanemad) rahvarõivaid pidupäeviti veel
praegugi, siis põhjaudmurdi külades võib neid
vähem näha. Lõunapoolsete rõivastega
võrreldes paistab silma valge värvi suurem osakaal.
Järgnevalt helinäide põhjaudmurdi murdest: Olga Zolotarjova Jari rajoonist Bairami külast räägib oma eksitaja-kogemusest (481 kb .au). Tekst on järgmine: ![]()
nii ma käisin ja käisin, rõivad pahupidi
pööratud, olin Tumi poole minemas, aga jõudsin
hoopis Juskouli poole, tee peale juba. Läksin juba tee peale,
kui ärkasin - Juskouli minnes mul homme
tagasi tulla ju kauge ka, davai Tõmi poole. Tõmi
poole minema hakkasin - täitsa must miski nagu kõrgub
eespool. Mis teha? Ma siis lähen ja lähen, läksin
- ja keegi oli lõket teinud kasepuu mustade pakkudega,
känd seisab. Ja vot need mu pahupidi pööratud rõivad
otsekui viisid mind ju tee peale välja. Läksin Tumi.
Tumis oli kell juba üheksa, kell viis tulin kodust välja,
viiest saadik läksin Tumi. Tumis oli kell juba üheksa,
hilja
ma ei saanud enam kedagi kätte. See on osa elektroonilisest väljaandest: Aado Lintrop. Loitsija udmurdi leheküljed. ISBN 9985-851-99-4 |