Üleloomulikku olendit, keda käesolevas töös tinglikult
hiiehaldjaks nimetatakse, on udmurdid kirjeldanud nõnda: "See vaim
(lut = keremet) või need vaimud (neid on palju) elab metsatukkades,
mis on votjakkide jaoks puutumatud. Kui keegi julgeb raiuda kasvõi
ühe puu, võtavad vaimud talt mõistuse või suretavad.
Lut-vaime on nii mees- kui naissoost, nad abielluvad ja sünnitavad
lapsi, votjakkidele ilmutavad nad ennast inimese kujul - tatarlasena, nende
ilmumine toob mõnikord haiguse majja, mõnikord aga tervenemise."
(Bogajevski 1890: 156 < Miropolski.)
Tatarlane
Hiiehaldja päritolu on udmurdid üksmeelselt seostanud tatarlastega:
"Kuni tatarlastel polnud veel oma usku, palusid nad ludi. Aga kui
nad oma usu vastu võtsid, siis keelati neil jumalateenistusel küünalde
kasutamine ja sellepärast hülgasid nad ludi. Lud
jäi kurvaks ja käis mööda ilma erakordselt kauni käterätiga
ja nuttis, öeldes: "Kes mind võtab, kes hakkab mind kummardama,
see saab minult ammendamatu õnne." Loll votjakk lasi ennast käterätist
meelitada ja hakkas ludi kummardama." (Bogajevski 1890: 154-155
< Parsgurti küla.) Kommentaariks võib lisada, et udmurtidel
oli tõesti komme ohvrihiies küünlaid põletada,
aga käterätid rippusid ka nende palvekodades ja olid kasutusel
muudelgi palvustel (näiteks Varklet-Bodja külas veel 1990. aastal
gershõd-pühade palvustel).
"Kord palusid tatarlased ludi varsaga, (s.t. ohverdasid varsa,
A. L.) ohvrilooma pea aga viskasid metsa. Votjakid said sellest teada,
võtsid pea üles ja hakkasid sest ajast peale ludi kummardama."
(Bogajevski 1890: 155.) Ja veel: "Keremet ilmub mõnikord
inimestele unes, kusjuures ta võtab tatarlase kuju... samal kujul
ilmub mõnikord ka ilmsi... Juski külas rääkis keremeti
preester... et ta vana-vanaema näinud kord und, kus talle ilmunud
"tatarlase rõivais lud" (ta mees oli hiiepapp). "Ta (lud)
öelnud, et ta on väga nõudlik ja kuri ega või taluda
vähimatki roojust süüdlast karistamata. Ta on kaheteistkümne
ludi seast kõige tähtsam ega või inimeste lohakust
taluda. Seepärast peavad need, kes teda paluvad, olema kindlasti valgeis
rõivais." (Bogajevski 1890: 155.)
Muistend-memoraat keremetist
Üks taat rääkis nii: "Olin raskesti haige. Kord kesköö
paiku astub tarre kaks inimest, mees ja naine, tatarlased. Mees seisab
ukse juures, naine riputab ahju kõrval salli üles. Aga uks
oli lukus. Küsisin, mida nad tahavad. Nad ei vasta, ainult omavahel
räägivad. Kutsusin isa ja ütlesin, et meil on tatarlased
tares. Ta ei uskunud ja ütles, et ma sonin. Hakkasin kartma ja ootan,
kas kukk juba varsti laulab - ehk lähevad tatarlased ära. Kukk
lauliski, aga need ikka seisavad ja räägivad. Nii seisid nad
suure valgeni. Äkki kuulen - keegi tuleb trepist üles, tuleb
ja trambib kõvasti uute saabastega, jõuab ukseni, kuid sisse
ei tule, vaid räägib tasa taresolijatega ja läheb minema.
Natukese aja pärast on trepil jälle sammud, jälle praotatakse
ust ja aetakse juttu. Ma ei kannatanud välja, võtsin kirve,
lõin aknaraami välja, hüppasin õue ning jooksin
aida juurde, kus mu vend töötas. Varsti pärast seda põgenesid
ka tatarlased, keda mu vendki nägi. Teisel päeval, kui tares
peale minu kedagi polnud, kuulen, et keegi kutsub mind: "Vassili, tule
siia!" Vastasin, et ei suuda haiguse pärast tõusta. Hääl
räägib: "Tule aga, küll suudad!" Võtsin vildi ja
padja, läksin eeskotta ja heitsin pikali. "Sa tule siia!" ütles
hääl pööningult. Ütlesin, et ei jaksa siledal
maalgi käia, kuidas siis mööda redelit ronin. "Tule, küll
ronid," vastas hääl. Ronisin üles ja näen - seisab
tatarlane ja toetab seljaga vastu korstent, tema kõrval naine ja
vastas lapsega noorik, vist ta minija. Tatarlane ütleb mulle: "Noh,
Vassili, sa vist ei karda meid, kui siia tulid. Tea siis, et maailmas on
jumal (inmar) kõige tähtsam, aga tema järel oleme
meie." Seda öelnud, muutusid nad nähtamatuks. Kuulsin ainult,
kuidas nad tuule kohinal läbi katuse lendasid. Pärast seda sain
ma terveks." (Bogajevski 1890: 156-157 < Miropolski.)
Lud kuzjo, keremet ja shaitan
Lud on udmurdi keeles lihtsalt väli või põld,
liitsõnade koostises ka metsik, mets- (näiteks lud pars
'metssiga'). Hiiehaldja udmurdipäraseks nimeks on harilikult mitte
lud, vaid lud kuzjo. Kuzjo on bulgaari laen ja tähendab
tavaliselt peremeest või isandat, koos kohta näitava sõnaga
aga haldjat (gid kuzjo 'laudahaldjas'). Sageli kannab hiiehaldjas
nime keremet, mis on samuti laen Volga-Bulgaaria ajast ja tähendab
kurja vaimu ning sellele pühendatud palvuspaika (vrd. ka türgi
keramet 'ime', kerem 'suuremeelne, armuline, üllas',
araabia ker?). Sellest, et ka shaitan 'saatan, kurat' on
mõnel autoril olnud hiiehaldja sünonüümiks, ei maksa
järeldada, et udmurdid olid saatanakummardajad. Tuleb vahet teha muistendite
shaitani ja keremet-shaitani / lud kuzjo / lud asaba vahel.
Kui esimene oli tihti taevajumala vaenlane ja kogu kurja sünnitaja,
siis keremet, kuigi teistest rangem, oli vaid üks haldjatest.
Nii kristlastel kui muhameedlastel on komme kõiki teiseusulisi paganateks
pidada ja nende jumalusi kuraditeks tituleerida. Näiteid pole vaja
kaugelt otsida. Ka mitmed selles töös tsiteeritud autorid (näiteks
Vassiljev) on udmurdi haldjaid ühtviisi kuraditeks nimetanud. Eks
teinud seda udmurtide musulmanidest naabridki. Ja kuna just hiiehaldjat
shaitaniks nimetati, võib oletada, et tema kultus oli teiste
jumaluste omast silmatorkavalt erinev. Mispoolest siis pälvis see
õigeusklike muhameedlaste erilise tähelepanu? Võib-olla
meenutas see neile liiga palju nende endi paganlikku minevikku.
Hiiepalvusest ja ohvrihiiest
Vladõkin näeb udmurdi ohvrihiie kultuses nii ürgseid
soome-ugrilisi, kui ka laenatud jooni. Ta oletab, et permi ja volga rahvastel
segunes ürgne püha puudesalu kummardamine Kesk-Aasiast lähtunud
islami-eelse keremeti kultusega (Vladõkin 1991: 19, 1994: 109-110,
202). Ohvrihiis erines tõepoolest muudest udmurdi palvuspaikadest,
kuna sinna ei lubatud naisi (Bogajevski 1890: 155, Wichmann: 1893, 1: 17)
ja palvus toimus sageli öösel (samas). 1980. aastal Kuzjebajevo
ludil nähtud palvus kinnitab neid andmeid. Keremeti
erilisest nõudlikkusest rõivastuse suhtes oli juba juttu.
Ostrovski järgi austatud hiiehaldjat sedavõrd, et ohvrihiide
ei lastud liiga purjus mehepoegi (Ostrovski 1874: 39; paljudel muudel palvustel
oli alkoholi tarvitamine lubatud või isegi kohustuslik). Lud
ut’is (hiiepapp) ei tohtinud süüa sealiha (Bogajevski 1890:
155, Wichmann 1893, 1: 18). Ent samas loeti ohvrihiies nagu palvekojaski
kõige pühamaks paigaks tuleaset ja - nagu uude palvekotta -
viidi ka uude ohvrihiide tuhka vana ohvrihiie tuleasemelt: tuno
istus ratsastamata ja valjastamata hobuse selga ja sõitis temaga
metsa suunas, kusjuures koht uue ludi jaoks määrati sinna,
kus hobune peatus. Pärast koha valikut sooritati pühapaiga ülekolimine,
mis toimus pulmarongiga, nagu räägiti Punemi külas. Punemi
taadid mäletasid vaid seda, et kõige tähtsam oli asja
juures tuhk sellest paigast, kus vanal ludil ohverdati. (Buch 1883:
124.) Keremeti pulma kohta on Ostrovskil huvitav teade: Ühe
küla udmurdid arvasid kõigi oma õnnetuste põhjuseks
selle, et nende keremetil on üksi igav elada. Vaja keremetile
naine võtta. Käidigi naabrite juures kosjas ja saadi need nõusse.
Siis sõideti peetripäeva paiku keremetile naist tooma.
Sõideti pulmarongiga otse naabrite ohvrihiie juurde ja pidutseti
seal terve öö. Varahommikul asuti hiiest lõigatud ruutarssina
suuruse mättaga tagasiteele. (Ostrovski 1874: 37-38.) Kuigi keremet
tuli udmurdi rahvausundisse tõenäoliselt juba Volga-Bulgaaria
ajal, seostatakse teda tatarlastega, mis on täiesti arusaadav, sest
rahva mälu ulatub eesti muistendeiski vaid rootsi ajani.

Varklet-Bodja ohvrihiis. ERM EJ 388:21. Joonis L. Lepp 1980.
Ohvrihiis oli püha, hiiepuid ei tohtinud raiuda ega murda neilt
oksi. Üldse ei tohtinud hiiest midagi võtta: "Üks Buranovo
talupoeg, endine soldat, kes kroonut teenides oli paganluse tühisuses
veendunud, vedas votjakkidega kihla, et viib hiiepuud palkideks ja et selle
eest ei tehta talle midagi. Aga kui ta oli puud välja vedanud ja hakkas
tahuma, lõi ta kirvega jalga. Hobune, kellega ta puid vedas, läks
kaduma. Räägitakse ka, et Buranovo köster läks hiide
seenele, ja kui seened olid korjatud ja köster tahtis hiiest välja
tulla, hoidis nähtamatu jõud teda kinni. Ta viskas korjatud
seened sedamaid maha ja tuli hiiest tervena välja. Räägitakse
kellestki diakonist ja vaimulikust, et nad olevat suure targa juhatusel
ohverdanud hiies hobuse ja ise seda söönud, et terveneda haigusest,
mis neid tabanud hiie rüvetamise eest. (Vassiljev 1906: 197-198.)
Vladõkin toob ära katkendi omapärasest kaebeloitsust:
"Meie ludi solvati - meie ludi ei pühitud, meie ludi
solvati - ludi tara ei parandatud, meie ludi solvati - ei
raatsitud ühtainustki lammast talle anda, meie ludi solvati
- ei raatsitud ühtainustki pulli talle anda." (Vladõkin 1994:
110 < Munkácsi 1887: 310.)
 |
 |
Varklet-Bodja mahajäetud lud. |
Sama. Püha värav. | Fotod A.Lintrop
1998. |
Mitmel pool pöördusid udmurdid hiieski ohverdades kõigepealt
jumala poole: "Osto inmar, leiva ja soolaga mälestame Esembai
ludi" (Harva 1914, 1: 110 < Gavrilov). Wichmann väidab,
et Urzhumi maakonnas Karlõgani külas ja Jelabuga maakonnas
Bolshaja Mozhgas kinnitatud talle, et ohver pole määratud jumalale,
vaid ludile, kes olevat udmurtide kinnitust mööda netshistõi
duhh ja et palveski ei tuletatavat jumalat meelde (Wichmann 1893, 1:
16-17). Glazovi maakonna edelaosas aga nimetatud keremetiks iga
paganlikku jumalust ja palvuspaika ning sõnadega 'ohverdati keremetile'
tahetud öelda vaid seda, et sooritati paganlik ohvritoomine (Pervuhhin
1888, 1: 67). Siiski ei kirjuta Pervuhhin kusagil, et ka palvekoda oleks
keremetiks nimetatud, järelikult paluti seal udmurtide arvates
jumalat. Tänapäeval jagunevad külad, kus ohverdamine on
säilinud, kaheks grupiks - suure palvekoja haruks bõdz’õm
kuala võzhõ ja ohvrihiie haruks lud võzhõ
(näiteks Kuzjebajevos mäletati sellist jaotust veel 1992. aastal).
Mõlemal harul on oma palvuspaigad ja oma kultuseteenrid ning Vladõkini
andmeil olid mõlemad religioossed grupid varem rangelt endogaamsed
(Vladõkin 1991: 29). Muide, üsna hilise ajani ei abiellunud
ristimata udmurdid ka oma kristlastest rahvuskaaslastega. Kuzjebajevos
väideti, et ohvrihiie grupi peredel pole ei kodust kualad ega
suurt
palvekoda ning et palvekoja haru rahvas ei käi kunagi hiies ohverdamas.
Selline sugukonnaülene jagunemine viitab keremeti kultuse
suhteliselt
hilisele päritolule ning näitab, et kõik udmurdid ei võtnud
nii ranget võõrast haldjat omaks. Mõnel pool püütud
keremetist isegi vabaneda: "Ühes Sarapuli maakonna lõunaosa
külas otsustas rahvas, keda tabas ridamisi õnnetusi ja kes
pidas liiga rängaks keremetti rohkearvuliste ohvritega lepitada,
temast hoopistükis vabaneda. Leiti tatarlane, kes 15 rubla eest olnud
nõus keremeti ära viima ning võtnud tõepoolest
kaasa kõik ohvririistad. Kuid oma keremetist vabaneda vaestel
votjakkidel ei õnnestunud, sest tatarlane visanud ohvririistad nende
endi põllule." (Bogajevski 1890: 161.) Keremeti vastu on
võidelnud ka tark (tuno): "Uue Sentegi külas oli tark,
kes kaua ja visalt keremeti vastu võitles. Esialgu saavutas
ta edu ning sundis haldja ohvritest loobuma, kuid lõpuks pidi siiski
keremetile alla vanduma, ehkki viimane nõudis edaspidi ohvriks
vaid ühe lamba ja teised keremetid olid palju ahnemad. (Bogajevski
1890: 124.) Kuigi siin on tegemist shamaanilaadse tegelasega ja shamaani
puhul on jumalate-haldjatega võitlemine või kauplemine tavaline,
pole teada, et tuno oleks vorshudi või kõldõs'iniga
samamoodi käitunud.
Palved, millega hiiehaldja poole pöörduti, ei erinenud kuigivõrd
muudest palvetest. Bogajevski on üles kirjutanud järgmise palveteksti:
"Soe, meeldiv, pehmendav veri võta oma pihku selle eest, et nüüdsest
läheme välja tööle. Enne tööd tuletame sind
meelde. Las külvatud tera edeneb. Õnnistavat sooja vihma anna
meile, oma öise halla, oma külma öise tuule eest ise kaitse.
Õnnista tehtavat tööd, luba meil elada koos laste ja kariloomadega.
Anna meile seda õnne. Kui läheme vikatiga aasale või
sirbiga põllule, tee, et meie seljad ei valutaks ega väsiks.
Sellepärast palume sind. Meie käsi-jalgu ise väsimuse eest
kaitse, sellepärast palume sind. Koguma tulevatele pappidele et oleks
meil midagi anda. Meie, noored ja vanad, teades või teadmata palume.
Selgita ise välja ja anna meile, mis vaja, sulton dz’ech! (Bogajevski
1890: 138.) "Head isandat" (nii viks tõlkida palve viimased kaks
sõna) on palutud kaitsta ka kariloomi: "Issand, õnnista!
Head aktash ja sultan, andke meile tervist. Ärge andke
meie karielejaid karudele, kiskjatele loomadele ärge neid andke. Sellepärast
palume sind!" (Blinov, 1898: 66).
Kui sultan esineb Lõuna-Udmurtias sageli hiiehaldja sünonüümina,
siis aktashi on peetud täiesti omaette üleloomulikuks
olendiks: "Kurjade vaimude seas on tähtis koht oktashil,
keskpäeva jumalal, kes nõuab, et see osa päevast poleks
pühendatud tööle ja karistab karmilt oma keskpäevase
rahu rikkujaid." (Bogajevski 1888: 17.) Üks Sharkani lähedal
elanud talupoeg kinnitas Vereshtshaginile, et aktash on hiiehaldja
sarnane, teine sama piirkonna mees aga väitis, et aktash on
kõigist jumalustest kõige kurjem. Ta olevat kurjuse jumal,
kes saatvat haigusi inimeste kallale pärast päikese loojumist,
keremet aga tegevat kurja päeval (Vereshtshagin 1886: 31).
Harva järgi on aktash tatari päritolu öösel
tegutsev tõvehaldjas, keda tundvat peamiselt ida-udmurdid (Harva
1914: 201). Potanin kirjutab, et enne sugukonna palvekotta minekut pöördunud
Jelabuga maakonna udmurdid palvega sultani, inmari ja aktashi
poole: "Mida palume inmarilt, seda palume ka sultanilt ja
aktashilt, nii et ilmselt on nad kõik üks, see jaotus
on vaid palve jaoks tehtud," rääkisid külamehed (Potanin
1884: 202-203). Potanin teab lisada, et sultani (nb! udmurdi keeles
on rõhk sõna viimasel silbil, sellepärast sultan:
sultani: sultani) paluti näoga itta, jumalat näoga lõunasse
ja aktashshi näoga läände ning et sultani
ja aktashi kohta räägitakse, nagu oleksid nad keremetid
(samas). Vassiljevgi teab öelda, et pärast iga palvust perekonna
palvekojas mindud õue, kus peremees kummardanud jumalale kirde,
ludile loode ja aktashile põhja suunas (Vassiljev
1906: 254; kahjuks pole märgitud kombe esinemispiirkonda). Autorile
räägiti Kuzjebajevos, et vanasti olnud igal külal oma
aktashi-nimeline
palvuspaik, ent ei mäletatud, keda seal paluti. Gavrilovile ütles
üks tark: "Suur inmar käskis mul minna ja öelda sellele
inimesele (haigele, A.L.), et too läheks ja ohverdaks varsa aktashi-nimelises
uhteorus." (Gavrilov 1891: 90.) Tänapäevalgi kannab üks
Varklet-Bodjas kevadistel palvuspühadel peetavaid palvusi aktashi
nime. See toimub samal lagendikul, kus teisedki palvused ja erineb neist
vaid küünlapõletamise ja põlvili palumise poolest.
Aktash tähendab tatari keeles (ja turgi keeltes üldse)
valget kivi (ka kriiti või kipsi, vrd. uiguuri aq tash alõp
jer chizip - võtnud kriiti ja joonistanud maapinnale, Vanatürgi
sõnastik: 48) ja on ilmselt keremetist veelgi hilisem laen. Võib-olla
on sellenimelisteks ohverdamispaikadeks algselt olnud mahajäetud muhameedlikud
kalmistud, mida udmurdid kurjade vaimude elukohaks pidasid. Sel juhul oleks
valge kivi seostatav hauasamba või -kiviga. Ent võib-olla
läheneb aktash bulgaaridelt laenatud turgi videvikuhaldjale
(akshan), kelle valitsemisajal ei tohtinud samuti töötada
ja kes oma rahu rikkujaid haigustega karistas.
|