III.A.1.d2. ||: Oo Xo Xx Oo ’ Xx Oo :|| Korduv liitvorm. "Handa, handa"

Näide. Handa, handa hahekese (mängulaul), Veera Pähnapuu kooriga, Põrste k., 1973 (RKM, Mgn. II 2350 j).

Struktuursed tunnused

Harmooniline rütm (korduv liitvorm)

||: Oo Xo Xx Oo ’ Xx Oo :|| 8 korda

Silbirütm (rida ja refrään laienduseta)

   

     

Meetrumimudel (rida ja refrään laienduseta)

2 + 2 + 2 + 2

Värsirea ehitus (ilma laienduseta)

Kaheksasilbiline värsirida:

handa, / handa, / hahe- / kõsõ’

Refrään

Haarkõ’ meele handa, handa (2 korda), piirke’ meele perrä, perrä, meele seltsi vaja, vaja.

Viisi ja teksti vorm (korduv liitvorm)

Viis: A || A ‘ A || A ‘ A || AAA

Tekst: A || A ‘ B || B ‘ R1 || R1R2R3

(A, B, R = abb, kus a ja b on poolread)

Heliread

Anhemitooniline helirida (sh suuretertsiline trihord), anhemitoonilis-diatooniline helirida

Viisitüübi kirjeldus

Viisitüüp III.A.1.d2 kuulub rühma III.A.1.d, mida iseloomustab viisivormi laiendav võte – teise poolrea kordus. Selle rühma viisides kordub seto leelos laialt levinud harmoonilise rütmi (HR) mudel Oo Xo/Oo Xx Oo. Viisitüüp III.A.1.d2 on määratud viisi ja teksti vormi järgi – tegemist on pikema kompositsiooniga (liitvormiga), kus vahelduvad erinevad tekstistruktuuri printsiibid. Alguses lauldakse kaks värsirida eeslaulja ja koori vaheldumisega (teksti skeem A || AB || B). Seejärel lauldakse neljarealist refrääni, mille tekstistruktuur on R1 || R1R2R3. Viisi seisukohalt kordub aga kogu aeg sama HR rida Oo Xo Xx Oo, nii et viisi vormiskeem on A || A ’  A || A ’  A || AAA. Kogu liitvorm kordub järgmiste värsiridadega ja sama refrääniga. Kokku kõlab viisirida korduvas vormiüksuses (liitvormis) kaheksa korda. Vormiehituse põhimõte meenutab viisitüüpi III.A.1.a12, kuid viimane on palju pikem.

Nagu rühma III.A tervikuna, iseloomustab ka viisitüüpi III.A.1.d2 rõhuliste kaheksapositsiooniliste lühiridade kasutamine. Selles viisitüübis on kõik lühiread kuuesilbilised ja asuvad refräänis. Lühiridu sobitatakse kaheksalöögilise viisiga (meetrumimudeliga 2 + 2 + 2 + 2), mille tulemusena tekib silbirütmi muster      . Rütmivältuste proportsionaalsusest ja regulaarsest meetrumist tuleneb viisitüübi motoorne kahetasandilise meetrumipulsatsiooniga rütmitunnetus, mis on samuti iseloomulik rühmale III.A tervikuna.

Ainsas viisitüüpi III.A.1.d2 esindavas esituses on kasutatud anhemitoonilis-diatooniline helirida e-G-a-h-c. Seejuures ei kasuta killõ alguses astet c, mistõttu kõlab anhemitooniline helirida. Kui võtta aga arvesse, et aste e esineb ainult eeslaulja partiis, siis liiguvad hääled põhiliselt suuretertsilises trihordis G-a-h, mida peetakse soome-ugrilaste vanaks laadiks.

Kommentaarid

Viisitüübiga III.A.1.d2 laulis Veera Pähnapuu ja tema koor 1973. aastal mängulaulu „Handa, handa, hahekõsõ’”. Sama laulu esitatakse ka mitme II rütmisüsteemi viisiga (vt II.A.3.b2, II.B.1.a1, II.C.1.a ja II.C.1.b).

Helisalvestised ja noodistused

  • RKM, Mgn. II 2350 j < Pihkva obl., Petseri raj., Põrste k., Järvesuu v. – V. Danilov, M. Sarv < Veera Pähnapuu, 56 a., Tato Vanamets, 63 a., Palaga Vanamets, 55 a. (1973) [Handa, handa, hahekese (mngl. 2 korda)]
Tagasi üles