III.A.1.b1. ||: Xx Oo Xo Xx :|| Tekst A || RR. Urbepäeva laul

Näide. Urbepäeva laul (kalendritavandi laul), Irina (Iŕo) Liivik kooriga, Meremäe v., 1937 (ERA, Pl. 71 A3).

Struktuursed tunnused*

Harmooniline rütm

||: Xx Oo Xo Xx :|| 2 korda

Silbirütm (rida, refrään)

   

     

   

Meetrumimudel (rida, refrään)

2 + 2 + 2 + 2

Värsirea ehitus

Laiendamata kaheksasilbiline värsirida; lõpus on kolm kaheksapositsioonilist rõhulist lühirida

üles / tulli / urbõ- / päivä

Refrään

Urbõpäivä, tsõõ-tsõõ!

Viisi ja teksti vorm (melostroof)

Viis: A || AA (lõpus üherealine vorm AAA)

Tekst: A || RR (lõpus üherealine vorm ABC)

Heliread

Pooltoon-poolteisttoon-helirida

* Vaikimisi melostroofi piires

Viisitüübi kirjeldus

Viisitüüp III.A.1.b1 kuulub rühma III.A.1.b, mille viiside muusikaline vorm põhineb harmoonilise rütmi (HR) mudeli Xx Oo Xo Xx kordustel. Viisitüübis III.A.1.b1 kordub sellise rütmimudeliga viisirida melostroofi vältel kolm korda, neist kaks korda kooriosas. Melostroofi teksti ehitust kirjeldavad sümbolid A || RR, mis tähendab, et eeslaulja esitab värsirea ja koor kaks korda refrääni. Kuna värsirida ja refrääni lauldakse sama viisireaga (erineb ainult tekstist sõltuv silbirütm), võib muusikalist vormi tähistada sümbolitega A || AA. Laulu lõpus lauldakse kolm värsirida järjest ilma refräänita (nagu üherealises viisitüübis III.A.1.a1).

Nagu rühma III.A tervikuna, iseloomustab viisitüüpi III.A.1.b1 kaheksapositsiooniliste rõhuliste lühiridade kasutamine, kuid siin viisitüübis esinevad need ainult refräänis urbõpäivä, tsõõ-tsõõ (iseloomuliku rütmiga       ) ja laulu kolmes viimases reas. Lühiridu sobitatakse kaheksalöögilise viisiga (meetrumimudeliga 2 + 2 + 2 + 2), mille tulemusena tekivad kaheksandik- ja veerandnootidest koosnevad silbirütmi mustrid (need on välja kirjutatud eespool). Rütmivältuste proportsionaalsusest ja regulaarsest meetrumist tuleneb viisitüübi kahetasandilise meetrumipulsatsiooniga rütmitunnetus, mis on samuti iseloomulik rühmale III.A tervikuna.

Viisitüübi III.A.1.b1 ainus esitus on pooltoon-poolteisttoon-helireaga es-Fis-g-ais-h (3-1-3-1), kus laadi põhiheli asub astmel Fis. See juhtum on rühmas III.A, haruldane, kuna rühma viisides on suures ülekaalus anhemitoonilis-diatoonilised ja diatoonilised heliread.

Kommentaarid

Viisitüübi III.A.1.b1 ainus tüpoloogia materjalis leidunud esitus on urbepäeva laul (tsõõtamine), plaadistatud Iŕo Liivikult ja tema koorilt 1937. aastal Meremäe vallas. Laululiiki esitatakse erinevate viisidega (vt näiteks I.C.2.a5, I.C.2.a6 ja III.A.1.a5), kuid siinne juhtum on ainus, kus tsõõtamist lauldakse arhailises pooltoon-poolteisttoon-laadis. Pooltoon-poolteisttoon-helirea kasutamine Liiviku poolt siiski ei üllata, sest ta kasutab seda ka mitmes teises laulus. Pealegi esitati 1972. aastal Obinitsas sama HR mudeliga viisitüüpi III.A.1.b3 (laulumäng „Mõrsja koolõtamine“) samuti (osaliselt diatoniseeritud) pooltoon-poolteisttoon-helireaga. Seega võib oletada, et laadil on seos siin kasutatud HR mudeliga.

Helisalvestised ja noodistused

  • ERA, Pl. 71 A3 < Meremäe v. – Herbert Tampere, August Pulst < Ir’o Liivik, 41 a., Mar’t’su Ojaots, 48 a., Tepa Vahvik, 43 a. (05.1937) [Tsõõtamine]
Tagasi üles