Näide. Hots´ kaliina (lüürika), Veera Pähnapuu kooriga, Põrste k., 1977 (EKRK, Fon. 96 (a17)).
Struktuursed tunnused
Harmooniline rütm (melostroof)
Silbirütm
Rida:
Refrään:
Meetrumimudel (rida, refrään)
2 + 2 + 2 + 2
Värsirea ehitus
Kaheksapositsiooniline rõhuline värss, sh lühiread
lätsi / mõtsa / kõndi- / mahe
löüsi / poisi / põõsa / alt
Refrään
Hots´ kaliina, hots´ maliina
Liiso jalga tam hatsiida
Viisi ja teksti vorm (melostroof)
Viis: ARR
Tekst: A R1R2
Heliread
Pooltoon-poolteisttoon- ja uuema diatoonilise helirea segavorm, uuem diatooniline helirida
Viisitüübi kirjeldus
Viisitüüp III.A.2.b2 kuulub rühma III.A.2.b, mida iseloomustab silbirütmi mustri
Viisitüüp III.A.2.b2 kujutab endast pikemat versiooni laulust refrääniga „hots´ kaliina, hots´ maliina” (vrd viisitüüpidega III.A.2.b1 ja III.A.2.b3). Selle viisi muusikalist vormi võib tähistada ARR
Viisitüüp III.A.2.b2 põhineb HR mudeli Xo Xo/Xx Xx Oo kordustel (selles suhtes on kirjeldav viisitüüp väga sarnane viisitüübiga III.A.2.b1). See HR mudel kõlab melostroofi vältel 10 korda. Viisitüüp III.A.2.b2 on salvestatud helireaga, mida võib määrata kui pooltoon-poolteisttoon-helirea ja uuema diatoonilise helirea segavormi (vt Helilaadide segunemine).
Viisitüüpi III.A.2.b1, nagu ka terve rühma III.A, iseloomustab kaheksapositsioonilise rõhulise värsi, sh lühiridade kasutamine, kuid erinevates esitustes on nende osakaal erinev. Lühiridu sobitatakse kaheksalöögilise viisireaga (meetrumimudeliga 2 + 2 + 2 + 2), mille tulemusena tekivad kaheksandik- ja veerandnootidest koosnevad silbirütmi mustrid (need on välja kirjutatud eespool). Laulu esitamise „motoorsest“ maneerist, rütmivältuste proportsionaalsusest ja veerandnootidega refräänist tuleneb selle viisitüübi kahetasandiline meetrumipulsatsioon, mis on samuti ka terve rühma III.A tunnus.
Kommentaarid
Viisitüüp III.A.2.b2 on esindatud selle tüpoloogia materjalides Veera Pähnapuu ja Põrste küla koori kahe esitusega, mida salvestati 1977. ja 1983. aastal. Mõlemat korda on tegemist lüürilise lauluga „Hallitanud poiss“. Varasem esitus (vt näide) on aeglases tempos ja märgatava pooltoon-poolteisttoon-helirea häälestusega. Hilisem esitus on tunduvalt kiiremas tempos ja praktiliselt diatooniline. On märkimisväärne, et selle viisitüübi lühemat versiooni III.A.2.b1 on salvestatud Anne Vabarnalt samuti pooltoon-poolteisttoon-helireaga.
Helisalvestised ja noodistused
- EKRK, Fon. 96 (a17) < Setu, Põrste k. – Riina Pihu < Veera Pähnapuu, 62 a.; Maria Vanamets, 53 a.; Anne Pähnapuu; Tatjana Vanamets; Maria Vatsk; Aleksandra Soolind; Aleksandra Pala (12.07.1977) [Hallitanud poiss; Lätsi mõtsa kõndimahe]
- EKRK, Fon. 96 (b1) < Setu, Põrste k. – Riina Pihu < Veera Pähnapuu, 62 a.; Maria Vanamets, 53 a.; Anne Pähnapuu; Tatjana Vanamets; Maria Vatsk; Aleksandra Soolind; Aleksandra Pala (12.07.1977) [Hallitanud poiss; Lätsi mõtsa kõndimahe] [eelmise esituse lõpp]
- RKM, Mgn. II 3820 (1) < Setu, Järvesuu v., Põrste k. – Vaike Sarv < Veera Pähnapuu, s. 1916; Manni Vanamets, s. 1919; Pelageja Vanamets, s. 1917; Tatjana Vanamets, s. 1908; Anne Pähnapuu, s. 1908 (1983) [Lätsi mõtsa kõndima, hot’s kalina, hot’s malina (Hallitanud poiss + Truudusetu naine)]