Näide. Näiokõsõ’, jo-joo-da (peolaul), Nasta Kanniste (eeslaulja) ja Hilana Taarka (killõ), Meremäe v., 1922 (SKS KRA FON A. O. Väisänen 1922:32, Fonokop 82:4).
Struktuursed tunnused*
Harmooniline rütm
Silbirütm
Meetrumimudel (põhirida)
2 + 2 + R + 2 + 2 + R
Värsirea ehitus
Laiendamata regivärss:
mia / vika, /R/ veerä- / tellä /R
Refräänid
Jo-joo-da! (R1)
Haita l´ool´al´ol´oolla! (R2 pikk)
Viisi ja teksti vorm (melostroof)
Viis: AA
Tekst: aR1bR1
Heliread
Anhemitoonilis-diatooniline helirida
* Vaikimisi kooriosa piires
Viisitüübi kirjeldus
Viisitüüp I.C.2.a4 kuulub rühma I.C.2.a, mille tunnuseks on poolridadele järgnevad ühemotiivilised refräänid. See tähendab, et refrään kujutab endast lühikest vormiüksust ühe muusikalise rõhuga. Viisitüübi I.C.2.a4 refrään koosneb kolmest silpnoodist – „jo-joo-da“ (rõhuline silpnoot on alla joonitud), millele vastab silbirütm
Viisitüübis I.C.2.a4, nagu kõigis rühma I.C.2 viisides, moodustab poolrida koos refrääniga korduva vormiüksuse (fraasi). Siinses viisis on korduva fraasi HR mudel Xo Xo |Xooo|, kuid eespool kirjeldatud muusikalistel põhjustel võime kuulda teistsugust silpnootide grupeeringut – Xo Xox Ooo (st silbirütmi
Viisitüübis I.C.2.a4 kõlab eespool kirjeldatud HR mudeliga fraas viis korda melostroofi vältel – kaks korda eeslaulja ja kolm korda kooriosas (viisivorm AA
Viisitüüp I.C.2.a4 kuulub laiendamata värsireaga viiside rühma I.C, kuna viisi põhirida, mille refrään jagab poolridadeks, moodustab kokkupanduna kaheksasilbilise regivärsi: „mia / vika / veerä- / tellä” (arvestades silpnooti jo refrääni „jo-joo-da“ osana). Rütmisüsteemi poolest kuulub kirjeldav viisitüüp seto leelo vanemasse, ühetasandilise meetrumiga stiilikihti (vt I rütmisüsteem), kuigi formaalselt võib seda noodistada 2/4 taktimõõdus. Refräänide meetrumi kahemõttelisus ja sellega seoses tekkiv kolmelöögiliste meetrumirühmade taju ei soodusta selles viisis veerandnootide pulsatsiooni tekkimist.
Viisitüübi I.C.2.a4 ainus jäädvustatud esitus, mida õnnestus leida, on anhemitoonilis-diatoonilise helireaga e-G-a-h-c.
Kommentaarid
Viisitüüp I.C.2.a4 on esindatud tüpoloogia materjalides ainult ühe helisalvestisega, mille Armas Otto Väisänen tegi 1922. aastal Meremäe vallas. Kuigi tegemist on fonograafisalvestusega, on see küllaltki kvaliteetne ja pikk. Laululiigiks on koguja määranud „peolaulu“, laulusõnades kutsutakse neide laulma, tantsima ja pidutsema.
Kirjeldatav viisitüüp on lähedases suguluses viisitüübiga I.C.2.a3 (refrään „joo-da“), mida Väisänen salvestas 1913. aastal samuti Meremäe vallas. Tegemist on ilmselt sama viisimudeli eri versioonidega, kuid kuna erinevused puudutavad viisivormi (muuhulgas pika refrääni asukohta melostroofis), on neid tüpoloogias tõlgendatud erinevate viisitüüpidena. Kahe viisitüübi võrdlust vt viisitüübi I.B.2.a3 kirjelduse „Kommentaaride“ osast.
Helisalvestised ja noodistused
- SKS KRA FON A. O. Väisänen 1922:32, Fonokop 82:4 < Setomaa, Meremäe v. – Armas Otto Väisänen < Nasta Kanniste (eeslaulja) ja Hilana Taarka (killõ) (1922). [Näiokõzõ jo-jooda (peolaul)]