Näide 1. Rikka ja vaese mäng (mängulaul), Miihkali Nasta kooriga, Seretsova k., 1913 (ERA, Fon. 67 c).
Näide 2. Jaanilaul (kalendritavandi laul), Ivani Hemmo kooriga, Kolovinna k., 1913 (ERA, Fon. 81 d).
Näide 3. Rikka ja vaese mäng (mängulaul), Aleksandra Nurm kooriga, Rokina k., 1972 (RKM, Mgn. II 2294 e).
Näide 4. Väike naine (lüürika), Veera Pähnapuu kooriga, Põrste k., 1973 (RKM, Mgn. II 2352 b).
Struktuursed tunnused*
Harmooniline rütm
Oo Xo Xx Oo |Xxoo ’ Xxoo|
Oo Oo Xx Oo
Silbirütm
Meetrumimudel (põhirida)
2 + 2 + 2 + 2
2 + 3 + 3
Värsirea ehitus
Laiendamata regivärss:
vaene / olõ, / vasta / võta (normatiivne värss)
läke_ks / jaani-mi- / tulele (murtud värss)
Refräänid
Rikassoo, rikassoo!
Vaivassõõ, vaivassõõ!
Kadrikoo, kadrikoo!
Jaanikoo, jaanikoo!
Hairassoo, hairassoo!
Viisivorm
Laiendamata viisirida (8 meetrumiühikut) ja kuuest silpnoodist (3 + 3) kontrastne refrään (AR
Heliread
Pooltoon-poolteisttoon-helirida, anhemitoonilis-diatooniline ja uuem diatooniline helirida
* Vaikimisi kooriosa piires
Viisitüübi kirjeldus
Viisitüüpi I.C.1.a3 kuuluvad erinevad laululiigid, mille seas on ülekaalus mängulaulu „Rikka ja vaese mäng“ esitused. Viisi vormiehitus langeb kokku kõigi rühma I.C.1 viisitüüpidega. Vormi võib skemaatiliselt tähistada AR
Rühmas I.C.1.a eristuvad viisitüübid peamiselt refrääni silbirütmi põhjal. „Rikka ja vaese mängus“ on kaks refrääni, mis kõlavad vaheldumisi, vastavalt mängu sisule – „rikassoo, rikassoo“ ja „vaivassõõ, vaivassõõ“. Sama viisitüübiga esitatakse ka kadrilaulu refrääniga „kadrikoo, kadrikoo“, jaanilaulu refrääniga „jaanikoo, jaanikoo“ ja naljalaulu „Väike naine“ refrääniga „hairassoo, hairassoo“. Kõigi nende refräänide silbirütmi mudeliks on kahekordne rütmimotiiv
Viisitüüp I.C.1.a3 kuulub üldiselt seto leelo vanemasse stiili, põhinedes arhailisel ühetasandilisel meetrumil (vt I rütmisüsteem), kus rütmiline pulsatsioon toimub ainult kaheksandiknootide tasandil. Mõnes esituses on siiski tunda ka veerandnootide pulsatsiooni ja rütmivältuste proportsionaalsust (nagu II ja III rütmisüsteemi puhul), mida soodustab veerandnootidega ja proportsionaalsete vältustega refrään. Erinevalt kaasitamisest (I.C.1.a1) ja leigotamisest (I.C.1.a2) esineb selles viisitüübis tunduvalt vähem rütminähtusi, mis takistavad veerandnootide pulsi tekkimist – murtud ridu kasutatakse väga harva ja lühikesi seitsme positsiooniga ridu (need on eriti iseloomulikud leigotamisele) ei esine üldse. Võib oletada, et rütmitunnetus sõltub lauljate individuaalsest kaldumisest vanema või uuema stiili suunas. Siin toodud näidetest kuulub uuemasse stiili laul “Väike naine” (näide 4). Seda näitab nii HR „moderniseeritud“ (lihtsustatud) variant, kui ka viisirea muusikalise kestuse (kaheksa meetrumiühikut) säilitamine, sõltumata silpide arvust reas – teisisõnu on siin tegemist nn rõhulise värsiga.
Vanemat ja uuemat stiili leiame ka kirjeldava viisitüübi variantide heliridades. „Rikka ja vaese mängu“ puhul kasutatakse enamasti vanemat pooltoon-poolteisttoon-helirida kas puhtal või osaliselt diatoniseeritud kujul (toimub nn „mažoorne diatoniseerimine“ – vt Helilaadide segunemine) (näited 1 ja 3). Mõnes laulus leidub aga anhemitoonilis-diatoonilist helirida (näide 4) ja uuemat diatoonikat (näide 2).
Kommentaarid
Viisitüüpi I.C.1.a3 kuuluvaid laululiike nimetasin eespool. Samas on viisi kasutamine eri laululiikides väga ebaühtlane. Siinse viisitüübiga jaanilaulust on ainult üks 1913. aasta helisalvestis. Kadrilaulu esitatakse sagedamini teise HR mudeliga (viisitüüp I.C.1.b2). Laul „Väike naine“ refrääniga „hairassoo, hairassoo“ esineb ainult Veera Pähnapuu repertuaaris – Jekaterina Lummo esitas seda laulu teise (ilma refräänita) viisitüübiga (III.A.1.d1), millel on sama HR mudel Oo Oo Xx Oo ja sarnane korduv rütmimotiiv
Helisalvestised ja noodistused
- ERA, Fon. 67 c < Meremäe v., Seretsova k. – Armas Otto Väisänen < Miihkali Nasta, 21 a., Kusma Palaga ja koor (1913) [Rikas ole, rinda lää]
- ERA, Fon. 81 d < Petseri v., Kolovinna k. – Armas Otto Väisänen < Ivani Hemmo, 50 a. ja koor (1913) [Läkeks jaani mi tulele]
- KKI, RLH 49:2 (7) < Kosselka k. – Anatoli Garšnek, Veera Pino, Elmar Päss, Heljo Sepp, Salme Lõhmus, Mari Must, Richard Viidalepp < Pilt Hedo (Feodosia), 66 a., Anna Kina, s. 1910, Patsi Upin, 50 a., Saaremägi Maria, 39 a., Sokk Jevdokia, 30 a., Rahasepp Natalia, 35 a., Kina Aleksandra, 60 a. […] (06.07.1949) [Rikka ja vaese laul]
- RKM, Mgn. II 2255 h < Põlva raj., Mikitamäe kn., Mäe v., Varesmäe k. – Herbert Tampere < Anna Ilumets, 83 a., Tatjana Sõmer, 72 a. (1972) [Kadri kudri latsõkõsõ]
- RKM, Mgn. II 2294 e < Võru raj., Rokina k., Meremäe v. < Setumaa – Kristi Salve < Aleksandra (Al”la) Nurm, 72 a., Maria (Manni) Toom, 50 a. (1972) [Rikas ole rinda lää]
- RKM, Mgn. II 2302 a < Võru raj., Obinitsa k. ,Meremäe v. – Ingrid Rüütel < Anastasia Lust, 79 a., Jefimia Mast, 72 a. (1972) [Rikas ole, rinda lää]
- RKM, Mgn. II 2432 c < Võru raj., Meremäe k. ,Meremäe v. – Ingrid Rüütel < Manni Säde, 64 a., Palli Pae, 49 a. (1972) [Rikas ole, rinda läe]
- KKI, RLH 72:33 (2) < Meremäe k. – Ruth Mirov < Alla Muiste, 58, Ellen Koger, 39, Anne Tullus, 39, Veera Tulik, 45 (20.08.1972) [Rikas ja vaene]
- RKM, Mgn. II 2352 b < Pihkva obl., Petseri raj., Põrste k., Järvesuu v. – Viktor Danilov, M. Sarv < Veera Pähnapuu, 56 a.,Tat”o Vanamets, 63 a., Palaga Vanamets, 55 a. (1973) [Är’sa võtku_i vanna naist (Väike naine)]
- RKM, Mgn. II 3193 (6) < Vilo v., Kosselka k.; Vilo v. Molnika k.; Vilo v. Sabelina k. – Jaan Sarv, Vaike Sarv, Õie Sarv < Maria Pähnapuu, 65 a., Jevdokia Raat, 67 a., Anna Petserimägi, 61 a. (1979) [Rikas olõ, rinda lää] (Vt samuti Seto laulupärimus | Rikka ja vaesõ mäng (setomaa.ee))