Näide 1. Moro ääl (pulmalaul), Irina (Ir´o) Liivik kooriga, Meremäe k., 1937 (ERA, Pl. 71 A1).
Näide 2. Tsõõri õks tsõõri (pööräjuuskmine), Eha Kõiv kooriga “Kuldatsäuk”, Värska al., 2006 (“Estonie: Chants Seto / Seto Songs”, CD 2008, nr 11).
Näide 3. Saja ääl (pulmalaul), Anne Vabarna kooriga, Tonja k., 1936 (ERA, Pl. 25 B1).
Näide 4. Maie laul (lüroeepika), Akulina Pihla kooriga (Värska ja Treski koorid), salvestatud Obinitsa k., 1972 (RKM, Mgn. ER 58 (2)).
Näide 5. Ilolaul (lüroeepika), Aleksei Leim meeskooriga, Uusvada k., 1958 (EKRK, Fon. 9 (8)).
Struktuursed tunnused
Harmooniline rütm
1. versioon: Xox Oo ’ Oo Xx Oo (Oxo Xx ’ Xx Oo Xx)
2. versioon: Xox Oo/Ox ’ Ox Ox Oo (Oxo Xx/Xo ’ Xo Xo Xx)
Üldistatud mudel: XO ‘ OXO (OX ‘ XOX)
Silbirütm
Meetrumimudel
(3 + 2) + (2 + 2 + 2)
Värsirea ehitus
Laiendatud regivärss aabcd:
tulli jo / tulli / üles / hummo- / gulla
Viisivorm
Kooriosas on üks laiendatud viisirida (11 silpnooti).
Heliread
Pooltoon-poolteisttoon-helirida (enamasti põhiheliga astmel fis); anhemitoonilis-diatooniline ja vanem diatooniline helirida (põhiheliga astmel g); vahepealsed vormid.
Viisitüübi kirjeldus
Viisitüüp I.A.2.a1 on üks levinumaid seto leelo traditsioonis. Seda nimetakse sageli praasniga ääleks (sama rahvapärane termin võib käia ka viisitüübi I.A.2.a2 kohta). Viisitüüp I.A.2.a1 on ohtralt esindatud heliarhiivides ja noodipublikatsioonides ning on ka tänapäeval aktiivses kasutuses. Selle viisitüübiga esitatakse paljusid eri tekste, mis kuuluvad erinevatesse laululiikidesse. Nagu teistegi laialt levinud viisitüüpide puhul, väljendub praasniga ääle elujõulisus paljudes variantides ja versioonides. Viisitüpoloogia seisukohalt võib mõnel puhul tekkida probleem, mida pidada sama viisitüübi versioonideks ja mida erinevateks viisitüüpideks. Eelkõige puudutab see sarnase struktuuri ja kasutusega viisitüüpe I.A.2.a1 ja I.A.2.a2 (viisitüüpide eristamise põhjendust vt I.A.2.a), kuid variatiivsust leidub ka ühe viisitüübi piires. Tüübi versioonide eristamine on seotud peamiselt harmoonilise rütmi mudeliga.
Viisirühma I.A.2.a kahe viisitüübi sarnasteks joonteks on silbirütm, meetrumimudel ning värsirea ehitus. Praasniga ääle mõlema viisitüübi puhul koosneb viisirida viiest rõhu- ja meetrumirühmast, millest esimene on kolmelöögiline ja ülejäänud kahelöögilised – 3+2+2+2+2. Kolmelöögilisele meetrumirühmale vastab viisitüübis I.A.2.a1 (erinevalt viisitüübist I.A.2.a2) tavaliselt kolmesilbiline (st laiendatud) rõhurühm silbirütmiga
Viisitüüpi I.A.2.a1 eristab viisitüübist I.A.2.a2 harmoonilise rütmi (HR) mudel, mis esineb peamiselt kahes versioonis. Esimene versioon võib sõltuvalt helireast olla tähistatud Xox Oo ’ Oo Xx Oo või Oxo Xx ’ Xx Oo Xx (vrd näited 1 ja 2). See versioon tundub olevat kõige levinum. Teine sagedane HR mudel (versioon) on Xox Oo ’ Ox Ox Oo (e. Oxo Xx ’ Xo Xo Xx) (näited 3 ja 4). Mõlemad mudelid koosnevad kahest motiivist (skeemil on need eraldatud ülakomaga), mille vahel asub tajutav muusikaline tsesuur. Esimene motiiv algab funktsiooniga X (O) ja lõpeb vastupidise funktsiooniga O (X), teine motiiv algab ja lõpeb sama funktsiooniga O (X). Veel üheks versiooniks, mida esineb harvemini, on Xox Ox ’ Ox Ox Oo (näide 5). See mudel tundub olevat teise versiooni variant, mille tekkimine sõltub killõ laulja meloodilistest valikutest. Sellise harmoonilise rütmi puhul on viisirea jagunemine motiivideks ebaselge.
Viisitüübi I.A.2.a1 esitustes võib leida nii arhailist pooltoon-poolteisttoon-helirida (Näited 1 ja 3) kui ka mõnevõrra uuemat anhemitoonilis-diatoonilist helirida (näited 2, 4 ja 5). Viimane esineb palju sagedamini ja on oletatavasti vanema laadi diatoniseerimise tulemus (sellele viitavad ka vahepealsed vormid). Helirea varieerimine toob kaasa mõningaid “probleeme” viisitüübi HR analüüsimisel, sest sisuliselt samu astmeid tähistatakse noodistustes erinevalt. Pooltoon-poolteisttoon-laadi nn “mažoorse diatoniseerimise” protsess toimub järgmiselt – es-Fis-g-ais-h (3-1-3-1) → es-Fis-gis-ais-h (3-2-2-1). Kuna diatoniseerimise anhemitoonilis-diatooniline tulemus (3-2-2-1) näeks noodistustes välja liiga keeruline, asendame selle lihtsama kirjaviisiga – es-Fis-gis-ais-h (3-2-2-1) = e-G-a-h-c (3-2-2-1). Selle tulemuseks ongi HR mudelite topelt tähistamine (vt eespool), sest astet Fis tähistatakse kui funktsiooni X ja astet G kui funktsiooni O. Sellist probleemi ei teki viisitüüpide puhul, kus diatoniseerimise objektiks on pooltoon-poolteisttoon-laad põhiheliga astmel G (funktsioon O).
Kommentaarid
Viisitüübiga I.A.2.a1 esitatakse pulmalaule, tantsulisi (pööräjuuskmine), lüroeepilisi ja lüürilisi laule ning improvisatsioone. Kui jätta kõrvale pulmalaulud, siis sarnaneb viisitüübi kasutus pöörä äälega (I.A.2.b). Herbert Tampere järgi on praasniga ääl „üldine jutustavate laulude „ääl““ (Tampere 1964 (IV): 175) (Tampere ei kasuta terminit praasniga ääl, kuid jutt käib kindlasti viisitüüpidest I.A.2.a1 ja I.A.2.a2). Tampere seletab pöörä ääle ja praasniga ääle puhul ilmnevat seost tantsuliste ja jutustavate laulude viiside vahel sellega, et vanasti „kasutati Setus ballaade, legende ja muid jutustavaid laule teatava ringmängu või tantsu (nn „pööräjuuskmisõ“) saateks“ (Tampere 1964 (IV): 27).
Viisitüübi I.A.2.a1 eripära seisneb selles, et HR mudel varieerub siin rohkem kui seto leelos tavaliselt. Seetõttu tekib küsimus, kas mõne variandi puhul on tegemist püsiva versiooniga (eraldi mudeliga) või pigem viisi juhusliku varieerimisega. Versioonide ja variantide kasutamine erinevate eeslauljate poolt või erinevates külades näitab, et esineb mõlemaid situatsioone – mõnes külas või mõnel eeslauljal on viisiversioon üsna püsiv, kuid sageli esineb ka muutlikkust. Nii leiame Maria Pai ja Pliia koori 1973. aasta esitustes kõiki kolme HR versiooni (vrd RKM, Mgn. II 2635 a, RKM, Mgn. II 2635 b ja RKM, Mgn. II 2637 c). Esimest ja teist versiooni kasutas Suure-Rõsna koor Oll´o Laanetu eeslaulmisel 1971. aastal (RKM, Mgn. II 2090 a; RKM, Mgn. II 2095 a). Põrste küla koor esitas erinevatel aastatel teist ja kolmandat versiooni. Tundub, et nendel juhtudel on asi mitte niivõrd eeslaulja, kui killõ valikutes. Selle viisitüübi puhul juhtub, et killõ muudab oma partii harmoonilist rütmi ka ühe esituse jooksul (RKM, Mgn. II 2300 a, RKM, Mgn. II 2261 b). On huvitav, et teiste viisitüüpide puhul esineb seda harva – tavaliselt jäävad killõ lauljad oma (vähestes) variantides püsiva HR piiridesse.
Helisalvestised ja noodistused
Versioon Xox Oo ’ Oo Xx Oo (Oxo Xx ’ Xx Oo Xx)
- ERA, Pl. 71 A1 < Meremäe v. – Herbert Tampere, August Pulst < Ir’o Liivik, 41 a., Mar’t’su Ojaots, 48 a., Tepa Vahvik, 43 a. (05.1937) [Moro-ääl]
- RKM, Mgn. II 3 a < Vastseliina raj., Obinitsa kn., Meremäe v., Obinitsa k. – Herbert Tampere < Hemmo Mast, 54 a. (1953) [Oll’ iks tarka meil tuu Stalin…]
- EKRK, Fon. 24 (5) < Haudjasaare k. – Udo Kolk < Agripina Pihlaste ja koor (1961) [Vanapoisi-laul]
- EKRK, Fon. 33 (7) < Haudjasaare k. – Udo Kolk < Maria Asu ja koor (1962) [Pöörajooks]
- EKRK, Fon. 54 (a1) < Sokolovo k. – Udo Kolk < Maria Lillinurm, 61 a., Olga Hank, 48 a., Maria Kadajamägi, 48 a. (11.07.1969) [Kui ma-ks mus’te noori oll’i…]
- RKM, Mgn. II 2090 a < Põlva raj., Mikitamäe kn., Suure-Rõsna k. – Herbert Tampere < Olga Laanetu, 62 a., ja koor (1971) [Tulli-ks no üles hommogulla… (Luudaminek)]
- RKM, Mgn. II 2298 i < Võru raj., Helbi k., Meremäe v. – Kristi Salve < Anna Oja, 56 a., ja koor (1972) [Toomas torrõ poisikõnõ]
- RKM, Mgn. II 2637 c < Võru raj., Pliia k., Meremäe v. – Olav Kiis, Ingrid Rüütel, Kristi Salve < Maria Pai, 64 a., ja koor (1973) [Tulli üles hummokulla (Nuttev tamm)]
- ERA, DH 17 (2) < Värska – Jaan Tamm, Triinu Ojamaa, Aandreas Kalkun, Žanna Pärtlas, Janika Oras < Eha Kõiv (sõnolinõ), Olga Rõbkina (killõ), leelokoor “Kuldatsäuk” (2006). (“Estonie: Chants Seto / Seto Songs”, CD 2008, nr. 11) [Pööräjuuskmine]
Versioon Xox Oo ’ Ox Ox Oo (Oxo Xx ’ Xo Xo Xx)
- ERA, Pl. 25 B1 < Järvesuu v., Ton’a k. – Herbert Tampere, August Pulst < Anne Vabarna ja koor (27.05.1936) [Saja-ääl]
- RKM, Mgn. II 2095 a < Põlva raj., Mikitamäe kn., Suure-Rõsna k. – Herbert Tampere < Elena Laanetu, 62 a., ja koor (1971) [Tütarde tapja; Inne-ks elli imekene…]
- RKM, Mgn. ER 58 (2) < Treski ja Värska, salvestatud Obinitsas – Jaan Sarv < Akulina Pihla (eestütleja), Anne Mehine (killõ), Treski koor, Värska koor (1972) [Maie laul]
- RKM, Mgn. II 2312 a < Võru raj., Villa k., Meremäe v.; Võru raj., Obinitsa k., Meremäe v. < Satserinna – Ingrid Rüütel < Anni Kasvand, 45 a., Emmi (Helena) Sõrmus, 45 a. (1972) [Toomas jo Toomas torrõ poisikene (Toomalaul)]
- RKM, Mgn. II 2422 a < Pihkva obl., Petseri raj., Järvesuu v., Põrste k. – Viktor Danilov < Veera Pähnapuu, 56 a., Veera Vaariksoo, 52 a., Linda Helü, 32 a., Anne Pähnapuu, 65 a., Anne Kõivo, 45 a. (25.06.1973) [Kuulge, noore ti… (pulmalaul)]
- RKM, Mgn. II 2635 b < Võru raj., Pliia k., Meremäe v. – Olav Kiis, Ingrid Rüütel, Kristi Salve < Maria Pai, 64 a., Anna Haljas, 63 a., Tatjana Hain, 67 a., Akilina Hain, 54 a. (1973) [Imekene, helläkene (pulmalaul)]
- RKM, Mgn. ER 73 (3) < Värska – Hillar Peets, Anatoli Garšnek < Värska koor “Leiko”, Jekaterina Lummo (1992) [Tere-ks nu terega kõik pidolitse… (tervitus-improvisatsioon)]
Versioon Xox Ox ’ Ox Ox Oo
- EKRK, Fon. 9 (8) < Uusvada k. – Udo Kolk < Aleksei Leim ja meeskoor (1958) [Arä jo naakõ laulõmahe!]
- EKRK, Fon. 66 (a5) < Põrste k. – Udo Kolk < Aleksandra Soolind, 61 a., Anna Orehhov, 52 a., Anna Kõivo, 41 a., Anna Pähnapuu, 62 a., Aleksandra Pala, 42 a., Veera Pähnapuu, 53 a., Tatjana Vanamets, 62 a. […] (16.07.1970) [Kui ma-ks muistõ noori oll’i…]
- RKM, Mgn. II 2620 c < Põlva raj., Värska al., Treski k., Järvesuu v. – Eesti Raadio < Akulina Pihla, 64 a., Anna Mehine, 54 a. (1972) [Kiä_ks tõie sõasõnumita (Venna sõjalugu)]
- RKM, Mgn. II 2635 a < Võru raj., Pliia k., Meremäe v. – Olav Kiis, Ingrid Rüütel, Kristi Salve < Maria Pai, 64 a., Anna Haljas, 63 a., Tatjana Hain, 67 a., Akilina Hain, 54 a. (1973) [Naas’ekese noorõkõsõ (pulmalaul)]