Näide. Tahtu-i kuigi kodo minnä (peolaul), Maie Anijas kooriga, Värska al., 1970 (EKRK, Fon. 62 (4)).
Struktuursed tunnused*
Harmooniline rütm
Oo Oo Xo Xo
Silbirütm
Meetrumimudel (rida)
2 + 2 + 2 + 2
Värsirea ehitus
Laiendamata regivärss
Refrään
Oih om hallõkõnõ!
Viisi ja teksti vorm (melostroof)
Viis: AB
Tekst: AR
Heliread
Uuem diatooniline helirida
* Vaikimisi kooriosa piires
Viisitüübi kirjeldus
Viisitüüp III.B.2.a2 kuulub kõrgema tasandi rühma III.B, mis ühendab kahest kaheksalöögilisest reast koosnevaid viise, kus teine rida kujutab endast enamikul juhtudel harmooniliselt ja rütmiliselt kontrastset refrääni. Kirjeldav viisitüüp kuulub ka rühma III.B.2, mille tunnuseks on refräänirea harmoonilise rütmi (HR) üldistatud mudel XXOO (enamasti vormis Xx Ox Oooo), ja rühma III.B.2.a, mille viiside esimese rea HR üldistatud mudeliks on OOXX (Oo Oo Xo Xo). Kirjeldav viisitüüp erineb rühma III.B.2.a teistest viisitüüpidest põhiliselt melostroofivormi poolest – AB
Viisitüübiga III.B.2.a2 lauldakse peolaulu „Tahtu-i kuigi kodo minnä”, mille refrääniks on “oih om hallõkõnõ”. Sama laulu lauldakse ka viisitüübiga III.B.1.a2, millel on teine HR mudel (nende kahe viisitüübi võrdlust vt allpool). Muus mõttes on need kaks viisi sarnased – refrääni silbirütmiks on mõlemal juhul muster
III.B.2.a2 Oo Oo Xo Xo ||: Xx Ox Oooo :||
III.B.1.a2 Ox Ox Ox Ox ||: Ox Ox Oooo :||
Vaatamata kahe viisi sarnasele rütmile ja vormile on nende vahel oluline erinevus – viisitüüp III.B.2.a2 tundub olevat stiililiselt palju hilisem kui tüüp III.B.1.a2. Nagu on seletatud rühma III.B.2.a kirjelduses, leidub selle rühma viisitüüpides uuema stiili erinevaid tunnuseid: laiema ulatusega uuem diatooniline helirida, funktsionaalharmooniat meenutav sümmeetriline HR mudel OOXX ’ XXOO (TD’DT), proportsionaalne rõhuline rütmisüsteem (vt III rütmisüsteem) jm. Vanemas viisitüübis III.B.1.a2 leiame samuti rõhulist rütmisüsteemi, kuid HR mudelis on märgata vanema I rütmisüsteemi omadusi ning ka helirida on vanem – anhemitoonilis-diatooniline laad pooltoon-poolteisttoon-laadi tunnustega.
Viisitüübi III.B.2.a2, nagu ka rühma III.B.2.a kõikide viisitüüpide, äratuntavaks jooneks on meloodiline kontuur. Nii esimese rea meloodiline variant g-g-g-g-a-g-fis-e, kui ka teise rea variant d-d-h-a-g-g-g-g on sellele rühmale väga iseloomulikud. Kirjeldavas viisitüübis leiame veel ühte rühma III.B.2.a ühist stiilivõtet – põhiviisi dubleerimist paralleelsetes tertsides killõ-partiis. Meloodilise faktori suur tähtsus viisi indentiteedis ja paralleelsete tertsidega mitmehäälsus on mõlemad uuema stiili jooned, mis vanemale seto laulule ei ole omased.
Kommentaarid
Viisitüüpi III.B.2.a2 õnnestus leida kahes salvestuses. Mõlemad on tehtud samas piirkonnas (Värskas ja Treski külas) 1970. aastate alguses, nii et tegemist võib olla laulu „Tahtu-i kuigi kodo minnä” kohaliku versiooniga.
Helisalvestised ja noodistused
- EKRK, Fon. 62 (4) < Setu, Värska al. – Veljo Tormis < Maie Anijas; Helene Lallu; Liia Vabarna; Viiu Kõivo; Eevi Purik; Luule Linask; Eha Asur (24.05.1970) [regilaul; Tahtu-i kuigi kodo minnä]
- RKM, Mgn. II 2622 f < Setu, Põlva raj. Värska al. Treski k. Järvesuu v. – Eesti Raadio < Akulina Pihla, 64 a.; Anne Mehine, 54 a. (1972) [Tahtui kuigi kodo minnä (Praasnikulaul)]