III.B.2.a. Esimene rida Oo Oo Xo Xo

Viisitüüpide rühmas III.B.2.a on esindatud kõrgema tasandi rühma III.B põhitunnused – kahest kaheksalöögilisest reast koosnev viis, kus teiseks reaks on enamasti harmooniliselt ja rütmiliselt kontrastne refräänirida. Järgmise tasandi rühma III.B.2 tunnuseks on teise viisirea harmoonilise rütmi (HR) üldistatud mudel XXOO, mis esineb enamasti kujul Xx Ox Oooo. Rühma III.B.2.a eritunnusteks on aga esimese rea HR üldistatud mudel OOXX (Oo Oo Xo Xo).

Rühm III.B.2.a koosneb neljast viisitüübist, mis erinevad põhiliselt melostroofi vormi ja sõnalise teksti struktuuri poolest. Viisitüüpi III.B.2.a1 iseloomustab viisivorm AB || AB ja tekstivorm AR || AR (harvem AB || AB). See tähendab, et kaherealise viisi teise reaga lauldakse enamasti refrääni ja mõnikord teist värsirida. Viisitüübi III.B.2.a2 viisivorm on AB || ABB ja tekstivorm AR || ARR, eelmisest tüübist eristab seda refrääni kordus. Viisitüübis III.B.2.a3 kõlab kaherealine vormiüksus kolm korda – viisivorm AB || ABAB. Laulutekst on seejuures kaherealine ja viimasel kordusel asendatakse selle esimene värsirida refrääniga – tekstivorm AB || ABRB. Kõige pikema melostroofi leiame aga viisitüübis III.B.2.a4, kus kaherealine vormiüksus kõlab neli korda – viisivorm AB || ABABAB, kusjuures laulutekstis on ülekaalus refräänid – AR1 || AR1R2R1R2R1.

Lisaks ühisele HR mudelile on kirjeldatava rühma üheks omapäraks viisivariantide suur meloodiline sarnasus. Meloodia oluline roll viisitüübi identiteedis väljendub ka selles, et killõ-partii dubleerib sageli torrõde põhiviisi paralleelsetes tertsides, laskudes laadi põhihelini G – selle asemel, et püsida helirea ülemistel astmetel, nagu on tüüpiline seto leelole üldisemalt. Need nähtused koos uuema diatoonilise helirea ja euroopaliku funktsionaalharmoonia ilmse mõjuga (harmoonilise järgnevuse OOXX ’ XXOO sarnasus tonaalse muusika tüüpstruktuuriga TD’DT) räägivad selle rühma viiside hilisemast päritolust. Võib öelda, et rühma III.B.2.a viisid asuvad seto leelo ja uuema rahvalaulu piiril, kus seto leelo spetsiifilised stiilipõhimõtted on juba nõrgenemas.

Tagasi üles