III.B.1.b1. OOOO ' Ooxx Oooo Silbirütm refräänireas 4 4 2 ja 488 2. "Kitselaul" jt

Näide 1. Sepp, sepp, hüdsekott (tantsulaul), Jakko Olli kooriga, Duplevo k., 1912 (ERA, Fon. 55 c).

Näide 2. Kitselaul (lüürika), Ode, Taarka ja Anne, 1922 (SKS, fonokop 080 07).

Näide 3. Kitselaul (lüürika), Tepo Kati kooriga, Tupleva k., 1913 (ERA, Fon. 70 g).

Struktuursed tunnused*

Harmooniline rütm

Versioonid:

Oo Oo Ox Ox ‘ Ooxx Oooo

Oo Oo Ox Oo ‘ Xxxx Oooo

Ox Ox Ox Oo ‘ Ooxx Oooo

Silbirütm

    ‘      Ó  

                    ‘    Ó 

Meetrumimudel (rida)

2 + 2 + 2 + 2

Värsirea ehitus

Laiendamata (regi)värss

Esineb rea laiendamist refrääni asemel – ab ab cd:

teie mi / orgo, / teie mi / orgo / ora- / sõ

Refräänid

Hoi lil´oo!

Hoi lilli l´oo!

Viisi ja teksti vorm (melostroof)

Viis:  AB || AB

Tekst: AR || AR või AA || AA (AA on rea kahekordne laiendamine)

Heliread

Uuem diatooniline helirida

* Vaikimisi kooriosa piires

Viisitüübi kirjeldus

Viisitüüp III.B.1.b1 kuulub kõrgema tasandi rühma III.B, mis ühendab kahest kaheksalöögilisest reast koosnevaid viise, kus teine rida kujutab endast enamikul juhtudel harmooniliselt ja rütmiliselt kontrastset refrääni. Kirjeldav viisitüüp kuulub ka rühma III.B.1, mille tunnuseks on teise viisirea (refräänirea) harmoonilise rütmi (HR) üldistatud mudel OXOO. Viisitüübi III.B.1.b1, nagu ka rühma III.B.1.b, eritunnusteks on aga esimese rea HR üldistatud mudel OOOO ning refräänirea harmooniline mudel Oo Xx Oooo ja silbirütmi mudelid     Ó ja    Ó .

Viisitüüp III.B.1.b1 on esindatud selles tüpoloogias kolme esitusega, kus eelmainitud tunnused varieeruvad tavalisest mõnevõrra suuremal määral. Nii esineb esimese rea HR variantides Oo Oo Ox Oo, Oo Oo Ox Ox ja Ox Ox Ox Oo, mis annab kokku üldistatud mudeli OOOO (vrd rühmaga III.B.1.a). Refräänirida esineb kahes variantidis – Oo Xx Oooo ja Xx Xx Oooo, mis ei muuda viisi üldist harmoonilist loogikat – vrd OOOO ’ OXOO ja OOOO ’ XXOO. Pealegi nivelleerib seda erinevust refräänide sarnane (kuid jällegi varieeruv) silbirütm (vt eespool).

Selle viisitüübi puhul on huvitav asjaolu, et viisivariante ühendab ilmne meloodiline sarnasus, mis seto leelos ei ole enamasti viisitüübi oluliste representatiivsete tunnuste hulgas. Võrreldes näiteid 1, 2 ja 3 torkab silma iseloomulik meloodiline motiiv g-fis-e-g (või g-fis-e-fis), mis asub kahes esimeses esituses esimese rea teises pooles ja kolmandas esituses kõlab kaks korda esimese rea vältel (nii eeslaulja kui ka kooriosas). See motiiv tõmbab endale tähelepanu ka sellega, et killõ-partii dubleerib seda paralleelsetes tertsides selle asemel, et püsida helirea ülemistel astmetel nagu see on omane seto leelo stiilile. Need omapärad viitavad viisitüübi kuuluvusele uuemasse repertuaari. Uuemale stiilile viitab ka uuem diatooniline helirida. Meloodilise aspekti suuremat tähtsust leiame ka rühma III.B mõnes teises viisitüübis (vt rühmad III.B.1.c ja III.B.2.a).

Veel üks huvitav asjaolu on viisi ühendamine erineva struktuuriga tekstiga. Kahes esituses (näited 1 ja 2) leiame rühma III.B jaoks tavalist tekstiehitust, kus melostroofi esimese viisireaga lauldakse kaheksasilbilist värsirida (või, harvem, rõhulist lühirida) ning teise reaga lauldakse erilise rütmiga refrääni – antud juhul “hoi lil´oo” ja “hoi lilli l´oo”. Ühes esituses (näide 3) sobitatakse aga kaherealise viisiga üherealist teksti, laiendades seda esimese poolrea kordamise abil: “teie mi / orgo, / teie mi / orgo / ora- / sõ” (skeem ab ab cd – esimese rõhurühma allajoonestamine näitab selle laiendamist lisasilbiga). Sarnast võtet leiame viisitüübis III.B.1.a1, kuid seal on kasutatud värsirea laiendamise teine skeem.

Kommentaarid

Viisitüüpi III.B.1.b1 kuuluvad kolm esitust, mis on salvestatud Armas Otto Väisäneni poolt aastatel 1912, 1913 ja 1922. Kõik esitused pärinevad Meremäe vallast. Kahel juhul on tegemist Kitselauluga, ühel juhul tantsulauluga „Sepp, sepp, hüdsekott“. Viisi küllaltki suur variatiivsus samas piirkonnas võib viidata tolle aja traditsiooni suuremale mitmekesisusele.

Helisalvestised ja noodistused

  • ERA, Fon. 55 c < Setu, Meremäe v., Duplevo k. – Armas Otto Väisänen < Jakko Olli, 16 a.; koor (1912) [Sepp, sepp, hüdsekott]
  • ERA, Fon. 70 g < Setu, Meremäe v., Tupleva k. – Armas Otto Väisänen < Tepo Kati; koor (1913) [Teie mi orgo orasõ]
  • SKS, fonokop 080 07 < A. O. Väisänen < Ode, Taarka ja Anne (1922) [Kitselaul; Teie alla orasõ]
Tagasi üles