Näide 1. Sepp, sepp, hüdsekott (tantsulaul), Jakko Olli kooriga, Duplevo k., 1912 (ERA, Fon. 55 c).
Näide 2. Kitsõlaul (lüürika), Ode, Taarka ja Anne, 1922 (SKS KRA FON A. O. Väisänen 1922:12, Fonokop 80:7).
Näide 3. Kitsõlaul (lüürika), Tepo Kati kooriga, Tupleva k., 1913 (ERA, Fon. 70 g).
Struktuursed tunnused*
Harmooniline rütm
Versioonid:
Oo Oo Ox Ox ‘ Ooxx Oooo
Oo Oo Ox Oo ‘ Xxxx Oooo
Ox Ox Ox Oo ‘ Ooxx Oooo
Silbirütm
Meetrumimudel (rida)
2 + 2 + 2 + 2
Värsirea ehitus
Laiendamata (regi)värss
Esineb rea laiendamist refrääni asemel – ab ab cd:
teie mi / orgo, / teie mi / orgo / ora- / sõ
Refräänid
Hoi lii-l´oo!
Hoi lilli l´oo!
Viisi ja teksti vorm (melostroof)
Viis: AB
Tekst: AR
Heliread
Uuem diatooniline helirida
* Vaikimisi kooriosa piires
Viisitüübi kirjeldus
Viisitüüp III.B.1.b1 kuulub kõrgema tasandi rühma III.B. Viimane ühendab kahest kaheksalöögilisest reast koosnevaid viise, mille teine rida on enamikul juhtudel esimesele harmooniliselt ja rütmiliselt kontrastne refrään. Järgmise tasandi rühma III.B.1 ühiseks tunnuseks on teise viisirea (refräänirea) harmoonilise rütmi (HR) üldistatud mudel OXOO. Alarühma III.B.1.b ja ühtlasi viisitüübi III.B.1.b1 eritunnusteks on esimese rea HR üldistatud mudel OOOO, refräänirea harmooniline mudel Oo Xx Oooo ja silbirütmi mudelid
Viisitüübist III.B.1.b1 on tüpoloogias kolm esitust, kus eelmainitud tunnused varieeruvad tavalisest mõnevõrra suuremal määral. Nii esineb esimese rea HR variantidena Oo Oo Ox Oo, Oo Oo Ox Ox ja Ox Ox Ox Oo, mille üldistatud mudeliks on OOOO (vrd rühmaga III.B.1.a). Refräänirida esineb kahes variandis – Oo Xx Oooo ja Xx Xx Oooo. See ei muuda viisi üldist harmoonilist loogikat – vrd OOOO ’ OXOO ja OOOO ’ XXOO. Pealegi tasandab harmooniarütmi erinevust refräänide sarnane (ehkki jällegi varieeruv) silbirütm (vt eespool).
Viisitüübi puhul on tähelepanuväärne, et viisivariante ühendab ilmne meloodiline sarnasus, ehkki see ei ole seto leelos enamasti viisitüübi oluline representatiivne tunnus. Võrreldes näiteid 1, 2 ja 3 torkab silma iseloomulik meloodiline motiiv g-fis-e-g (või g-fis-e-fis), mis kahes esimeses esituses asub esimese rea teises pooles ja kolmandas esituses kõlab kaks korda esimese rea vältel (nii eeslaulja kui ka kooriosas). Meloodiamotiiv paistab silma ka seetõttu, et killõ-partii dubleerib seda paralleelsetes tertsides, mitte ei püsi helirea ülemistel astmetel, nagu on omane seto leelo stiilile. Need omapärad viitavad viisitüübi kuulumisele uuemasse repertuaari. Uuemale stiilile viitab ka uuem diatooniline helirida. Meloodilisel aspektil on olulisem roll ka mõnes teises rühma III.B viisitüübis (vt rühmi III.B.1.c ja III.B.2.a).
Tähelepanuväärne on ka see, et viisi ühendatakse erineva struktuuriga tekstiga. Kahe esituse (näited 1 ja 2) tekstistruktuur on rühmas III.B tavaline: melostroofi esimese viisireaga lauldakse kaheksasilbilist värsirida (harvem rõhulist lühirida) ning teise reaga lauldakse erilise rütmiga refrääni – antud juhul “hoi lii-l´oo” ja “hoi lilli l´oo”. Ühes esituses (näide 3) sobitatakse aga kaherealise viisiga üks tekstirida, laiendades seda esimese poolrea kordamise abil: “teie mi / orgo, / teie mi / orgo / ora- / sõ” (skeem ab ab cd – joon esimese rõhurühma all näitab, et see on lisasilbiga laiendatud). Sarnase võtte leiame viisitüübis III.B.1.a1, kuid seal on värsirea laiendamiseks kasutatud teistsugust skeemi.
Kommentaarid
Viisitüüpi III.B.1.b1 kuulub kolm esitust, mis on salvestatud Armas Otto Väisäneni poolt aastatel 1912, 1913 ja 1922. Kõik esitused pärinevad Meremäe vallast. Kahel juhul on tegemist “Kitsõlauluga”, ühel juhul tantsulauluga „Sepp, sepp, hüdsekott“. Viisi küllaltki suur variatiivsus samas piirkonnas võib viidata omaaegse traditsiooni suuremale mitmekesisusele.
Helisalvestised ja noodistused
- ERA, Fon. 55 c < Meremäe v., Duplevo k. – Armas Otto Väisänen < Jakko Olli, 16 a., ja koor (1912) [Sepp, sepp, hüdsekott]
- ERA, Fon. 70 g < Meremäe v., Tupleva k. – Armas Otto Väisänen < Tepo Kati ja koor (1913) [Teie mi orgo orasõ]
- SKS KRA FON A. O. Väisänen 1922:12, Fonokop 80:7 – A. O. Väisänen < Ode, Taarka ja Anne (1922) [Kitselaul; Teie alla orasõ]