III.A.1.d2. ||: Oo Xo Xx Oo ’ Xx Oo :|| Korduv liitvorm. "Handa, handa"

Näide. Handa, handa hahekese (mängulaul), Veera Pähnapuu kooriga, Põrste k., 1973 (RKM, Mgn. II 2350 j).

Struktuursed tunnused

Harmooniline rütm (korduv liitvorm)

||: Oo Xo Xx Oo ’ Xx Oo :|| 8 korda

Silbirütm (rida ja refrään laienduseta)

   

     

Meetrumimudel (rida ja refrään laienduseta)

2 + 2 + 2 + 2

Värsirea ehitus (ilma laienduseta)

Kaheksasilbiline värsirida:

handa, / handa, / hahe- / kõsõ’

Refrään

Haarkõ’ meele handa, handa (2 korda). Piirke’ meele perrä, perrä. Meele seltsi vaja, vaja.

Viisi ja teksti vorm (korduv liitvorm)

Viis: A || A ‘ A || A ‘ A || AAA

Tekst: A || A ‘ B || B ‘ R1 || R1R2R3

(A, B, R = abb, kus a ja b on poolread)

Heliread

Anhemitooniline helirida (sh suuretertsiline trihord), anhemitoonilis-diatooniline helirida

Viisitüübi kirjeldus

Viisitüüp III.A.1.d2 kuulub rühma III.A.1.d, mida iseloomustab viisivormi laiendav võte – teise poolrea kordus. Selle rühma viisides kordub seto leelos laialt levinud harmoonilise rütmi (HR) mudel Oo Xo/Oo Xx Oo. Viisitüüp III.A.1.d2 on määratud viisi ja teksti vormi järgi – tegemist on pikema kompositsiooniga (liitvormiga), kus vahelduvad erinevad teksti ehituse printsiibid. Alguses lauldakse kaks värsirida eeslaulja ja koori vaheldumisel (teksti skeem A || AB || B). Seejärel lauldakse neljarealist refrääni, mille teksti ehituse skeem on R1 || R1R2R3. Viisi seisukohalt kordub aga kogu aeg sama HR rida Oo Xo Xx Oo, nii et viisivormi skeem on A || A ’  A || A ’  A || AAA. Pärast kordub kogu liitvorm teiste värsiridadega ja sama refrääniga. Kokku kõlab viisirida korduvas vormiüksuses (liitvormis) kaheksa korda. Vormiehituse põhimõte meenutab viisitüübi III.A.1.a12, kuid viimane on palju pikem.

Viisitüüpi III.A.1.d2 nagu ka terve rühma III.A iseloomustab rõhuliste kaheksapositsiooniliste lühiridade kasutamine. Selles viisitüübis on nad kõik kuuesilbilised ja asuvad refräänis. Lühiridu sobitatakse kaheksalöögilise viisiga (meetrumimudeliga 2 + 2 + 2 + 2), mille tulemusena tekib silbirütmi muster      . Rütmivältuste proportsionaalsusest ja regulaarsest meetrumist tuleneb selle viisitüübi motoorne kahetasandilise meetrumipulsatsiooniga rütmitunnetus, mis on samuti ka terve rühma III.A tunnus.

Viisitüübi III.A.1.d2 ainsas esituses, mida õnnestus leida, on kasutatud anhemitoonilis-diatooniline helirida e-G-a-h-c, kusjuures alguses ei kasuta killõ astet c, mistõttu kõlab anhemitooniline helirida. Kui võtta aga arvesse, et astet e leidub ainult eeslaulja osas, siis põhiliselt liiguvad hääled suuretertsilises trihordis G-a-h, mida peetakse soome-ugrilaste vanaks laadiks.

Kommentaarid

Viisitüübiga III.A.1.d2 laulis 1973. aastal Veera Pähnapuu ja tema koor mängulaulu „Handa, handa, hahekese”. Seda laulu esitatakse ka II rütmisüsteemi mitme viisiga (vt II.A.3.b2, II.B.1.a1, II.C.1.a ja II.C.1.b).

Helisalvestised ja noodistused

  • RKM, Mgn. II 2350 j < Setumaa, Pihkva obl. Petseri raj. Põrste k. Järvesuu v. – V. Danilov; M. Sarv < Veera Pähnapuu, 56 a.; Tato Vanamets, 63 a.; Palaga Vanamets, 55 a. (1973) [Handa, handa, hahekese (mngl. 2 korda)]
Tagasi üles