III.A.1.d1. ||: Oo/Ox Oo Xx Oo ’ Xx Oo :|| Viis A || A. "Väike naine" jt

Näide 1. Kiä läts liina, linnukõnõ (mängulaul), Jako Hedo kooriga, Kolo k., 1913 (ERA, Fon. 92 c).

Näide 2. “Väike naine” (lüürika), Jekaterina Lummo kooriga, Suure-Nedsaja k., 1972 (RKM, Mgn. ER 56 (8)).

Struktuursed tunnused*

Harmooniline rütm

Oo Oo Xx Oo ’ Xx Oo

Ox Oo Xx Oo ’ Xx Oo

Silbirütm (rida ilma laienduseta)

   

   

     

     

       

Meetrumimudel (rida ilma laienduseta)

2 + 2 + 2 + 2

Värsirea ehitus (ilma laienduseta)

Kaheksasilbiline värsirida ja kaheksapositsioonilised lühiread:

kiä läts / liina, / linnu- / kõnõ

kulla / vele, / kullõl- / gõ

är’ ti / võtku / suurt / naist

miis lätś / naist / ots- / ma

Viisi ja teksti vorm (melostroof)

Viis: A || A

Tekst: A || A või A || B

(A, B = abb, kus a ja b on poolread)

Heliread

Vanem diatooniline helirida, suuretertsiline trihord

Viisitüübi kirjeldus

Viisitüüp III.A.1.d1 kuulub rühma III.A.1.d, mida iseloomustab viisivormi laiendav võte – teise poolrea kordus. Rühma viisides kordub seto leelos laialt levinud harmoonilise rütmi (HR) mudel Oo Xo/Oo Xx Oo. Viisitüüp III.A.1.d1 on määratud viisi ja teksti vormi järgi – koor kordab eeslaulja lauldud viisirida kas sama või erineva tekstiga, nii et viisi vormi võib kirjeldada skeemiga A || A ja teksti vormi A || A või A || B (seejuures A ja B = abb, kus a ja b on poolread). Korduv vormiüksus (laiendatud rida) kõlab kooriosas ühe korra ja melostroofis tervikuna kaks korda. See on rühma III.A.1 üks lühimaid melostroofe, sisuliselt on tegemist „edasiarendatud“ viisitüübiga III.A.1.a2, mille viisivormiks on samuti A || A.

Viisitüübist III.A.1.d1 leidub ainult kaks esitust – üks neist põhineb sageli esineval HR mudelil Oo Oo Xx Oo (näide 2); teises kasutatakse palju haruldasemat HR mudelit Ox Oo Xx Oo (näide 1). Viimast mudelit esineb erandlikult ka viisitüüpides III.A.1.a1 ja juba mainitud III.A.1.a2 (võimalik, et viimase puhul ei ole sarnasus juhuslik). Need kaks HR mudelit on lähedased variandid – erineb ainult funktsiooni X asukoht esimeses poolreas (kas teisel või kolmandal positsioonil).

Viisitüüpi III.A.1.d1, nagu ka rühma III.A tervikuna, iseloomustab rõhuline värss kaheksapositsiooniliste lühiridadega, mida esineb siinse viisitüübi pikemalt salvestatud laulus (vt näidet 2) üsna palju. Lühiridu sobitatakse kaheksalöögilise viisiga (meetrumimudeliga 2 + 2 + 2 + 2), mille tulemusena tekivad kaheksandik- ja veerandnootidest koosnevad silbirütmi mustrid (need on välja kirjutatud eespool). Kõige sagedamini esineb rütm     . Rütmivältuste proportsionaalsusest ja regulaarsest meetrumist tuleneb viisitüübi motoorne kahetasandilise meetrumipulsatsiooniga rütmitunnetus, mis on samuti iseloomulik kogu III.A rühmale.

Viisitüübi III.A.1.d1 esitustes on kasutatud anhemitoonilist suuretertsilist trihordi G-a-h ja vanemat diatoonilist helirida e-f-G-a-h. Huvitavaks asjaoluks on astme c puudumine killõl mõlemas esituses.

Kommentaarid

Viisitüübiga III.A.1.d1 on salvestatud 1972. aastal Jekaterina Lummo ja tema koori esituses laul „Väike naine“ (näide 2). Sama laulu laulis sel aastal ka Veera Pähnapuu viisitüübiga I.C.1.a3 (refrääniga hairassoo, hairassoo). Seejuures pidi ta ka Lummo viisi tundma, sest ta alustas selle viisiga ja seejärel jätkas refrääniga viisitüübiga. Viisitüübi III.A.1.d1 teine salvestus on tehtud Armas Otto Väisäneni poolt 1913. aastal. Salvestatud on ainult üks melostroof, kuid on ilmne, et tegemist on meelelahutusliku repertuaariga, nagu rühmale III.A iseloomulik.

Helisalvestised ja noodistused

  • ERA, Fon. 92 c < Vilo v., Kolo k. – Armas Otto Väisänen < Jako Hedo ja koor (1913) [Kiä läts liina linnukene]
  • RKM, Mgn. ER 56 (8) < Setumaa – Jaan Sarv < Anna Uibo, 57 a., Anni Taronin, 52 a., Anna Kõiv, 70 a., Emmi Lepa, 50 a., Evdokia Kiisik, 60 a., Katariina Lummo, 55 a. (1972) [Väike naine]
Tagasi üles