III.A.1.d1. ||: Oo/Ox Oo Xx Oo ’ Xx Oo :|| Viis A || A. "Väike naine" jt

Näide 1. Kiä läts liina, linnukõnõ (mängulaul), Jako Hedo kooriga, Kolo k., 1913 (ERA, Fon. 92 c).

Näide 2. “Väike naine” (lüürika), Jekaterina Lummo kooriga, Suure-Nedsaja k., 1972 (RKM, Mgn. ER 56 (8)).

Struktuursed tunnused*

Harmooniline rütm

Oo Oo Xx Oo ’ Xx Oo

Ox Oo Xx Oo ’ Xx Oo

Silbirütm (rida ilma laienduseta)

   

   

     

     

       

Meetrumimudel (rida ilma laienduseta)

2 + 2 + 2 + 2

Värsirea ehitus (ilma laienduseta)

Kaheksasilbiline värsirida ja kaheksapositsioonilised lühiread:

kiä läts / liina, / linnu- / kõnõ

kulla / vele, / kullõl- / gõ

är’ti / võtku / suurt / naist

miis lätś / naist / ots- / ma

Viisi ja teksti vorm (melostroof)

Viis: A || A

Tekst: A || A või A || B

(A, B = abb, kus a ja b on poolread)

Heliread

Vanem diatooniline helirida, suuretertsiline trihord

Viisitüübi kirjeldus

Viisitüüp III.A.1.d1 kuulub rühma III.A.1.d, mida iseloomustab viisivormi laiendav võte – teise poolrea kordus. Selle rühma viisides kordub seto leelos laialt levinud harmoonilise rütmi (HR) mudel Oo Xo/Oo Xx Oo. Viisitüüp III.A.1.d1 on määratud viisi ja teksti vormi järgi – koor kordab eeslaulja poolt lauldud viisirida sama või teise tekstiga, nii et viisi vormi võib kirjeldada skeemiga A || A ja teksti vormi A || A või A || B (seejuures A ja B = abb, kus a ja b on poolread). Korduv vormiüksus (laiendatud rida) kõlab kooriosas üks kord ja terves melostroofis kaks korda. See on rühma III.A.1 üks lühimaid melostroofe, mis on sisuliselt „edasi arendatud“ viisitüüp III.A.1.a2, mille viisivormiks on samuti A || A.

Viisitüüp III.A.1.d1 on leitud ainult kahes esituses – üks neist põhineb sageli esineval HR mudelil Oo Oo Xx Oo (näide 2); teises esituses on kasutatud palju haruldasem HR mudel Ox Oo Xx Oo (näide 1), mida leiame erandlikult ka viisitüüpides III.A.1.a1 ja juba mainitud III.A.1.a2 (võib olla viimane sarnasus ei ole juhuslik). Need kaks HR mudelit on lähedased variandid – erinevus seisneb ainult funktsiooni X asukohas esimeses poolreas (kas teisel või kolmandal positsioonil).

Viisitüüpi III.A.1.d1 nagu ka terve rühma III.A iseloomustab rõhuline värss kaheksapositsiooniliste lühiridadega, mida esineb selle viisitüübi pikemalt salvestatud laulus (näide 2) päris palju. Lühiridu sobitatakse kaheksalöögilise viisiga (meetrumimudeliga 2 + 2 + 2 + 2), mille tulemusena tekivad kaheksandik- ja veerandnootidest koosnevad silbirütmi mustrid (need on välja kirjutatud eespool); kõige sagedamini esineb rütm     . Rütmivältuste proportsionaalsusest ja regulaarsest meetrumist tuleneb selle viisitüübi motoorne kahetasandilise meetrumipulsatsiooniga rütmitunnetus, mis on samuti ka terve rühma III.A tunnus.

Viisitüübi III.A.1.d1 esitustes on kasutatud anhemitoonilist suuretertsilist trihordi G-a-h ja vanemat diatoonilist helirida e-f-G-a-h. Huvitav asjaolu on astme c puudumine killõl mõlemas esituses.

Kommentaarid

Viisitüübiga III.A.1.d1 on salvestatud 1972. aastal Jekaterina Lummo ja tema koori esituses laul „Väike naine“ (näide 2). Seda laulu laulis samal aastal Veera Pähnapuu viisitüübiga I.C.1.a3 (refrääniga hairassoo, hairassoo), kusjuures ta tundis ka Lummo viisi, sest alustas sellega ja siis jätkas refrääniga viisitüübiga. Viisitüübi III.A.1.d1 teine salvestus on tehtud Armas Otto Väisäneni poolt 1913. aastal; salvestatud on ainult üks melostroof, kuid on ilmne, et tegemist on meelelahutuslikku repertuaariga, mis on iseloomulik ka tervele rühmale III.A.

Helisalvestised ja noodistused

  • ERA, Fon. 92 c < Setu, Vilo v., Kolo k. – Armas Otto Väisänen < Jako Hedo; koor (1913) [Kiä läts liina linnukene]
  • RKM, Mgn. ER 56 (8) < Setumaa – Jaan Sarv < Anna Uibo, 57 a.; Anni Taronin, 52 a.; Anna Kõiv, 70 a.; Emmi Lepa, 50 a.; Evdokia Kiisik, 60 a.; Katariina Lummo, 55 a. (1972) [Väike naine]
Tagasi üles