Näide. Rikas puu (mängulaul), Veera Pähnapuu kooriga, Põrste k., 1970 (EKRK, Fon. 62 (5)).
Struktuursed tunnused*
Harmooniline rütm
||: Oo Oo Xx Oo :|| 3 korda
Silbirütm (rida)
Meetrumimudel (rida)
2 + 2 + 2 + 2
Värsirea ehitus
Rõhuline kaheksapositsiooniline värss, sh lühi- ja pikad read
ma lää / pallõ / hindäl / rikkust
kõik olli’ / ossa’ / tsirka / täüs
kes ei / mõista’ / pallõl- / da’
eis ma / lää, / eis ma / võta
Viisi ja teksti vorm (melostroof)
Viis: AA || AAA
Tekst: AB || ABB
Heliread
Anhemitoonilis-diatooniline helirida
* Vaikimisi kooriosa piires
Viisitüübi kirjeldus
Viisitüüp III.A.1.a7 kuulub rühma III.A.1.a, kuhu on koondatud viisitüübid, mille muusikaline vorm põhineb kaheksalöögiliste ridade kordustel. Rühma tunnuseks on korduv viisirida harmoonilise rütmi (HR) mudeliga Oo Xo/Oo Xx Oo. Viisitüüp III.A.1.a7 on määratud viisi ja teksti vormi järgi – eeslaulja laulab kaks viisirida erineva tekstiga, koor kordab neid ning lisaks kordab veelkord teist rida. Seega võib melostroofi teksti ja viisi vormi kirjeldada skeemidega AB || ABB (tekst) ja AA || AAA (viis). Korduv vormiüksus (rida) kõlab kooriosas kolm korda ja melostroofis tervikuna viis korda.
Rühmale III.A.1.a iseloomulikest HR mudelitest Oo Xo Xx Oo ja Oo Oo Xx Oo esineb viisitüübis III.A.1.a7 vaid teine – see võib olla tingitud asjaolust, et viisitüüpi on salvestatud ainult ühes külas. Mudelit Oo Oo Xx Oo võib pidada mudeli Oo Xo Xx Oo uuemaks, lihtsustatud versiooniks. Kirjeldatava viisitüübi esitused on anhemitoonilis-diatoonilises laadis e-G-a-h-c, millel võib olla ka vanema diatoonilise laadi tunnuseid. Laadid segunevad seetõttu, et astme e intoneerimine on muutlik ja liikumisel astmesse G võib see olla kõrgendatud (vt näidet), kuid sellele vaatamata on laadi anhemitooniline karkass selgelt tajutav.
Nii viisitüüpi III.A.1.a7 kui ka kogu rühma III.A iseloomustab rõhuline värss, sealhulgas kaheksapositsioonilised lühiread, mida selles viisitüübis leidub üsna palju. Lühiridu sobitatakse kaheksalöögilise viisiga (meetrumimudeliga 2 + 2 + 2 + 2), mille tulemusena tekivad kaheksandik- ja veerandnootidest koosnevad silbirütmi mustrid (need on välja kirjutatud eespool). Kõige sagedamini esineb rütm
Kommentaarid
Viisitüüp III.A.1.a7 on seotud mängulauluga „Rikas puu“. Tüpoloogias on viisitüüp esindatud nelja esitusega, mis kõik on salvestatud Põrste külas samadelt lauljatelt (eeslauljad Veera Pähnapuu ja Aleksandra Soolind).
Helisalvestised ja noodistused
- EKRK, Fon. 62 (5) < Põrste k. – Veljo Tormis < Aleksandra Soolind, 61 a., Veera Pähnapuu, 53 a., Maria Vanamets, 50 a., Maria Vatsk, 64 a., Anna Orehhov, 52 a., Maria Tillo, 31 a., Anna Pähnapuu, 62 a., […] (24.05.1970) [Hot ol’l üt’skas rikas’ puu]
- RKM, Mgn II 1873 a < Põrste k – Udo Kolk, Veljo Tormis < Veera Pähnapuu ja Põrste k koor (24.05.1970) [Vt samuti Seto laulupärimus | Rikas puu (setomaa.ee)]
- EKRK, Fon. 66 (a1) < Põrste k. – Udo Kolk < Aleksandra Soolind, 61 a., Veera Pähnapuu, 53 a., Anna Orehhov, 52 a., Anna Kõivo, 41 a., Anna Pähnapuu, 62 a., Tatjana Vanamets, 62 a., Maria Vatsk, 64 a., […] (16.07.1970) [Hot’ koh ol’l üt’s rikas’ puu]
- RKM, Mgn. II 2350 f < Pihkva obl., Petseri raj., Põrste k., Järvesuu v. – V. Danilov, M. Sarv < Veera Pähnapuu, 56 a., Tato Vanamets, 63 a., Palaga Vanamets, 55 a. (1973) [Hot koh om üt’s rikas puu (mngl.) (Rikka- ja vaesemäng)]