Näide. Hots´ kalina (lüürika), Veera Pähnapuu kooriga, Põrste k., 1977 (EKRK, Fon. 96 (a17)).
Struktuursed tunnused
Harmooniline rütm (melostroof)
Silbirütm
Rida:
Refrään:
Meetrumimudel (rida, refrään)
2 + 2 + 2 + 2
Värsirea ehitus
Kaheksapositsiooniline rõhuline värss, sh lühiread
lätsi / mõtsa / kõndi- / mahe
löüsi / poisi / põõsa / alt
Refrään
Hots´ kaliina, hots´ maliina
Liiso jalga tam hatsiida
Viisi ja teksti vorm (melostroof)
Viis: ARR
Tekst: A R1R2
Heliread
Pooltoon-poolteisttoon- ja uuema diatoonilise helirea segavorm, uuem diatooniline helirida
Viisitüübi kirjeldus
Viisitüüp III.A.2.b2 kuulub rühma III.A.2.b, mida iseloomustab silbirütmi mustri
Viisitüüpi III.A.2.b2 kuulub pikem versioon laulust refrääniga „hots´ kalina, hots´ malina” (vrd viisitüüpidega III.A.2.b1 ja III.A.2.b3). Selle viisi muusikalist vormi võib tähistada skeemiga ARR
Viisitüüp III.A.2.b2 põhineb HR mudeli Xo Xo/Xx Xx Oo kordustel (ses osas on kirjeldatav viisitüüp väga sarnane viisitüübiga III.A.2.b1). Nimetatud HR mudel kõlab melostroofi vältel 10 korda. Viisitüüpi III.A.2.b2 on salvestatud helireaga, mida võib määratleda pooltoon-poolteisttoon-helirea ja uuema diatoonilise helirea segavormina (vt Helilaadide segunemine).
Nagu rühma III.A tervikuna, iseloomustab ka viisitüüpi III.A.2.b2 kaheksapositsioonilise rõhulise värsi, sealhulgas lühiridade kasutamine. Erinevates esitustes on lühiridade osakaal erinev. Lühiridu sobitatakse kaheksalöögilise viisireaga (meetrumimudeliga 2 + 2 + 2 + 2), mille tulemusena tekivad kaheksandik- ja veerandnootidest koosnevad silbirütmi mustrid (need on välja kirjutatud eespool). Laulu „motoorsest“ esitusmaneerist, rütmivältuste proportsionaalsusest ja veerandnootidega refräänist tuleneb viisitüübi kahetasandiline meetrumipulsatsioon, mis on iseloomulik rühmale III.A tervikuna.
Kommentaarid
Viisitüüp III.A.2.b2 on tüpoloogia materjalis esindatud kahe Veera Pähnapuu ja Põrste küla koori esitusega aastatest 1977 ja 1983. Mõlemal korral on salvestatud lüürilist laulu „Hallitanud poiss“. Varasem esitus (vt näidet) on aeglases tempos ja märgatava pooltoon-poolteisttoon-helirea häälestusega. Hilisem esitus on tunduvalt kiiremas tempos ja praktiliselt diatooniline. Märkimisväärne on, et viisitüübi lühemat versiooni III.A.2.b1 on Anne Vabarnalt salvestatud samuti pooltoon-poolteisttoon-helireaga.
Helisalvestised ja noodistused
- EKRK, Fon. 96 (a17) < Põrste k. – Riina Pihu < Veera Pähnapuu, 62 a., Maria Vanamets, 53 a., Anne Pähnapuu, Tatjana Vanamets, Maria Vatsk, Aleksandra Soolind, Aleksandra Pala (12.07.1977) [Hallitanud poiss; Lätsi mõtsa kõndimahe]
- EKRK, Fon. 96 (b1) < Põrste k. – Riina Pihu < Veera Pähnapuu, 62 a., Maria Vanamets, 53 a., Anne Pähnapuu, Tatjana Vanamets, Maria Vatsk, Aleksandra Soolind, Aleksandra Pala (12.07.1977) [Hallitanud poiss; Lätsi mõtsa kõndimahe] [eelmise esituse lõpp]
- RKM, Mgn. II 3820 (1) < Järvesuu v., Põrste k. – Vaike Sarv < Veera Pähnapuu, s. 1916, Manni Vanamets, s. 1919, Pelageja Vanamets, s. 1917, Tatjana Vanamets, s. 1908, Anne Pähnapuu, s. 1908 (1983) [Lätsi mõtsa kõndima, hot’s kalina, hot’s malina (Hallitanud poiss + Truudusetu naine)]