III.A.2.a1. ||: Xo Xx (Ooox) Oo Xx:|| Ahellaul. Kitsõlaul

Näide. Kitsõlaul (mängulaul), Irina (Ir´o) Liivik kooriga, Meremäe v., 1937 (ERA, Pl. 73 B2).

Struktuursed tunnused

Harmooniline rütm (melostroof)

||: Xo Xx Oo Xx :|| n+1 korda

||: Xo Xx Ooox Oo Xx :|| 2 korda

Silbirütm

Rida:

   

   

     

     

     

Refrään:

  .      

Meetrumimudel (rida)

2 + 2 + 2 + 2

Värsirea ehitus

Kaheksasilbiline värsirida ja kaheksapositsioonilised lühiread:

küll ma / sullõ / tammõ / lövvä

õga / susi / kitsõ-i / süü’

küll ma / sullõ / vii / lövvä

ooda’, / ooda’, / härg, / härg

õga / püss / haugast / tapa-i

Refrään

Kitsõl olõ-i kiiltä, miiltä, sikal olõ-i silmi, sarvi

Viisi ja teksti vorm (melostroof)

Ahellaul

Viis:  A || AAAA…BB  (B on laiendatud A)

Tekst: A || BCDE…RR   (kõik osad on 8-positsioonilised)

Heliread

Pooltoon-poolteisttoon-helirida

Viisitüübi kirjeldus

Viisitüüp III.A.2.a1 kuulub rühma III.A.2.a, mida iseloomustab silbirütmi mustri   .     kasutamine. Kõrgema tasandi rühma III.A tunnusteks on laiendamata (sageli rõhuline) kaheksapositsiooniline värss; viisivorm, mis põhineb ühe ja sama harmoonilise rütmiga (HR) rea kordustel; sama HR mudeli kasutamine põhiridades ja refräänides; kaheksapositsioonilised lühi- ja (harvemini) pikad read tekstis ning vastavad silbirütmi mustrid. Kuulumine järgmise tasandi rühma III.A.2 tähendab, et viisitüübile on iseloomulik ka rea muusikalise pikkuse muutmine (eelkõige refräänirea “venitamine”), mille puhul säilib HR üldistatud mudel, samuti punkteeritud rütmi .  kasutamine mitmeosaliste refräänide silbirütmis.

Viisitüüpi III.A.2.a1 kuulub üks ahellaulu „Kitsõlaul“ versioonidest, millel on individuaalne vormiehitus. Viisivormi võib tähistada järgmiselt: A || AAAA…BB, kus B on laiendatud A. Täht A vastab tavalistele kaheksalöögilistele ridadele ning B tähistab muusikaliselt laiendatud (venitatud) ridu rütmimustriga   .     . Melostroofi tekstivorm on A || BCDE…RR. See tähendab, et alguses esitatakse kaks värsirida (igas melostroofis erinevad), neile järgneb järjest pikenev ahelvormis osa ja kaherealine refrään melostroofi lõpus. Kõik tekstiread on kaheksapositsioonilised, kaasa arvatud lühiread ja muusikaliselt pikendatud read. Refrääni kaheksasilbiliste ridade esitamise pikendatud viisireaga teeb võimalikuks asjaolu, et hoolimata spetsiifilisest rütmist koosneb viisirida siiski kaheksast silpnoodist.

Viisitüüp III.A.2.a1 põhineb HR mudeli Xo Xx Oo Xx kordamisel. Pikkades ridades seda mudelit laiendatakse, lisades keskele Ooox (mis pikendab rea keskel olevat O funktsiooni), nii et tulemuseks on harmooniline järgnevus Xo Xx (Ooox) Oo Xx. Viisi lõpufunktsioon („toonika“) on HR skeemis tähistatud X-ga, kuna tegemist on pooltoon-poolteisttoon-laadiga, kus funktsiooniga X on seotud astmekompleks (d)-fis-ais. Seto arhailise helirea kasutamine võib vihjata selle „Kitsõlaulu“ versiooni vanemale päritolule.

Nagu III.A rühma tervikuna, iseloomustab viisitüüpi III.A.2.a1 kaheksapositsiooniline rõhuline värss, sealhulgas lühiread, mida „Kitsõlaulu“ tekstis esineb üsna palju. Lühiridu sobitatakse kaheksalöögilise viisireaga (meetrumimudeliga 2 + 2 + 2 + 2), mille tulemusena tekivad kaheksandik- ja veerandnootidest koosnevad silbirütmi mustrid (need on välja kirjutatud eespool). Laulu „motoorsest“ esitusmaneerist, rütmivältuste proportsionaalsusest ja veerandnootidega refräänist tuleneb viisitüübi kahetasandiline meetrumipulsatsioon, mis on iseloomulik rühmale III.A tervikuna.

Kommentaarid

Viisitüüp III.A.2.a1 on tüpoloogias esindatud ainult ühe esitusega, mis on salvestatud Meremäe vallast pärit Ir´o Liiviku ja tema kaaslauljate esituses Tallinnas 1937. aastal. Ir´o Liiviku helisalvestiste hulgas on mitmeid pooltoon-poolteisttoon-helireaga viise, nende seas ka sellised, mida enamasti lauldakse anhemitooniliste ja diatooniliste heliridadega. „Kitsõlaulu“ puhul tekib küsimus, kas tegemist on vanema viisiga, kui võiks arvata laulu anhemitooniliste ja diatooniliste esituste põhjal, või kasutas Liivik arhailist pooltoon-poolteisttoon-helirida ka uuemas laulurepertuaaris.

Helisalvestised ja noodistused

  • ERA, Pl. 73 B2 < Meremäe v. – Herbert Tampere, August Pulst < Ir’o Liivik, 41 a., Mar’t’su Ojaots, 48 a., Tepa Vahvik, 43 a. (05.1937) [Kitsõ laul]
Tagasi üles