Näide 1. Laula üte laulukõsõ (lüürika), Veera Pähnapuu kooriga, Põrste k., 1977 (EKRK, Fon. 96 (a15)).
Näide 2. Vihta minek (töölaul), Veera Pähnapuu kooriga, Põrste k., 1983 (RKM, Mgn. ER 47 (2)).
Struktuursed tunnused*
Harmooniline rütm
Ox Ox Ox Oo/Ox ‘ Ox Ox Oooo| (anhemitoonilises ja diatoonilises laadis)
Xo Xo Xo Xo ‘ Xo Xo Xxxx (pooltoon-poolteisttoon-laadis)
Silbirütm
Meetrumimudel (rida)
2 + 2 + 2 + 2
Värsirea ehitus
Laiendamata regivärss
Esineb ka värsi väline laiendamine, mis asendab refrääni – abcd bcd
lääme / vihta / veerü- / mähe, / vihta / veerü- / mähe
Refräänid
Sedä seto laulu!
Oe-ks, oe, võe!
Viisi ja teksti vorm (melostroof)
Viis: AB
Tekst: AR
Heliread
Pooltoon-poolteisttoon-helirida (osaliselt diatoniseeritud); anhemitoonilis-diatoonilise ja vanema diatoonilise helirea vahepealne vorm
* Vaikimisi kooriosa piires
Viisitüübi kirjeldus
Viisitüüp III.B.1.a1 kuulub kõrgema tasandi rühma III.B, mis ühendab kahest kaheksalöögilisest reast koosnevaid viise, kus teine rida kujutab endast enamikul juhtudel harmooniliselt ja rütmiliselt kontrastset refrääni. Kirjeldav viisitüüp kuulub ka rühma III.B.1, mille tunnuseks on refräänirea harmoonilise rütmi (HR) üldistatud mudel OXOO. Viisitüübi III.B.1.a1, nagu ka rühma III.B.1.a, eritunnusteks on aga põhirea mudel Ox Ox Ox Oo/Ox, refrääni mudel Ox Ox Oooo (mida võib teatud mööndustega pidada mudeli OXOO versiooniks) ja refrääni silbirütm
Viisitüüp III.B.1.a1 esindab vanemat stiili muidu uuemasse stiili kalduvas rühmas III.B. Seto leelo vanema stiili ilminguks on siin harmooniliste funktsioonide vaheldumine kaheksanduknootides, mis peatub põhifunktsioonil O vaid viisiridade lõppudes – veerandnoodiks esimese rea lõpus ja poolnoodiks teise (e. refrääni-) rea lõpus (mõnes esituses peatust esimese rea lõpus ei toimu). Selle viisitüübi esitustes esineb ka vanemale stiilile iseloomulikku pooltoon-poolteisttoon-laadi (näide 2) või selle ilminguid (näide 1). Kasutatakse samuti suhteliselt vanemaid anhemitoonilis-diatoonilist ja vanemat diatoonilist laade. Laulutekstides (viisi esimestes ridades) leiame laiendamata regivärssi.
Melostroofi teises reas kasutatakse (ühe erandiga) refrääne – „sedä seto laulu“ (vt näide 1) ja „oe-ks, oe, võe“ (ERA, DH 1828 (5)). Ühes esituses refrääni ei kasutata ja selle asemel laiendatakse värsirea kahele viisireale kasutades sõnakordusi – „lääme / vihta / veerü- / mähe, / vihta / veerü- / mähe“ (skeem abcd bcd) (näide 2).
Kommentaarid
Viisitüüp III.B.1.a1 on salvestatud põhiliselt Veera Pähnapuu ja Põrste küla koori esituses. Enamasti on see lüüriline „laul laulust“ uuema päritoluga refrääniga „sedä seto laulu“, kuid üks kord laulis Pähnapuu selle viisiga „vihta mineku“ laulu, kus refrääni kasutamise asemel laiendas teksti põhirida (vt kirjeldust eespool). Samuti on see viis salvestatud Saabolda külas vanema refrääniga „oe-ks, oe, võe“.
Helisalvestised ja noodistused
- RKM, Mgn. II 2351 i < Setu, Pihkva obl. Petseri raj. Põrste k. Järvesuu v. – Viktor Danilov; M. Sarv < Veera Pähnapuu, 56 a.; Tato Vanamets, 63 a.; Palaga Vanamets, 55 a. (1973) [Nakas naase laulemahe (improv. oma laulust)]
- EKRK, Fon. 96 (a15) < Setu, Põrste k. – Riina Pihu < Veera Pähnapuu, 62 a.; Maria Vanamets, 53 a.; Anne Pähnapuu; Tatjana Vanamets; Maria Vatsk; Aleksandra Soolind; Aleksandra Pala (12.07.1977) [Laula üte laulukõsõ seda seto laulu]
- RKM, Mgn. ER 22 (4) < Setumaa – Aino Strutzkin < Veera Pähnapuu; Maria Vanamets; koor (20.08.1977) [Laula üte laulukõsõ] [Vt samuti Seto laulupärimus | Sedä seto laulu]
- RKM, Mgn. ER 47 (2) < Setu – Vaike Sarv; Jaan Sarv < Veere Pähnapuu, snd 1916; Maria Vanamets, snd 1919; Pelageja Vanamets, snd 1917; Anna Orehhova, snd 1919; Linda Helü, snd 1941 (1983) [Vihta minek; Lääme vihta veerümähe] [Vt samuti Seto laulupärimus | Lääme vihta veerümähe]
- ERA, DH 1828 (5) < Setumaa, Saabolda k. – Hanna-Liia Kiipus; Laura Lehto; Janika Oras; Karolin Vetevoog; Meel Valk; Mari Kaisel < Maria Kõllamägi, 1931 (18.08.2020) [Olli, olli, mõtli, mõtli, oe-ks oe võe]