III.C.2.a. Tekst AB || AB. "Oh sa illos ime tütär"

Näide. Oh sa illos ime tütär (lüürika), Sulev Ivanov naistekooriga, Setomaa, 1992 (RKM, Mgn. ER 75 (6)).

Struktuursed tunnused*

Harmooniline rütm

Oo Oo Xo Xo ‘ Xx Ox Ooxx Oooo oooo

Üldistatult (veerandnootides):

OOXX ‘ XXOXOOOO

Silbirütm

    ’       Ó  Ó

Värsirea ehitus

Laiendamata regivärss:

mesi- / marja / maama / latsi

Viisivorm

Kaherealine viis laiendatud teise reaga

Viis ja tekst: AB || AB

Heliread

Uuem diatooniline helirida

* Vaikimisi kooriosa piires

Viisitüübi kirjeldus

Viisitüüp III.C.2.a kuulub rühma III.C, mida iseloomustab silbirütmi mudel     ’       Ó  (Ó). Viisid koosnevad kahest reast, millest esimene on regilaulule omaselt kaheksalöögiline ja teine rütmiliselt laiendatud pikemate silpnootide abil. Järgmise tasandi rühma III.C.2 moodustavad viisid, mille harmoonilise rütmi (HR) üldistatud mudel on OOXX ’ XXOXOOOO.

Viisitüüp III.C.2.a on käesolevas tüpoloogias esindatud ainult ühe esitusega. Viisitüübi individuaalseks, teistest rühma III.C.2 viisitüüpidest eristuvaks tunnuseks on viisi ja teksti vorm AB || AB. See tähendab, et sõnaline tekst on kaherealine ja refrääne ei kasutata. Refräänide puudumise tõttu ei kujune viisitüübis „erilisi“ silbirütmi mustreid – viisi silbirütm vastab ülaltoodud üldisele skeemile, kusjuures teise rea viimast poolnooti ei lühendata, nagu see toimub mõnes rühma III.C.1 viisis. Kõik värsiread on kaheksasilbilised ning värsistruktuuri võib pidada laiendamata (regi)värsiks.

Viisitüübi III.C.2.a HR mudel langeb kokku tervele rühmale III.C.2 iseloomuliku mudeliga, meenutades ka rühma III.B.2.a viise – Oo Oo Xo Xo ‘ Xx Ox Ooxx Oooo oooo. Sellist HR mudelit pean suhteliselt uuemaks (vt III.C.2). Seda kinnitab ka viisi uuem diatooniline helirida ja subkvardi d („dominandi“) kasutamine.

Kommentaarid

Viisitüübiga III.C.2.a on salvestatud laul „Oh sa illos ime tütär“, mida esitas Sulev Ivanov naistekooriga 1992. aastal. Häälte järgi tundub, et koor koosneb noortest lauljatest, kelle laulmismaneer on tempereeritud ja mitmehäälsus on üsna lihtne.

Helisalvestised ja noodistused

  • RKM, Mgn. ER 75 (6) < Setumaa – Hillar Peets, Anatoli Garšnek < Maria Vanamets, Sulev Ivanov, segakoor (1992) [Oh sa illos ime tütär, mesimarja maama latsi]
Tagasi üles