II.C.3.b. 4. 8 ' 88 4 4 4 ' 4/88 4 4 4

Viisitüüpide rühm II.C.3.b kuulub rühma II.C.3. See ühendab kümnelöögilisi viise, milles veerandnoodi pikkused löögid moodustavad meetrilise struktuuri 2 + 4 + 4. Üldisemalt kuulub kirjeldatav rühm kõrgema tasandi rühma II.C, mis koondab viise teise poolrea (kadentsi) silbirütmiga        . Selle kadentsi harmooniline rütm (HR) on muutlik – sageli esineb üldistatud mudel OXOO (veerandnootides), kuid rühmas II.C.3 on ülekaalus teised variandid.

Rühmas II.C.3.b on kaks viisitüüpi, mille HR mudelid suhestuvad omavahel kui inversioonid. Seda on eriti hästi näha üldistatud HR võrdluses: OO ‘ OOXX ‘ OOXX (II.C.3.b1) ja XX ‘ XXOO ‘ OXOO (II.C.3.b2). Täpsest inversioonist erineb ainult kadentsifraasi esimese löögi harmoonia. Need harmoonilised mudelid eristavad rühma II.C.3.b viisitüüpe rühma II.C.3 teistest viisidest (viisitüüpide võrdlust vt II.C.3).

Väga lähedased on ka kahe viisitüübi silbirütmi mudelid: .  ’         ’       (II.C.3.b1) ja .  ’         ’         (II.C.3.b2). Ka siin avaldub erinevus kadentsifraasi esimesel löögil. Silbirütmi varieerumine tuleneb värsirea ehituse erinevusest – viisitüübis II.C.3.b1 laiendatakse lisasilbiga eelviimast rõhurühma ( ), mida viisitüübis II.C.3.b2 ei tehta (  ).

Rühma II.C.3.b viisitüübid on salvestatud vanema ja uuema diatoonilise helireaga. Rühma II.C.3 konteksti põhjal võib oletada, et need viisitüübid võisid algselt olla pooltoon-poolteisttoon-laadis. Kui lähtuda sellest ja pooltoon-poolteisttoon-laadi diatoniseerimise võimalikest moodustest, siis pole välistatud, et algsel kujul oli tegemist ühe viisitüübiga, mida diatoniseeriti kahel erineval moel. Seetõttu kujuneski kaks versiooni, mis erinevad üksteisest piisavalt, et pidada neid erinevateks viisitüüpideks.

Tagasi üles