II rütmisüsteem on üks kolmest rütmisüsteemist, mis moodustavad käesoleva seto leelo viisitüpoloogia põhilise jaotuse, kajastades erineva päritolu ja vanusega rütmilise mõtlemise tüüpe ja muusikalisi stiile (vt Rütmisüsteemid).
Erinevalt ühetasandilisest I rütmisüsteemist iseloomustab II rütmisüsteemi vähemalt kahetasandiline meetrum, mis tähendab, et kaheksandiknootide pulsatsioonile lisandub veerandnootide pulsatsioon. Kaheksandiknootide tasand on endiselt oluline, kuid kõik kaheksandiklöögid on kahekaupa ühendatud ning (silbi)rütmimudelid sisaldavad veerandnootide järgnevusi (eriti iseloomulik on viisirea lõpetamine kahe veerandnoodiga). Mõne viisitüübi silbirütmis on veerandnootide osakaal üsna suur, näiteks
Veerandnootide struktuurne tähendus ei väljendu ainult silbi- ja meloodiarütmis, vaid ka harmoonilises rütmis (HR), kus harmooniafunktsioonid vahelduvad sageli veerandnootides (näiteks on üks tüüpiline kadents Ooxx Oooo). II rütmisüsteemi viisides esineb ka harmooniliste kompleksite vaheldumist kaheksandiknootides ja poolnootides: Xx Ox ‘ Xo Xxoo ‘ Xo Xxoo (II.A.2.a), Xoxx Ooxx ‘ Xo Xx Oooo (II.D.1.a), Ooox ‘ Oooo Xxoo ‘ Xoxx Oooo (II.C.3.c) jt.
Peale veerandnootide ja kaheksandiknootide pulsatsiooni võib II rütmisüsteemi mitmetasandilisuse ilminguteks pidada ka 16-nootide kasutamist (eriti meesteviisides), näiteks:
Vaatamata rütmivältuste proportsionaalsele vahekorrale kuulub II rütmisüsteem, nagu ka I rütmisüsteem, nn „liitva rütmi“ (additive rhythm) valdkonda, sest viisi rütmiline vorm kujuneb rütmimotiivide järjestikuse liitmise meetodil. Need motiivid on sageli eri pikkusega ning tulemus on ebasümmeetriline. Mõnes viisitüübis (eriti rühmades II.D ja II.E) tuleb ette rütmi perioodilisust, mis assotsieerub üldiselt „jagava rütmiga“ (divisive rhythm), kuid see sarnasus tundub olevat väline ja ei tähenda lähtumist taktimeetrumi printsiibist. Arvan, et seto leelos võib jagavast rütmist rääkida vaid III rütmisüsteemi viiside puhul ja sedagi ettevaatlikult.
I ja II rütmisüsteemi ühendab ka asjaolu, et sinna kuuluvate viisidega regivärsse lauldes tuleb kaheksasilbilist alusvärssi laiendada. Laiendamise võtted on kahes rütmisüsteemis põhimõtteliselt ühesugused – värsiosade kordused ja lisasilbid. Sarnasusi leidub ka värsi laiendamise skeemides, mis võib viidata kahe rütmisüsteemi viisitüüpide seostele. Näiteks võib leida sarnasusi viisitüüpide I.A.1.b4 ja II.C.2.a1 värsirea struktuuris – vrd laiendatud ridu „sõbra-, sõbrakõnõ, nu sõsarõkõnõ“ ja „vihma-, vihmakõnõ, sa noorõkõnõ“.
II rütmisüsteem jaguneb viieks alarühmaks. Võib oletada, et iga rühma viisid on omavahel suguluses, sest neis on kasutusel ühised struktuursed elemendid. Nii moodustavad rühma II.A viisitüübid, kus värsi teise poolrea silbirütmiks on