Näide. Linalaul (mängulaul), Evdokia Kiisik kooriga, Suure-Nedsaja k., 1972 (KKI, RLH 72:22 (1)).
Struktuursed tunnused
Harmooniline rütm (melostroof)
R: Oo Xo Xx Oo ’ Oo Xo Xx Oo ’ Oo Xo Xxxx Oo (’ Oo Xo Xxxx Oo)
Silbirütm
Rida:
Refrään:
Meetrumimudel (rida)
2 + 2 + 2 + 2
2 + 2 + 4 + 4
Värsirea ehitus
Kaheksapositsiooniline rõhuline värss, sh lühiread
ütle’ / mullõ, / vele- / kene
kuis / linno / külve- / tässe
kuis / linno / sui- / tassõ
Refrään
Vot nii, vot tak, vota eta etatak, priida liina, l´oona, l´oona, (pissirotki peelo, peelo)! (varieerub)
Viisi ja teksti vorm (melostroof)
Viis: AAB
Tekst: ABC
Heliread
Anhemitoonilis-diatooniline ja vanem diatooniline helirida
Viisitüübi kirjeldus
Viisitüüp III.A.2.a4 kuulub rühma III.A.2.a, mida iseloomustab silbirütmi mustri
Viisitüübiga III.A.2.a4 lauldakse laulu „Linamäng“, mis on viisi struktuuri poolt üsna lähedane „Kitselaulule“ (vrd III.A.2.a1, III.A.2.a2 ja III.A.2.a3), kuid sellel on teine vormiehitus. „Linamängu“ viisivormi võib tähistada järgmiselt – AAB
Viisitüüp III.A.2.a4 põhineb seto leelos laialt levinud HR mudeli Oo Xo Xx Oo kordamisel. Pikades ridades laiendatakse seda mudelit, pikendades kolmandat ja neljandat rõhurühma, nii et tuleb välja harmooniline järgnevus Oo Xo Xx(xx) Oo(oo) (selles suhtes on kirjeldav viisitüüp väga sarnane viisitüübiga III.A.2.a2). Seda viisi lauldakse peamiselt anhemitoonilis-diatoonilise (e-G-a-h-c) ja vanema diatoonilise (f-G-a-h-c) helireaga; esinevad ka nende üheminekuvormid, kus astmed e ja f asendavad üksteist viisi samades positsioonides ja sageli kõlavad ebamääraselt.
Viisitüüpi III.A.2.a4, nagu ka terve rühma III.A, iseloomustab rõhuline värss ja kaheksapositsiooniliste lühiridade kasutamine, kuid „Linamängus“ esinevad need põhiliselt refräänis. Lühiridu sobitatakse kaheksalöögilise viisireaga (meetrumimudeliga 2 + 2 + 2 + 2), mille tulemusena tekivad kaheksandik- ja veerandnootidest koosnevad silbirütmi mustrid (need on välja kirjutatud eespool). Laulu esitamise „motoorsest“ maneerist, rütmivältuste proportsionaalsusest ja veerandnootidega refräänist tuleneb selle viisitüübi kahetasandiline meetrumipulsatsioon, mis on samuti ka terve rühma III.A tunnus.
Kommentaarid
„Linamäng“ on väga populaarne laul Setomaal, mistõttu on see esindatud tüpoloogias helisalvestite suhteliselt suure arvuga. Selle laulu „motoorse“ esitusmaneeri põhjuseks on muuhulgas laulmisel tehtud rütmilised liigutused, millega näidatakse lina valmistamise erinevaid etappe. Mängu sisu on oletatavasti laenatud vene laulumängust При долине лён. Sellele osutab ka mainitud vene laulu sõnade kasutamine refräänis – „pridal´oona l´oona, l´oona, pissirotki peelo, peelo” (при долине лён, лён, при широкой белый, белый). Samas on „Linamängu“ viis tüüpiline seto mängulaulude stiilile ja kasutab seto laulus väga levinud viisirea harmoonilist rütmi Oo Xo Xx Oo (vrd näiteks rühmaga III.A.1.a).
Helisalvestised ja noodistused
- ERA, Fon. 57 d < Setu, Meremäe v., Jermakova k. – Armas Otto Väisänen < Hedota Kullu, 53 a.; koor (1912) [Ütle nu mulle vellekõne]
- KKI, RLH 72:16 (1) < Setumaa, Rõsna k. – Ruth Mirov < Olga Laanetu; Maria Kagoveer (05.07.1972)
- KKI, RLH 72:22 (1) < Setumaa, Suure-Nedsaja – Jaan Sarv; Eha Viluoja < Suure-Nedsaja koor; Evdokia Kiisik; Jekatariina Lummo, 55 (06.07.1972) [Linalaul]
- RKM, Mgn. II 2234 b < Setu, Põlva raj. Mikitamäe k/n., Mäe v., Suure-Rõsna k. – Herbert Tampere < Olga Laanetu, 63 a.; koor (02.10.1972) [Linamäng; Ütle mullõ velekene]
- RKM, Mgn. II 2617 k < Setumaa, Põlva raj., Värska k/n., Suure-Nedsaja k. Järvesuu v. – ERR; Eha Viluoja < Evdokia Kiisik, 60 a.; koor (1972) [Ütle mulle velekene (Linamäng)] [Sama helisalvestis, mis eelmine]
- RKM, Mgn. II 2350 m < Setu, Pihkva obl. Petseri raj. Põrste k. Järvesuu v. – V. Danilov; M. Sarv < Veera Pähnapuu, 56 a.; Tato Vanamets, 63 a.; Palaga Vanamets, 55 a. (1973) [Ütle mulle velekene (Linamäng)]
- RKM, Mgn. ER 49 (2b) < Setumaa – Jaan Sarv; Vaike Sarv < Värska laulukoor “Leiko” (1986) [Ütle mulle velekene]
- Noodistus: Tampere 1958 (III): 35-37 < Tonja k. – A. Garšnek < Anne Vabarna (1948)