III.A.1.b1. ||: Xx Oo Xo Xx :|| Tekst A || RR. Urbepäeva laul

Näide. Urbepäeva laul (kalendritavandi laul), Irina (Iŕo) Liivik kooriga, Meremäe v., 1937 (ERA, Pl. 71 A3).

Struktuursed tunnused*

Harmooniline rütm

||: Xx Oo Xo Xx :|| 2 korda

Silbirütm (rida, refrään)

   

     

   

Meetrumimudel (rida, refrään)

2 + 2 + 2 + 2

Värsirea ehitus

Laiendamata kaheksasilbiline värsirida; lõpus on kolm kaheksapositsioonilist rõhulist lühirida

üles / tulli / urbõ- / päivä

Refrään

Urbõpäivä, tsõõtsõõ!

Viisi ja teksti vorm (melostroof)

Viis: A || AA (lõpus üherealine vorm AAA)

Tekst: A || RR (lõpus üherealine vorm ABC)

Heliread

Pooltoon-poolteisttoon-helirida

* Vaikimisi melostroofi piires

Viisitüübi kirjeldus

Viisitüüp III.A.1.b1 kuulub rühma III.A.1.b, mille viiside muusikaline vorm ehitub harmoonilise rütmi (HR) mudeli Xx Oo Xo Xx kordustel. Viisitüübis III.A.1.b1 kordub selle rütmimudeliga viisirida kolm korda melostroofi vältel, neist kaks korda kooriosas. Melostroofi teksti ehitust võib kirjeldada sümbolitega A || RR, mis tähendab, et eeslaulja esitab värsirida ja koor laulab kaks korda refrääni. Kuna värsirida ja refrääni lauldakse sama viisireaga (erineb ainult tekstist sõltuv silbirütm), siis muusikalist vormi võib tähistada kui A || AA. Laulu lõpus lauldakse kolm värsirida järjest ilma refräänita (nagu üherealises viisitüübis III.A.1.a1).

Viisitüüpi III.A.1.b1 nagu ka terve rühma III.A iseloomustab kaheksapositsiooniliste rõhuliste lühiridade kasutamine, kuid selles viisitüübis esinevad need ainult refräänis urbõpäivä, tsõõtsõõ (iseloomuliku rütmiga       ) ja laulu kolmes viimases reas. Lühiridu sobitatakse kaheksalöögilise viisiga (meetrumimudeliga 2 + 2 + 2 + 2), mille tulemusena tekivad kaheksandik- ja veerandnootidest koosnevad silbirütmi mustrid (need on välja kirjutatud eespool). Rütmivältuste proportsionaalsusest ja regulaarsest meetrumist tuleneb selle viisitüübi kahetasandilise meetrumipulsatsiooniga rütmitunnetus, mis on samuti ka terve rühma III.A tunnus.

Viisitüübi III.A.1.b1 ainus esitus on pooltoon-poolteisttoon-helireaga es-Fis-g-ais-h (3-1-3-1), kus laadi põhiheli asub astmel Fis. See on haruldane juhtum rühmas III.A, milles on suures ülekaalus anhemitoonilis-diatoonilised ja diatoonilised heliread.

Kommentaarid

Viisitüübi III.A.1.b1 ainus esitus, mida õnnestus leida, on Iŕo Liivikult ja tema koorilt 1937. aastal Meremäe vallas plaadistatud urbepäeva laul (tsõõtamine). Seda laululiiki esitatakse erinevate viisidega (vt näiteks I.C.2.a5, I.C.2.a6 ja III.A.1.a5), kuid see on ainus juhus, kus tsõõtamine on lauldud arhailises pooltoon-poolteisttoon-laadis. Siiski ei üllata pooltoon-poolteisttoon-helirea kasutamine Liiviku poolt, sest ta kasutab seda ka mitmes teises laulus. Pealegi esitati 1972. aastal Obinitsas sama HR mudeliga viisitüüpi III.A.1.b3 (laulumäng „Mõrsja kooletamine“) samuti (osaliselt diatoniseeritud) pooltoon-poolteisttoon-helireaga, nii et võib oletada selle laadi ja HR mudeli seost.

Helisalvestised ja noodistused

  • ERA, Pl. 71 A3 < Setu, Meremäe v. – Herbert Tampere; August Pulst < Ir’o Liivik, 41 a.; Mar’t’su Ojaots, 48 a.; Tepa Vahvik, 43 a. (05.1937) [Tsõõtamine]
Tagasi üles