Näide. Maaselitsa mäelaul (kalendritavandi laul), Veera Pähnapuu kooriga, Põrste k., 1973 (RKM, Mgn. II 2350 d).
Struktuursed tunnused
Harmooniline rütm
Oxo Xo Xxx ’ Oxo Xo Xxx
Silbirütm
Meetrumimudel
(3 + 2 + 3) + (3 + 2 + 3)
Värsirea ehitus
Laiendatud regivärss aabccd
tulgõ’ jo / tulgõ’ / laulma / mäe jo / mäe / pääle
Viisivorm
Laiendatud rida (16 meetrumiühikut); kolmest rõhurühmast koosnev motiiv kõlab kaks korda
Heliread
Pooltoon-poolteisttoon-helirida
Viisitüübi kirjeldus
Viisitüübist I.B.3.a on teada ainult üks esitus – Veera Pähnapuu ja tema koori Maaselitsa mäelaul. Viisi vorm põhineb motiivi (fraasi) kordustel, nagu see on omane rühma I.B kõigile viisitüüpidele. Viisi omapära seisneb korduva vormiüksuse struktuuris. Korduv motiiv (fraas) koosneb kolmest rõhurühmast, selle meetrumimudel on 3 + 2 + 3 lööki, silbirütm on
Värsirea ehituse seisukohalt hõlmab korduv fraas ühte laiendatud poolrida, kus esimest rõhurühma korratakse ja esimesel korral ka laiendatakse lisasilbiga – aabccd (värsirea näidist vt eespool). Poolridade viimasele kolmelöögilisele meetrumirühmale vastab tekstis kahesilbiline (laiendamata) rõhurühm, mistõttu silbirütmis tekib veerandnoodiga rühm
Kommentaarid
Viisitüübiga I.B.3.a lauldakse mäelaulu, millega kutsutakse maaselitsa ajal naisi mäe peale laulma ja tantsima. Mäelaulu esitatakse Setomaal erinevate viisidega, nii et rahvapärased terminid mäe ääl ja mäelaul võivad viidata erinevatele viisitüüpidele – I.B.3.a kõrval ka tüüpidele I.B.1.b2, II.C.2.a2, II.D.1.b1 ja II.E.1.a1. Siin kirjeldatav viisitüüp sarnaneb värsiehituse poolest II rütmisüsteemi viisitüübiga II.D.1.b2, mille värsirea struktuur on aabccd. Kahe viisi silbirütm küll erineb, kuid teatud sarnasus on (üldistatud) harmoonilises rütmis.
Helisalvestised ja noodistused
- RKM, Mgn. II 2350 d < Pihkva obl., Petseri raj., Põrste k., Järvesuu v. – V. Danilov ja M. Sarv < Veera Pähnapuu, 56 a., Tato Vanamets, 63 a., Palaga Vanamets, 55 a. (1973) [Tulge_ks jo tulgõ laulma ti mäe pääle]