Artikkel VTK raamatust (<http://www.folklore.ee/seminar>, ISBN 9985-867-11-4). Kõik materjalid kuuluvad autorikaitse alla. Artiklit kasutades viidake selle aadressile.

Värv komide ettekujutustes ja rahvaluules

Цвет в представлениях и фольклоре коми. Сыктывкар 1999

Oleg Uljashev

Sõktõvkaris ilmunud monograafias vaatleb Oleg Uljashev komi traditsioonilisi kromaatilisi kujutlusi. Etnose kromaatiline keel, nagu mistahes muu keelgi, muutub pidevalt erinevate faktorite mõjul. Näiteks võib tuua rohelise värvi, millel polnud tähtsust veel 20. saj. alguses, lisamise komi värvide ritta; matmisriiete valge värvi asendamise mustaga ristiusustamise mõjul, samuti rohelise värvi lisamise Komi Vabariigi riigilipu trikoloorile.

I. Värvisümboolika alused ja värv rahvaluules

Muistne inimene tunnetas maailma viie meeleelundi abil ja tunnetas seda viie meele mõjul tervikuna: nähtavus, kuuldavus, käegakatsutavus, lõhnavus, söödavus. Sellepärast on keerulisemate süsteemide "aatomiteks" opositsioonid: 1. nähtavus/nähtamatus; 2. kuuldavus/kuuldamatus; 3. käegakatsutavus/käegakatsutamatus; 4. lõhnavus/lõhnatus; 5. söödavus/söödamatus. Sellest tulenevad mütoloogilised paarid: valgus/pimedus, müra/vaikus, soojus/külmus jne.

Värvi tajumine

Värvi mõju inimese psühhofüsioloogilisele seisundile on tähele pandud juba ammu. Erinevad värvid mõjuvad inimesele erinevalt, näiteks kollane värv jätab mulje soojusest jne. Suhtumine värvidesse väljendub üsna selgelt lastel, kes hästi leidlikult (alateadlikult) valivad värvid positiivse ja negatiivse kujutamiseks.

Laste värvitaju on väga sarnane nn primitiivsete rahvaste värvitajumisele, kellel on algseks tähenduslikuks värvitriaadiks "valge-punane-must". Rituaalides ilmneb värvi füsioloogia: must - teadmatuse ja looduse mustade jõudude värv, ebateadlike protsesside värv, punane - sugukonda ühendav elav veri, alateadlike protsesside värv, valge - mõtte, teadvuse puhtus ja ülevus. Seda triaadi võib defineerida kui füsioloogilise (must), sensuaalse (punane) ja teadvusliku (valge) tervikut.

Värvimärgistuse etümoloogia

Värvieristuse põhitingimuseks on valguse olemasolu või puudumine. Valge ja musta suhtes termini "värv" kasutamine ei ole päris korrektne, kuna need on nn värvigamma poolused. Must (pimedus) on valguse puudumine ja värvide täielik neeldumine. Valge (valevus / valgus) on valguse olemasolu ja kõikide värvide täielik peegeldus. Valget ja musta tuleb vaadelda kõikide värvide summana. Nõnda on valge ja must teatud absoluudiks, millega suhtestudes ilmnevadki õieti värvid.

Komi keele sõna рöм tähendab 'värv, värvus, varjund' ja ka 'hämarik, videvik'. Sõnadel рöммыны ja рöмдыны on kaks lähedast tähendust 'hahetama, koitma' ja 'pimenema'. Sellest tuleneb, et sõna рöм põhitähendus on valguse ja pimeduse vaheline piiriseisund, mida seostatakse eeskätt punasega ("koit, hämarik"). Vrd. сьöд-гöрд-еджыд 'must-punane-valge' ja пемыд-рöмыд-югыд 'pime-hämar-valge'. Antud triaad peegeldab komide ettekujutusi universumi kolmikstruktuurist: Омöльi pime, deemonlik maailm / inimeste ja loomade vikerkaarevärviline maailm / Енi helge, jumalik maailm. Allmaailma iseloomustab läbinähtamatu pimedusega seotud nähtamatus, ülamaailma - pimestava valgusega seotud nähtamatus.

Komi rahvaluules on põhivärvid punane, kollane ja sinine, rohelisel ei ole erilist tähtsust. Rohelise värvi puudumist võib seletada sellega, et looduses ei ole loomulikke rohelisi värvaineid. Rohelised puulehed annavad pruuni, punase ja kollase varjundi, kui neid kasutatakse värvainena. Sellepärast olid tähtsamad need värvid, mida sai otseselt kasutada. Tuleb märkida, et komi keele виж tähendab nii 'rohelist' kui ka 'kollast'.

Värvivahekordade aluseks on opositsioon valge / must, mille suhtes ilmnevadki õieti värvide tähendused. Valgega on seotud mitmed sõnad: еджыд ja näiteks сöстöм 'puhas', сöдз 'läbipaistev, selge' jne.

Sõna сьöд 'must, tume, räpane' on seotud pimedusega. Tekstides on must värv sageli asendatud sõnaga пемыд 'pime, tume', mis on seotud näiteks sõnaga пемöс 'loom' ja ka 'nõrgameelne' (see viitab teadvusetusele).

Kolme põhivärvi nimetused on ühispermi päritolu: лöз, виж, веж, гöрд.

Rohelisel ei olnud komide traditsioonilises värvisüsteemis erilist tähtsust. Rohelise semantika muutumist on mõjutanud kokkupuuted slaavi kultuuriga. See peegeldub ka Komi Vabariigi lipu värvide valimises ja levinud "tõlgenduses": sinine (ülaosa) - taevas, roheline (keskosa) - mets, valge (alaosa) - lumi. Teiste rahvaste esindajad markeerivad komi rahvast peamiselt rohelise värviga, mis seostub nt slaavi rahvastel rohelise metsaga.

Komid iseloomustavad metsa tavaliselt пемыд 'pime' ja сьöд 'must', aga mitte kui rohelist. Kuusemetsa nimetatakse ka лöз вöр 'sinine mets' ja männimetsa гöрд вöр 'punane mets'.

Metallid

Komi folklooris assotsieeruvad paljud looduslikud materjalid (savi, puu, kivid) kindla värviga. Erinevate värvidega on seotud samuti metallid: кöрт 'raud', ыргöн 'vask', эзысь 'hõbe', зарни 'kuld' jne. Need sõnad on laenatud peamiselt iraani keeltest.

Komi rahvaluules on кöрт 'raud' seotud semantiliselt sõnadega гöрд 'punane', гырд 'veri' ja öгыр 'põlev süsi'.

Vask oli samuti seotud punasega, verega. Vaskoksiidid võivad olla ka kollased, punased, sinised või mustad. Hõbe on seotud valge, sinise ja mustaga. Kuld - valge, kollase ja punasega. Raud - valge, musta ja punasega. Metalli värvisemantika muutumises on tähtis roll rooste värvil. Sõna сiм 'rooste' on seotud laia mõisteteringiga: сiмгöрд 'tumepunane', сiмсьöд 'väga must' jne.

Värviklassifikatsiooni aluseks on looduslikud opositsioonid valgus / pimedus ja külm / soe ning triaadid valge / hämar / pime ja kollane / punane / sinine.

II Värv rahvajuttudes ja kombestikus

Värv kosmoloogias

Loomismüütides on kuri ja hea, päev ja öö, pime ja valge, külm ja soe kehastunud kaksikpaari Jen-Omöl (Ен-Омöль) kujus. Loojate suhted põhinevad opositsioonidel valge / pime, kuum / külm, valge / must jne.

Komi müüdi kohaselt on maailma mitmevärvilisus tekkinud kahe demiurgi võistluse tulemusena: "Taevas on seitsmekorruseline: 1., 7. ja kõik paaritud taevad on Jeni loodud ja paarisarvulised Omöli loodud, seejuures igal taeval on üks vikerkaarevärv".

Värvide jagunemine toimub mütoloogilises maailmas kolmes variandis: soojad / külmad (sinine / kollakas punane) printsiibil, mille kasuks räägivad müüdid sellest, et Jen lõi päikese ja Omöl lõi kuu; tumedad / heledad printsiibil; puhtad / segavärvid (kollane, punane, sinine / oranzh, roheline, lilla) printsiibil.

Teine maailm

Alamate mütoloogiliste olendite iseloomustuses domineerivad must, hall, sinine ja valge värv: metsavana mustad või täpilised koerad; mustad metsavanad; valgesse riietatud, valge keha ja mustade juustega vetevaimud; vetevanade valged, sinised ja helehallid hobused.

Veel on vastandatakse seisev vesi, mis on must ja surnud ja voolav vesi, mis on valge ja elav.

Haldjas

Permikomi majavaim assotsieerub mustaga. Sürjakomi majavaim võib ilmuda musta taadi, musta või halli kassina. Гöрд гача 'punaste pükstega' ja еджыд гача 'valgete pükstega' on majavaimu levinud nimetused sürjakomidel. Permikomid arvasid, et majavaim kannab punaseid saapaid.

Punane, tule ja vere värv markeerib sugu- ja koldehoidjaid.

Rehehaldja, saunahaldja ja muude haldjate kujud on üsna sarnased. Värvi poolest on mõningaid erinevusi sõltuvalt nende lähedusest koldele. Punase värvi sagedus on tunnuslik maja- ja saunavaimule. Majapidamishoonete haldjaid kirjeldatakse sagedasti valge ja halli värviga.

Metsaelanikud

Looduse ühtsus on koondatud sõnas вöр-ва 'mets-vesi', sellepärast suulises proosas on suur tähtsus metsa- ja vetevaimu kujul. Metsa sügavuses on erinevaid ohtusid, sellepärast nimetatakse kauget metsa сьöд вöр 'must mets'. Сьöд 'must' on metsa püsiv epiteet.

Mets on inimese poolt rohkem kasutusele võetud ala, kui vesi. Arvatakse, et vetevaim on metsavanast ohtlikum. Sellepärast domineerivad metsavana iseloomustuses materiaalsed ja maised värvid (must, pruun, tumesinine) ja vetevana iseloomustavad sinise ja valge värvi kummutuslikud, tabamatu varjundid.

Paganlikud paigad ja loomad

Aared ja paganlikud kohad ei ole mitte ainult läbipaistvad ja valged (aare valge põrsa, klaasjäära, klaassamovari, kuldtünni, albiinost poisi kujul), vaid ka mustad (pime kuusemets, kuldsarvedega must jäär, must kukk, must vasikas).

Sageli on paganliku koha loomade värv inversne reaalsete loomade värvile: must orav, valgete kõrvaotstega ja punase seljaga must jänes, sinine rebane, albiinoloomad jne.

Epiteet must peegeldab hirmu ohtliku olendi ees. Üsna sagedased on ka epiteedid чочком, еджыд 'valge' ja дзор 'hall', mis on semantiliselt seotud mõistetega jõuline, vana, nõiduslik, tontlik, surma toov.

Surnu ja surm

Surnu asub reaalse ja irreaalse maailma piiril. Asudes veel elavate maailmas, kuulub ta juba esivanemate ja vaimude maailma. Surnuitkudes on surnu kuju seostatud päikese, valguse, kullaga. Tema poole pöördutakse kõige sagedamini sõnadega югыд шондi 'helge päike' ja шондiбан 'päikesepalgeline'.

Äramineku kirjeldus põhineb opositsioonil enne / nüüd ja kodu / haud. Itkudes on suure tähtsusega aja kromaatiline jagamine helgeks minevikuks, kui surnu oli veel elavate seas, ja tumedaks tulevikuks, mis ootab surnu sugulasi.

Surnu kujutamisel domineerib valge värv: сись 'küünal', кыдз 'kask', кöч гöн яй 'jänesekarva keha', кельыд чужöм 'kahvatu nägu' jne.

Veel 20. sajandi alguses kasutasid komid matmisrituaalis valgeid riideid.

Valge on surma sümbol. Punane / valge on elu ja surma opositsioon värvisümboolikas, sellepärast ei ole punast värvi surnuga seotud esemete ja mõistete hulgas.

Kahvatus on surma ja haiguse tunnus, kuid komidel eristatakse veel roosa kahvatus, mis on tervise tunnus, ja haiglaslik kahvatus, mis on vastavuses kollakuse ja sinakusega.

Enne 20. sajandi algust maeti naised pulmariietes või valges särgis ja sarafanis, praegu on matmisrõivaks ühevärviline kleit. Mehi maeti linasest riidest särgis ja pükstes, praegu on üldlevinud tume ülikond ja valge särk. On silmnähtav valge leinavärvi asendamine mustaga.

Nõid

Nõia kuju on komi rahvaluules mõnikord zoomorfne: kõige sagedamini on selleks tähnilised (mustvalged), hallid, mustad esemed ja loomad. Nõia-omadustele viitavad must nahk, mustad juuksed ja silmad. Kõige "nõiduslikumad" olid komidel mustad silmad. Valged silmad ja mustad silmad on kaks poolust, mis väljuvad komide seisukohalt normaalsete silmade raamest.

Peigmees ja pruut

Kuu ja Päike on komi rahvaluules peigmehe ja pruudi ideaalsed kujud, sellepärast on need otseselt seotud peigmehe ja pruudi iseloomustusega. Pulma alguses iseloomustatakse peigmeest ja ta sugulasi ööpimeduse, pruuti ja ta sugulasi päevavalgusega. Peigmees on äikesepilv, must kaaren, kull, kes kargab pruudi-luige peale, kes murrab valge kase.

Üldiselt on valge omane nii peigmehele kui ka pruudile. Valge käterätik või laudlina sümboliseerib pulmakombestikus ja -tekstides kahe suguvõsa ühinemist.

Eriline roll on pulmarituaalis punase ja valge värvi kombinatsioonil. Punane sümboliseerib armastust ja aktiivsust. Pulmarätid ja -laudlinad on punase ornamendiga. Punasel on siin kaitsefunktsioon.

Ainuke, kuid oluline erinevus graafilistes kujudes on peigmehe ja pruudi kuju kromaatilises inversioonis: must värvus on omane peigmehele rituaali alguses, pruudile - lõpus, valgevus - pruudile rituaali alguses, peigmehele - lõpus.

Pruudi kuju - nagu surnu kuju matmiskombestikus - on rajatud kromaatilisele vastuarengule valgelt mustale, erinevalt peigmehe kujust, mis areneb mustalt valgele. Pulmarituaalis vastanduvad neiupõlv ja mehelolek samuti nagu surnu möödunud ja tulevane (hauatagune) elugi. Neiupõlv on seotud valge, roosa ja vereva värviga, mehelolek - musta, pruuni ja punasega. Peigmehe kujus domineerivad graafika ja sinine värv, eriti pulma alguses: riiete ja keha värv, võrdlemine pilve, sõnniku, jalal kuivanud puuga jne. Kui võrrelda matmiskombestikuga, siis peigmehe pool vastab surma kujule.

Kromaatiliselt on pulmakombestikus mees sinine, valge, must ja naine punane, kollane, valge seotud hõbeda ja kulla, kuu ja päikesega. Epiteetide tasandil: зарни ныв 'kulla tütar' ja эзысь пи 'hõbedane pojake'. Komi muinasjuttudes annab vägilasest isa oma naisele, jättes ta rasedana koju, hõberisti poja jaoks või kuldsõrmuse tütre jaoks.

Punane on seotud sünnitamise ja sinine viljastamisega. Peigmehe ja pruudi kromaatiliste kujude inversiooni moment on päris selge: alguses sinine peigmees ja kollane pruut, lõpus - kollane peigmees ja sinine pruut. Pulma kulminatsioon on seotud tulega: välk-peigmees ja päike-pruut. Pulma lõpp lepitab kahte stiihiat, kahte kuju ja teeb nendest kaksikpaari: "kuu ja päike", "kaks päikest", "luigepaar" jne. Viimasel etapil ühtivad peigmees ja pruut valge ja kollasega.

III Värvid muinasjuttudes

Hobune ja ratsanik

Hobune ja koer olid traditsiooniliselt mehe loomad, lehm ja kass naise loomad. Hobuse taltsutamine ja kasutamine on võrreldavad looduslike stiihiate (tule, vee ja õhu) taltsutamise ja kasutamisega. Hobune, nagu pull ja põdergi on taeva, taevakeha, maa või kogu universumi võrdkuju.

Muinasjututegelase teekond

Teekonna alguses on peategelane kõige halvemas olukorras. See väljendub nii füüsilises puudes (pime, loll, vigane jne.) kui ka sotsiaalses ilmajäetuses (noorim vend, sulane) või vabaduse puudumises (lapsed, naine, õde on luku taga). Enamasti on need puudused seotud musta värviga, sotsiaalne kaitsmatus - pimeduse ja musta värvusega.

Tee esimene aste on musta värvi ja seotud rauaga. Komi muinasjutu tegelane võib sündida karukoopas, laudas, kuuse all jne., mis on seotud madala sotsiaalse seisundiga.

Muinasjutu tegevuse mõte seisneb elutee läbimises tegelase poolt ja eesmärk - puuduva valevuse saavutamises, kuldlossi saamises, ema või pruudi vabastamises. Kõik saadu on kõrvutatav vaimse rikkusega ja selle hankimine - tegelase stadiaalse arenemisega. Ülesminekuastmed on seotud värvisümboolika, metallide ja puude sümboolikaga . Need etapid on võrreldavad inimelu perioodidega.

Metallid

Vaimne tee on seotud "metallist" takistuste ületamisega. Esimene metall on raud. Raud on katsetamine olustikuga. Hiljem ei mainita raudnuia lahingurelvana. Tegelane valib mõõga, kusjuures terasmõõk on hierarhias kõrgemal kui raud. Opositsioon raud / teras sobib kokku opositsioonidega tume / hele, raske / kerge ja paganlik / püha.

Vasklossi punane värv on vastavuses tegelase tumeda mineviku ja heleda tuleviku vahelise piiriseisundiga.

Järgmine aste tegelase teekonnal on hõbedane. Hõbe on vasest kõrgema, kuid kullast madalama staatusega, sellepärast asetseb see vahepeal.

Juba alguses seab tegelane enda jaoks eesmärgi - jõuda kuldtippu, saada midagi, mis on seotud päikese ja taeva suurusega. Teekonna lõpus saab tegelane autasu: kulla, kuldeseme, kuldsed riided või krooni, kuldsõrmuse.

Puu

Elutsükkel peegeldub ka puusümboolikas: kask (kollane, valge) vastab sündimisele, mänd (kollane, punane, sinine) - küpsusele ja kuusk (sinine, must) - vanadusele ja surmale.

Refereeris Nikolai Kuznetsov