Sotsialistlik monopolimäng
Ell Vahtramäe, Eesti Põllumajandusmuuseum
Mäng
annab ühiskonnast lihtsustatud mudeli. Mängu iseloomulikud jooned annavad
uurijale ettekujutuse vastavale ajale iseloomulikust, inimeste mentaliteedist,
kehtivatest normidest, toimetulekustrateegiatest jne.
Nõukogude aja stereotüüpide uurimiseks
sobivad noorte ja täiskasvanute hulgas mängitavad mängud, näiteks stiilipeod.
Käesolev ettekanne põhineb sotsialistliku monopolimängu
ideekavandil, mille on koostanud Olavi Jaggo iseenda,
Mait Vestre, Madis Eidasti,
Jüri Sepa, Kalev Põldsaare, Helena Eidasti ja Argo Unnuki ideede põhjal 2002.
aastal.
Sotsialistlik monopolimäng on lauamäng, kus
mängijad ostavad ettevõtteid, saavad ostetud ettevõtete eest renti ja arendavad
ise ettevõtteid, et saada suuremat renti. Et sotsialistlikus ühiskonnas ei ole
raha ainutähtis, on mängus ka talongid, load jms ning sotsialistlikule korrale
omased kitsendused ja orkilendamised. Mängu eesmärk ei ole mitte saada rohkem
raha, vaid osta prestiižisümbol – auto. Raha hankimine on ainult vahend auto
ostmiseks. Strateegia käib selle peale, et eri olukordades on vaja eri
maksevahendeid ja mängija peab kalkuleerima, mida kui palju varuda. Mäng lõpeb,
kui keegi ostab kalleima auto või kui kellelgi õnnestub „ära hüpata“; toimingu
tegija on ühtlasi ka mängu võitja. Mängust langeb välja see, kes pannakse
vangi.