Eesti
kaerajaanide tüpoloogiast
Peter Pomozi, Budapest, Lorând
Eötvösi Ülikool
Kaerajaan
on tuntumaid tantse Eestimaal, sellest on trükis ilmunud 17 varianti ja
rohkesti lühiteateid Kristjan Toropi raamatus
“Kontratantsud” (1995, lk 162–180). Soveldatud kujul,
kümnetuurilise tantsuna nägi kaerajaan trükivalgust väga varakult, juba Raudkatsi raamatus „Eesti rahvatantsud” (1926). Käesolev
uurimustöö lähtubki Toropi korpusest, ja seekord ei
olnudki eesmärk kõikide olemasolevate arhiivmaterjalide põhjal kaerajaanide
tüpoloogia kohta midagi „lõplikku” öelda, vaid hoopis näidata kaerajaanide ja
nendega motiivivara poolest sarnaste kontratantsude varal seda, kuidas on
võimalik tantsutüüpe ja -motiive kaardistada.
On ammu tuntud, et dialektoloogia analoogial on võimalik uurida
ka rahvatantse. Ungari tantsuteadlane György Martin
katsus oma monograafias „Magyar tánctípusok
és táncdialektusok“
(1995) teoreetiliselt kokku võtta, kuidas võiks kasutada tantsudialektoloogias
keelemurrete uurimismeetodeid. Ettekandes lähtun osaliselt sellest ja käsitlen
põhiliselt järgmisi probleeme:
·
kuidas määrata erinevaid tantsutüüpe (erineva
tähtsusega motiivide inventuur, siirdemotiivide küsimus);
·
kas on võimalik ja kas on kasulik keeletüpoloogia
uurimismeetodeid rakendada tantsude uurimisel;
·
motiivide kaardistamine nende leviku (areaalne aspekt) ja omavaheliste seoste (ajaloolis-võrdlev
aspekt) põhjal;
·
piirjoonte tõmbamisest ja siirdemotiivide
kaardistamisest.