Pärimuskultuur haridusmaastikule!
Merili Metsvahi, Tartu Ülikooli eesti ja
võrdleva rahvaluule osakond
Kui
nõukogude haridussüsteemis tähendas õppimine ennekõike faktide omandamist ja
meeldejätmist, siis tänapäeval hõlmab see mõiste üha rohkem ka inimese arengut
ja muutumist (nt mõiste elukestev õpe
populaarsus meie ühiskonnas). Ent seni ei ole haridussüsteemis toimunud
muutuste kulg ühiskonnas toimuvate muutustega sammu pidanud. Maailm, milles
pole ühte tõde ja autoriteedi allikat ning milles iga inimese elukäik sõltub
temast endast rohkem kui see oli mitmelgi varasemal ajastul, eeldab iseseisva
mõtlemise ja otsustamise võimet. Tänapäeva õpilane ootab koolilt, et see pakuks
talle senisest rohkem valikuvõimalusi ja elamuslikkust ning ei sunniks teda
liiga palju fakte tuupima.
Üks väike samm teel uueneva hariduse poole
on koolidele mõeldud valikaine „Pärimuskultuur” programmi väljatöötamine.
Gümnaasiumile mõeldud osa koostamistöö juhina mõistan, et väga oluline on
tekitada emotsionaalne side õpilase ja käsitletavate teemade vahel. Selle saab
luua õpetaja, kellel on selleks tahe, vahendid, teadmised ja oskused. Ainekava
koostajate ülesandeks on äratada huvi aine vastu nii õpetajas kui õpilases,
pakkudes selleks välja teemasid, mis on õpilasele lähedased ja võimalikult
elulised, ning õppetegevusi, mis innustavad arutlema ja kaasa lööma.
Ettekandes mõtisklen selle üle, millist
rolli täidaks aine „Pärimuskultuur” meie haridusmaastikul.