Pille Kippar, Tallinna Ülikool
Valmistasin Anu Visseli
mälestuskonverentsiks ette lõigu eesti lastepärimuse muutumisest, nagu tema
omal ajal unelaulude ja mängudega tegi. Ehk oleks Anu lastehirmutisigi
jälginud, kui talle oleks elupäevi antud.
1) Lastehirmutis
hrl. folkl. olend, kellega lapsi (sõnakuulmatuse vm
puhul) ähvardati, näit. kotimees, koll, näkk. – EKSS III:1, 65.
2) Hirmuäratav
olend, kelle ilmumise ähvardusega väikesi lapsi sõnakuulmisele sunnitakse (Kinderschreck; boogeyman, bogy; lastenpelotin; pugalo). – Eesti rahvakultuuri leksikon, 1995, lk. 123.
Termin lastehirmutised
on folkloristide tehtud, meil tõlkeline ja laenatud. Väljamõeldud olendid
kannavad pedagoogilist ülesannet. Eelnevate
põlvkondade lastekasvatus ja lapsehoid käis hoopis teisiti kui praegu.
Tänapäevase sõna otseses mõttes käest
kinni hoidmise asemel tuli last kasvatada, juhendada, hoida ja halba
vältida muude vahenditega. Füüsilise karistamise, otseste käskude ja keeldude
kõrval kasvatas hea pedagoogivaistuga lapsevanem last ka endisel ajal juttude
ja lugudega, eeskujuga, aga ka hoiatuste ja hirmutamisega. Viimasteks olid
lastehirmutisteks nimetatavad uskumuslikud (või väljamõeldud) olendid, kes
elavad meie kõrval, jälgivad inimeste elu ja tegevust, abistavad või
takistavad. Neid pidi austama, nende reegleid tundma ja nendega korrektselt
käituma. Eksimuse korral võis karta kättemaksu.
K. Ranke esitab saksa rahvausundis nelja tüüpi lastehirmutisi,
nende hulgas lastetubade fantaasia heatahtlik olend Une-Mati (Sandmann).
Une-Mati kõrvale paigutan oma ettekandes ka advendiaja ja aastavahetuse kõige
populaarsemad pedagoogilised olendid – päkapikud ja jõuluvana, ja
tagasihoidlikumalt, ent siiski järjekindlalt meenutatava taevaisa.
Eesti lastehirmutiste kogumisvõistlus
maa-algkoolides 1931–1932 tõi 16 köidet (ERA II 43–53 ja 64–68), kokku 12 000
lk. Ergo Västrik on jälginud selle materjali alusel
hirmutusolenditena nimetatud loomulikke ja üleloomulikke olendeid, kel on
selgelt kasvatuslik tähendus ja kes on pedagoogilised fiktsioonid.
Lastehirmutistena tuntud/kasutatud olendeid eesti pärimuses on käsitlenud veel
M. J. Eisen, O. Loorits, J. Mägiste, A.Viires jt.
Ettekande
teises pooles vaatlen lapsi mõjutavaid olendeid kaasajal. Oma seisukohta
avaldavad Tallinna Lepistiku lasteaia Siilipesa rühma 5aastased lapsed ja nende
vanemad, Tallinna ülikooli eesti filoloogia eriala esmakursuslased ning mitmed
ettekandja kaasaegsed, praegused vanavanemad, seega neli vanuserühma.
Vana
pärimuse taandumine on hästi jälgitav. Tänapäeva laste hädaohte/hirme –
liiklus, eksimine linnas, võõras inimene – ei saa hirmuolenditega peletada.
Ikkagi on vaja täiskasvanu jälgimist ja selgitusi. Lapse mõttemaailma ja
vastutustunnet võivad aidata kujundada heatahtlikud väljamõeldud olendid. Siin
on kasvatajatele ja pereliikmetele avar tegevusväli valla. Mõneks ajaks võiks
teie pere liikmeks saada just selline olend, kelle te ise oma lapsele eeskujuks
välja mõtlete ja tema kasvatamisel abiliseks võtate.