Kolm
kareliaani ja neli seto laulikut 1922. aastal Obinitsas. Jäädvustamine ja
representatsioonid
Andreas Kalkun, Eesti Kirjandusmuuseumi
Eesti Rahvaluule Arhiiv
1922.
aastal tuli rahvamuusikauurija ja „Soome seto“ Armas Otto Väisänen (1890–1969)
oma viiendale ekspeditsioonile Setomaale. Seekordsel reisil olid kaasas kaks
Akseli Gallen-Kallela jüngrit, skulptor Alpo Sailo (1877–1955) ja maalikunstnik
Carl Bengts (1876–1934). Väisänen on kirjutanud, et meelitas oma kunstnikest
sõbrad kaasa, et ka need näeksid „Eesti Karjalat“, kus runolaul jätkuvalt elab.
Alpo Sailo oli kunstnik, kes kogu elu portreteeris vanu rahvalaulikuid, et nii
„tavaliste runolauljate ja kandlemängijate jäädvustamise kaudu jõuda algsete
laulikute tüüpideni“. Carl Bengts oli soomerootslane, kes Gallen-Kallela
abilisena Pariisi maailmanäituse freskosid maalides sai rahvusliku äratuse ja
oli Väisäneni sõnul „soomlasem kui soomlased ise“.
Obinitsas peatusid härrad sealses
kool-kirikus preester Raagi juures. Kohale sõidutati Hurdale paarikümne aasta
eest 20 790 värssi laulnud ja vahepeal unustatud Miko Ode, Väisänenile
varasemast tuttavad Hilana Taarka, Treiali Ode ja Martini Ir´o ning jäädvustamine
algas. Koolimajas elati nagu emad ja pojad – on Väisänen välitöid kommenteerinud.
Sailo sai Obinitsas valmis kolme lauliku
büstid ja Bengts tegi hulgaliselt joonistusi ja maale. Laule fonografeeriti ja
kirjutati üles ning tehti ka hulgaliselt fotosid. Väisänen on 1922. aasta
välitöid kirjeldanud oma mitmetes kirjutistes, teaberikkad on ka tema märkmikud
SKSis. Asetleidnud jäädvustamise kirjelduse teevad veel „tihedamaks“ Miko Ode
kolm improvisatsiooni neil teemadel ja teistegi laulikute säilinud kommentaarid
ja laulukatked.
Mida jäädvustajad läksid otsima ja mida nad
said? Kuidas osalejad mõjutasid üksteist? Millisena tajuvad erakordset sündmust
jäädvustajad ja millisena jäädvustatavad? Milline on jäädvustamisest jäänud
„jälg“ ja mida see meile räägib?