Argiarvamused koolipärimuse žanrina
Risto Järv, Tartu Ülikooli eesti ja võrdleva
rahvaluule osakond
Argielus
ümbritseb meid suur hulk pärimuslikku teavet, verbaliseeritud infot võime
nimetada argiarvamusteks. Ettekandes vaatlen
Folkloristid on juba ammusest ajast püüdnud
tõlgendada inimese arusaamasid pärimuspalades peegelduvate ideede kaudu.
Argiarvamustes on mitmedki tõdemused justkui traditsiooniliselt esitatud, ometi
võib neid väiteid olla raske kontekstita sõnastada – ilmekas ja samas
esinduslik kinnitus selle kohta on ühe kirjutaja vastus koolipärimuse
kogumisel:
Seda on raskem meenutada, kui ma arvasin.
Ohh. Ei meenu. Jätan rea vabaks, äkki meenub.
(Muidu
põhjalikult täidetud vastustevihus on vastajal selle koha peale jäänudki tühi
rida.)
Argiarvamuste kinnipüüdmist meie mõtetest
raskendab asjaolu, et rahva teadvuses pole sellistel lühilausetel ühtset
žanrikuuluvust, rahvapärases kõnepruugis märgitakse mõnikord argiarvamusi
sõnaga müüt. Koolipärimuse
kogumisvõistlusel kirjutati selles kategoorias üksjagu vanasõnu, samuti ka
endeid ja selgeid usunditeateid, mitmeid paralleele oli vastusel kildude ja
vanasõnaparoodiate alajaotusega.
Kõrvutan 2007. aastal saabunud
argiarvamuste temaatikat TÜ tudengite ja Eesti kooliõpilaste seas kümmekond
aastat tagasi tehtud küsitluste tulemusega. Püüan visandada piirjooni,
milliseks võiks kujuneda žanripiir kogutud materjali põhjal. Samuti vaatlen,
millised on domineerivamad teemad ning esitan mõned oletused argiarvamuste
tarvituse ja tarviduse kohta.