'Ahi on köetud ja ahju paneme piima. Seal keeb, võtad välja, jahtub, hapendad koort ja selle koore kõik valame piimasse, paneme sooja kohta; kümne tunni pärast on piim hapu'. |
Toit topa. Mordva, Murani k. T. Särg, 1999. | Folklooriansambli «Sjul'gamo» juhendaja Raissa Klimkina tõstab topa-t. Mordva, Murani k. T. Särg, 1999. |
'Piima paned sooja kohta, hapneb; kaks päeva ahju peal hoida'. |
'Kastruli paneme ahju, lõunani keeb, võtame välja ja sööme keedetud piima'. |
'Nad lüpsavad lehma, piima paned keldrisse, tema pinnale tuleb koor. Selle koore võtad pealt ära, võtad palju kanne, kogud koore kokku ja lööd kokku, võtad või ja paned; peale moodustub nahk, selle naha võtad pealt ära, aga või liitrise purgi sisse läbi marli kurnad'. |
Võikirn piftimbar'n (kohaliku meistri töö). Mordva ANSV Zubovo-Poljana raj. Mordovski Pimburi k. J. Karm, 1984. (Fk 2086:149) |
Võimasin. Mordva ANSV Tshamzinka raj. Bolshoje Maresjevo k. (ersa). J. Karm, 1987. (Fk 2222:111) | Võimasin. Kuibõshevi obl. Kljavlino raj. Starõje Sosnõ k. H. Sarv, 1983. (Fk 2028:112) |
Koduseks
igapäevaseks toiduvalmistamiseks kasutatakse võid harva.
Enamasti on ta piduroog. Võid pannakse suppi ja pudrusse,
pirukataignasse ja -täidistesse, sellega määritakse
pliine jne. Igapäevases toidus kasutatakse või asendajana
päevalilleõli tshinzharamo oj, paastuõli ja
kanepiseemneõli kancuron' oj. Taimeõlisid
kasutatakse või asemel ka paastude tõttu, millest rangelt
kinni peetakse.
Jelena Ivanova ja Aleksandra Jefimova demonstreerivad kanepi tampimist uhmris. Mordva ANSV Itshalki raj. Lobaski k. J. Karm, 1986. (Fk 2177:32) |
'Munadest teeme munaroa; munad lööme katki, valame sisse piima, natuke soola ja hästi klopime segi; paneme ahju küpsema; kui see on küpsenud, hakkame sööma'. |
Pannkookide praadimine. Mordva, Ignatjevski raj. T. Särg, 1999. |
Kasetohust punutud märss, kaanega. Heinale minnes pandi sinna toiduaineid. Mordva ANSV Zubovo-Poljana raj. Podljassovo k. E. Saarde, 1965. (Fk 1437:169) |