Naba

Naba – gög üldine; gögin’ eü.; gëg jazva-komi (< eelpermi *gëg?), – naba.

Naba kui keskkoha tähistusega on etümoloogiliselt seotud s.-k. sõna gögör “ümber”. Vrd. udm. mu gogõ “maa naba, maa keskkoht”. S.-k. ja p.-k. traditsioonilises inimorganismi kontseptsioonis on naba inimese keha üks tsentrumeid südame ja maksa kõrval. Märgime, et väiksel lapsel on selliseks keskuseks kiird, mille järgi otsustati lapse tervise üle. Samal ajal eksisteerib sürja-komidel ja permi-komidel kombeid, mis põhinevad kujutlustel sellest, et väikse lapse tulevikku võib suunata tema nabaväädi (gög s’urös) sümboolse mõjutamisega. (Vt. Gögin, Kaga vaiöm, Pezh, Shõr.) Naba nagu kaenlaalusedki (Kin’auv) on piir inimese sise- ja välisorganite vahel. S.-k. uskumuste kohaselt võib inimese tervise üldseisundit kergesti kindlaks määrata naba “kääksumise” iseloomu järgi ja selle järgi, kas naba on alla vajunud. Sürja-komide juures on fikseeritud ravidiagnostiline rituaal gög murtalöm “naba paika panemine”, mille käigus tödõs’ paneb parema pöidla nabale ja teeb kergelt vajutades ringe, kuulates “kääksumist”, samal ajal mõõdab ta naba “sügavust”. Kõrvalekaldumise korral viib tödõs’ läbi naba tasumise rituaali: naba peale pannakse rukkileivatükk, mille sisse pistetakse kolm põlevat kirikuküünalt, mis kaetakse klaasiga kinni. Selle tulemusena toimub naba piirkonna ülestõusmine. Sama moodi ravitakse nabasonga (õdzhõd gög). S.-k. rahvameditsiinis peetakse üheks efektiivsemaks meetodiks ravimi panemist vahetult nabale. S.-k. uskumustes peetakse imiku kuivatatud nabanööri tükki tema ema parimaks amuletiks (vt. Vudzhör). S.-k. ja p.-k. rahvaluuletekstides esineb naba metafoorina jälg – vt. mõistatus: gumla võlõn chan’ kok tui “rehealuses varsa kabja jälg”. Tugeva sõpruse kohta ütlevad sürja-komid: gög s’urösnas öt’ilaö körtas’ömaös’ “nabanööriga kokku seotud”.

Kirjandus: KESK 1979; Napolskihh 1995; Nalimov 1908; Plesovski 1975; AVM.

V. Sh.