Lohe

Lohe – gundõr üldine; gundir eü.; gundõrl’i petsh.; gundirl’i eü.; gundõl’ sü., ll.; gun’dõr.

Lohe on kolme-, kuue-, üheksa-, kaheteistkümne- jne. pealine muinasjutuline koletu hiiglane. S.-k. ja p.-k. rahvaluules esineb lohe kõige sagedamini inimese kujul: ta sõidab hobusega, elab majas või lossis, teeb kodutööd jne. Ilmselt vene rahvaluule mõjul hakatakse teda 1940ndatest aastatest alates kujutlema hiiglasuure lohena. Enne lahingut puhub ta nii mitme versta suuruse viljapeksuplatsi, kui palju päid tal on. Tema hingeõhk on roojane – pezh lov. Lohe kannab raudsärki, ilmub öösel, elab nii vee all, maa all, mäe sees kui ka mäe peal ja taevas. Kõige sagedamini tuleb vee alt välja või ilmub s’öd kõmör “musta pilve”, löz ru “sinise udu”, s’öd tshõn “musta suitsu” kujul.

Lohe peamised funktsioonid: on muinasjutu kangelase vastane; paiga (järve, mere, mäe) haldjas; varanduse, imeeseme omanik; inimeste (harvemini – päikese) sööja; võõraste naiste või pruutide röövija; sageli – Joma mees, poeg, väimees. Muinasjuttudes ja muistendites korreleerub ta huntide valitseja, kurivaimu, Koshtshei, teise ilma valitseja, karu, metsavana ja veekoletisega. Kõnekeeles kasutatakse seda laialt sõimusõnana.

Rahvaetümoloogia seostab lohe kuju mõistetega gu “lohk”, gunõ, gus’avnõ “varastama”, gun’iktõnõ “(alla) neelama” ja kunör, kõmör “pilv”. Tegelikult ulatub sõna tagasi ühispermi sõnani gundir “koletis, karu” – vrd. udm. gondõr (karu), mis on V. V. Napolskihi arvates muinasosseedi laen: osseedi käf-qwyndar “draakon” sõna-sõnalt (V. I. Abajevi järgi) “karvane kala”; vrd. samuti s.-k. gundõr-tsheri “lohe-kala” – pisike ablas kala suure pea, lühikese keha ja terava sabaga.

Kirjandus: Lõtkin 1889; Lõtkin; Guljajev 1975; Napolskihh 1998;Ossipov 1986; Plesovski Istoria...; Popov 1896;Rotshev 1981; Uljashev 1994; Rédei 1971.

O. U.