Võru

[Kivi Põlva kiriku pihta]
Kord ei tahtnud Vanapagan, et Põlva kiriku torni tipus on kukk, sest kukk on Vanapagana vaenlane. Vanapagan teebki omale lingukivi ja läheb Ahja mõisa rehe pääle ja katsub visata kiriku torni kuke pihta, aga kui Vanapagan tõstab kivi viskamiseks, katkeb lingunöör ja kivi lendab Valgesoosse. Ja kukk kiriku torni otsas on endiselt paigal. Kivi on praegugi Valgesoo riigimetsas Valgesoo mäenõlvakul ja sel[le] Vanapagana lingukivi nimi on Suurkivi Mäekülg.
ERA II 244, 546/7 (2) < Võru l. - A. Käis < Linda Käis, sünd. 1897. a. (1939).

Paganamaal on Vanapagana jäljed. Vanapagan oli väsinud olnud, oli maganud raskesti, ei tea mis teda üles hirmutas, siis oli jooksnud, sinna olid jäljed jäänud. Magamisase on ka näha.
RKM II 63, 401 (3) < Võru l. < Varstu k/n., Krabi - E. Veskisaar < Volli Allas, umb. 30 a. (1957).

Põlva kirik
Vanast ehitati Põlvasse uut kirikut. Ja mis päeval kirikumüüri ehitati, see öösel jälle lõhuti, sest vanapaganad ei tahtnud kirikut. Kui töölised ära läksid õhtule, siis tulid vanapaganad tööle ja enne ei jätnud vanapaganad rahule, kui kirikumüür oli maatasa lõhutud. Kui ikka ehitamine ja lõhkumine edasi läks, hakkas õpetaja nõu pidama, kuidas kirikumüür püsima jääks. Korraga leiabki õpetaja hää nõu, räägib ta teistelegi:
"Vast jääb kirikumüür püsima, kui meie müürime müüri sisse elava inimese."
See nõu võetigi siis tarvitusele. Õpetaja läks pühapäeval kantslisse ja hõikas:
"Kes tahab oma kätte kirikuvõtmed võtta hoida?"
Kellegil ei olnud kirikuvõtmeid oma kätte võtmiseks julgust ja nii hõigati neli pühapäeva järjest. Ja kui õpetaja hõikas neljandal pühapäeval, siis ütles üks rikas peretütar kollase siidrätiga:
"Ma võtan kirikuvõtmed oma kätte!"
Ja ise mõtles: Kus see au! Ma saan kirikuvõtmed oma kätte.
Ja säälsamas võetigi see rikas peretütar kinni ja müüriti kirikumüüri sisse elavalt. Pääle selle ei lõhkunud vanapaganad enam kirikumüüri ja sellest ongi Põlva kirik. Ja see inimese kuju on näha, kui kiriku uksest lähed sisse pahema käe pool. Kuju on piklik inimese kõrgune kivi.
ERA II 244, 545/6 (1) < Võru l. - A. Käis < Linda Käis, sünd. 1897. a. (1939).

[Kangakudumine Sõjatares]
Vanapagana ema kudunud kangast pae õõsen. Karjalapsed näinud seda ja hakanud kividega pilduma kangavaeliku vahele. Vanapagana ema pahanenud ära karjalaste pääle ja läinud säält ära, jätnud kõik kambrid sinna tühjaks Võhandu jõe kaldal. Pärast ei ole näinud karjalapsed kunagi enam Vanapagana ema kuskil. See koht on rahvajutus Sõjatare, Soohara küla allpool Viira mõisas Peri vallas.
ERA II 244, 557/8 (9) < Võru l. - A. Käis < Elisabeth Laurson, sünd. 1888. a. (1939).

KOHTADEGA SEOTUD MUINASJUTUD
[Järve kokkutõmbamine]
(AaTh 1045)
Kord läheb Vanapagan Trolla küla poole, näeb Antsu ja küsib:
"Mis sa siin teed?"
Ants vastab:
"Teen nööri, millega kisun selle Vasna järve kokku, nüüd peab seitse korda ratsahobusega sõitma, enne kui jõuad teisele poole järve."
Vanapagan hakkas paluma Antsu, et see jätaks Vasna järve kokku kiskumata. Ants küsiski:
"Mis sa annad mulle, kui ma jätan järve kokku kiskumata?"
Vanapagan vastas:
"Annan sulle viis katlatäit kulda, see kuld on Saharimäe otsas, mine võta säält."
Ja Ants jättiski järve osa kokku kiskumata. Kokkukistud osa pääl on kolm saart ja ühe saare pääl on kivi ja kivi sisse on raiutud hobuseraua kuju. See Vasna järv on Haanjas. Pool järve on lahti, pool kinni kistud.
ERA II 244, 565 (19) < Võru linn - A. Käis < Alviine Noortoots, sünd. 1906. a. (1939).

[Kivi Põlva kiriku pihta]
Kord ei tahtnud Vanapagan, et Põlva kiriku torni tipus on kukk, sest kukk on Vanapagana vaenlane. Vanapagan teebki omale lingukivi ja läheb Ahja mõisa rehe pääle ja katsub visata kiriku torni kuke pihta, aga kui Vanapagan tõstab kivi viskamiseks, katkeb lingunöör ja kivi lendab Valgesoosse. Ja kukk kiriku torni otsas on endiselt paigal. Kivi on praegugi Valgesoo riigimetsas Valgesoo mäenõlvakul ja sel[le] Vanapagana lingukivi nimi on Suurkivi Mäekülg.
ERA II 244, 546/7 (2) < Võru l. - A. Käis < Linda Käis, sünd. 1897. a. (1939).

Paganamaal on Vanapagana jäljed. Vanapagan oli väsinud olnud, oli maganud raskesti, ei tea mis teda üles hirmutas, siis oli jooksnud, sinna olid jäljed jäänud. Magamisase on ka näha.
RKM II 63, 401 (3) < Võru l. < Varstu k/n., Krabi - E. Veskisaar < Volli Allas, umb. 30 a. (1957).

Põlva kirik
Vanast ehitati Põlvasse uut kirikut. Ja mis päeval kirikumüüri ehitati, see öösel jälle lõhuti, sest vanapaganad ei tahtnud kirikut. Kui töölised ära läksid õhtule, siis tulid vanapaganad tööle ja enne ei jätnud vanapaganad rahule, kui kirikumüür oli maatasa lõhutud. Kui ikka ehitamine ja lõhkumine edasi läks, hakkas õpetaja nõu pidama, kuidas kirikumüür püsima jääks. Korraga leiabki õpetaja hää nõu, räägib ta teistelegi:
"Vast jääb kirikumüür püsima, kui meie müürime müüri sisse elava inimese."
See nõu võetigi siis tarvitusele. Õpetaja läks pühapäeval kantslisse ja hõikas:
"Kes tahab oma kätte kirikuvõtmed võtta hoida?"
Kellegil ei olnud kirikuvõtmeid oma kätte võtmiseks julgust ja nii hõigati neli pühapäeva järjest. Ja kui õpetaja hõikas neljandal pühapäeval, siis ütles üks rikas peretütar kollase siidrätiga:
"Ma võtan kirikuvõtmed oma kätte!"
Ja ise mõtles: Kus see au! Ma saan kirikuvõtmed oma kätte.
Ja säälsamas võetigi see rikas peretütar kinni ja müüriti kirikumüüri sisse elavalt. Pääle selle ei lõhkunud vanapaganad enam kirikumüüri ja sellest ongi Põlva kirik. Ja see inimese kuju on näha, kui kiriku uksest lähed sisse pahema käe pool. Kuju on piklik inimese kõrgune kivi.
ERA II 244, 545/6 (1) < Võru l. - A. Käis < Linda Käis, sünd. 1897. a. (1939).

[Kangakudumine Sõjatares]
Vanapagana ema kudunud kangast pae õõsen. Karjalapsed näinud seda ja hakanud kividega pilduma kangavaeliku vahele. Vanapagana ema pahanenud ära karjalaste pääle ja läinud säält ära, jätnud kõik kambrid sinna tühjaks Võhandu jõe kaldal. Pärast ei ole näinud karjalapsed kunagi enam Vanapagana ema kuskil. See koht on rahvajutus Sõjatare, Soohara küla allpool Viira mõisas Peri vallas.
ERA II 244, 557/8 (9) < Võru l. - A. Käis < Elisabeth Laurson, sünd. 1888. a. (1939).

KOHTADEGA SEOTUD MUINASJUTUD

[Järve kokkutõmbamine]
(AaTh 1045)
Kord läheb Vanapagan Trolla küla poole, näeb Antsu ja küsib:
"Mis sa siin teed?"
Ants vastab:
"Teen nööri, millega kisun selle Vasna järve kokku, nüüd peab seitse korda ratsahobusega sõitma, enne kui jõuad teisele poole järve."
Vanapagan hakkas paluma Antsu, et see jätaks Vasna järve kokku kiskumata. Ants küsiski:
"Mis sa annad mulle, kui ma jätan järve kokku kiskumata?"
Vanapagan vastas:
"Annan sulle viis katlatäit kulda, see kuld on Saharimäe otsas, mine võta säält."
Ja Ants jättiski järve osa kokku kiskumata. Kokkukistud osa pääl on kolm saart ja ühe saare pääl on kivi ja kivi sisse on raiutud hobuseraua kuju. See Vasna järv on Haanjas. Pool järve on lahti, pool kinni kistud.
ERA II 244, 565 (19) < Võru linn - A. Käis < Alviine Noortoots, sünd. 1906. a. (1939).