Martna

[Kivi Martna kiriku pihta]

Martna kirik ja Vanapagan
Kui Martna kirikule torn juba peale saadud, võtnud Vanapagan mere äärest Hõõrlamäelt kivi lingu ja visanud kiriku peale. Ling aga katkenud ja kivi langenud Haeska küla Hiie taju põllule. Linguase kivil praegu veel näha.
E, StK 19, 96 (2) < Martna khk. ja v., Haeska k. - E. Labi (1923). Vt. Jälgedega kivid, muist. 377. Vt. ka HVM I, muist. 39.

Lingukivi
Haeska külas Tõnishantsu talu põllul on sauna suurune kivi. Rahvajutt räägib selle kivi kohta järgmist.
Ennemuiste olnud Martna kirik ilma tornita. Ajad möödunud ja kirikule hakatud torni peale ehitama. Torn saanud valmis, aga see ei ole Vanakurjale meeldinud, et kirikul torn peale ehitati ja seega kirik paistab kõigile kätte. Tahtnud Saaremaalt kiviga torni maha visata, aga oh õnnetus! lingupael läinud puruks ja kivi kukkunud Haeskase maha, seega jäänud kirikule torn püsima. Vanasti igal jaanilaupäeva ööl põlenud sääl kivi all rahaauk. Kui säält mööda minnes viskasid raudasja tulle, said raha. Ükskord tulnud Haeska teovaim Sinalepa mõisast kündmisest, tee läinud läbi kivi juurest ja parajaste põlenud rahaauk. Teomehel pole kääs olnud muud midagi kui puust härjaike, visanud selle tulesse, teisel hommikul leidnud mees tuhaasemelt 30 kopikat vaskraha. Oleks raudasi olnud, oleks hõbedat saanud, aga et viskas puust asja, sai vaskraha.
ERA II 60, 430/1 (5) < Martna khk. ja v., Haeska k. - A. Iisberg (1933).

[Kirik Ridala mäel]
Lihula Haapsalu tee ääres Ridala määl olnud suured kivid ritta laotud, umbes kiriku laiuselt. Rahvajutt räägib sellest järgmist, et Vanapagan tahtnud sinna kirikut ehitada ja vedanud seepärast sinna kive. Ta tegevust aga seganud Kalevipoeg, kes tulnud Saaremaalt, käes 6-meetrine kuusk.
ERA II 228, 183 (9) < Martna khk. ja v., Rõude k. - E. Kaljuste < Kustas Viispuu, 65 a. (1939).
Vrd. HVM I, muist. 323.

Saaremaal asub praegu Salme jõgi. Vanarahvas räägib selle jõe tekkimislugu järgmiselt.
Vanasti tahtnud Vanapagan Sõrve säärt Piia lahte ära uputada. Sinna minnes oli ta siis jalakannaga omale tee sisse tagunud, mis pidigi olema Salme jõgi, sest jõe ääres olla praegugi veel Vanapagana jalakanna jäljed.
Sõrvelased läinud aga Vanapagana kallale ja uputanud ta Abruka saare taha merde ära. Meres käinud tursad Vanapaganat söömas ja sellepärast on veel praegugi tursa pea paistes ja surres jätab turs alati suu lahti. Vanapagana sarved tulnud aga suure kolinaga Saaremaa randa, hüütakse veel praegugi Kolina rannaks.
ERA II 228, 243/5 (11) < Martna khk., Kirbla v., Laiküla < Muhu khk., Hellamaa v., Raegma k. - U. Toonpere < Timofei Luht, 59 a. (1939).
Vt. HVM II, muist. 110, 161, 162, 166.

[Kivi laulva kuke pihta]

Kivi Endu talu maal on Vanapagana visatud. Kukk laulnud. Vanapagan olnud Linnamäe mäel (Martna, Ehmja k.), vihastanud, võtnud kivi ja visanud kukele. Kivi läinud mööda. Kukk laulab veel praegugi. Kivil on praegu veel Vanapagana või Kuradi küünejäljed sees.
EKRK I 16, 336/7 (1) < Martna khk., Ehmja k. - A. Rõõm < August Uuslaur 65 a. (1958). Vt. Jälgedega kivid, muist. 341. Vt. HVM I, muist. 38 B.

[Kuradimägi]
Martna Ehmja küla Linnamäge kutsutakse ka Kuradimäeks ja sealt olevat ka Kuradikivi. Kuradimäeks sellepärast, et kuradid käivat seal ööseti kell 12 tantsimas.
EKRK I 16, 338 (1) < Martna khk. - A. Rõõm < kuuldud Martna kooli õpilastelt (1958).
Vt. HVM I, muist. 38 B.

[Ketramiskoht Martna ligidal]
Poole km kaugusel [Martnast] on kivi, kus Kurat kedrand laupäeva öösiti. Seal on saun lähedal. Kui saunast tuled, siis kuuled, et ketrab.
EKRK I 10, 228 (3) < Martna khk. - V. Pino < Elisabet Kiisajõe, 75 a. (1955).