KIVI KÜLA PURUSTAMISEKS

129.

[Kivi Kandla külas]

Kärla vallas Kandla külas asub üks kivi. Kivi saamist sinna seletatakse sellega, et kord tahtnud Vanakuri vihas purustada üht küla. Kandla mõisa põllule jõudes raugenud Kurja jõud ja kivi kukkunud sinna maha. Kurjal ei aidanud muud midagi, kui pidi kivi sinna jätma ja ise põgenema.

ERA II 231, 347 (3) < Kärla khk. ja v., Paiküla < Kaarma khk., Suur v., Anijala k. – E. Põlluäär < Lydia Põlluäär, 44 a. (1939).

KIVID KIRIKU PURUSTAMISEKS

130.

(Kivi Rapla kiriku purustamiseks)

Vanapagana kivi

Igale reisijale on tuntud Rapla alevi lähedal olev suur kivi, mille suurus ei jää keskmisest saunast palju maha. Kivi sinnasattumise kohta jutustab kohalik rahvas naljaka muinasloo. Vanasti, kui Raplas uut kirikut ehitati, märkasid töömehed juba alguses, et ehitus mingi salapärase jõuga ühenduses. Töö, mis päeva jooksul tehtud, lõhuti öösel. Küll olid vahid valvamas, kuid päevatõusu tulekul märkasid ikka vahid, et tehtud töö lõhutud. Seal annab aga keegi kaval töömees järgmise nõu: vaja hästi valvata ja siis, kui lõhkujat nähtud, teda hõbekuuliga lasta. Eks järgmisel ööl nähtudki meest, kes päeval kohaleseatud kiva loopis laiali. Nüüd lasknud üks vahtidest kirikulõhkujat, peale seda see ka kadunud, kuid hommikul leiti kiriku juurest kolm veretilka. Järgmistel päevadel edenes ehitustöö iseäralise kiirusega. Pea oli ka kirik valmis. Nüüd, kui ka kellad tornidesse asetatud, kuulsid jällegi alevi elanikud ööseti iseäralikke helisid. Mindi jällegi valvama ja nähti, et öösel kella 12 ajal maa alt suur kogu üles kerkis, kes püüdis kirikut ümber lükata. Tornide vangutamisega hakkasid ka kellad helisema, kuid kellade helisemisega kadus vaim. Nüüd märgati alles, et kirik Vanapaganale vastumeelt. Möödus mitu kuud, ilma et kirikuga midagi iseäralikku oleks juhtunud. Sääl aga nähtakse ühel päeval Vanakuradit ennast kiriku poole minema, kellel silmuses õige suur kivi, millega vist kirikut tahtnud maha visata. Kuid järsku hakanud kiriku kellad helisema. Seda kuuldes pillanud Vanasarvik kivi maha, küll püüdnud teda veel uuesti üles tõsta, kuid sääl ta püsib veel meiegi ajal.

E 59319/20 < Tallinn – B. Linde (1927). 133.

[Kivi Reigi kiriku purustamiseks]

Reigi kehelkondas Reigi valdas Kodeste meeste Järve heinamaal on üks hermus suur kivi, kennest vana jutt nenna reegib. Vanapagan tahtn Reigi kerkku puruks vesata, vetnod Kodeste külast omale paraja kivi peuse ja läind sennega kunni Järve heinamale, mes säält umbes kaks võrsta kaugel ai. Sääl tuln taale üks vaga mees vasto, kes jumalad palunud ja püha reste ette heitnud. Vanatühi kohkun sest nenna ää, et kivi sennesammase paika maha lasknud kukkuda.

H II 51, 759 (1) < Peterburi < Reigi khk. – G. Tikerpuu < G. Kadak, 21 a. (1894).

134.

[Kivid Kõpu kabeli purustamiseks]

Kui Kõppu (Hiiumaal) kirikut hakatud ehitama, olnud Vanapagan väga pahane, et temalt pole ehituseluba küsitud. Kirik olnud juba valmis saamas, kui Vanapaganal tuju tulnud seda puruks visata. Ta pannud ühe suure kivi kübaraäärele ja kaks vähemat pannud kummagi teise vestitaskusse. Nii hakanud ta jalutades kiriku poole kõmpima, kui korraga kuked laulma puhkenud. Kukelaulust heidutatuna pillanud ta kivid maha ja pöördunud tuldud teed tagasi. Kaks kivi, mis vestitaskutes olnud, need kukkunud Vanatalu õue, kus nad praegugi veel alles on. Suur kivi aga veerenud kübara äärelt mitme versta kaugusele metsa. Praegu on suur kivi läbi nüüd juba hõredamaks jäänud metsa kaugele paista. Ta on umbes kehvikukaluri hurtsiku suurune ja Vanapagana käease on näha kivil veel tänapäev.

ERA II 32, 302/3 (3) < Tallinn l. < Hiiumaa – M. Lauk (1930). Vt. Jälgedega kivid, muist. 348; Kivi kiriku ukse sulgemiseks, muist. 103.

135.

[Kivid Kihelkonna kiriku purustamiseks]

Ägama välja Tondikivid

Ühekorra kandnud Tont mõrtsiga kivisid ja tahtnud nendega Kihelkonna kirikut minna puruks viskama. Kui Tont parajasti Ägama väljalt Ägama pere juurest oli läbi läinud, siis laulnud Ägama kukk laudast, et kivikandja peab kinni võetama. Vanatont kohkunud sellest, sööstanud korraga ja rapsanud suure õhinaga mõrtsi silma katki, nõnda et kivi läbi katkise silma mõrsist välja pudisenud ja maha langenud. Sinna see kivi oli jäänud. Sääl see praeguski on otsapidi maa sees.

E, StK 39, 198 (20) < Kihelkonna khk. – M. Tooms (1926). Vt. Kivi Kihelkonna kiriku ukse ette, muist. 105.

136.

(Sarvik nõrkeb, kandes kivi Kaarma kiriku hävitamiseks. Kivi Uduveres.)

ERA II 233, 78/80 (2) < Kuressaare l. < Kaarma khk., Kaarmaa-Suur v. – E. Ink < Miina Ink, 56 a. (1939). Vt. HVM II, muist. 128 G.

137.

[Kiriku matmine Tarul]

Vanapagan kanden kive põllega üle Sillavalgne jõest Õisu vallast Taru varesse. Põllepaelad läind katki ja kivid kukkusid maha. Viis kivid sinna, kus kirik oli alla vajunud. Tema mattis kiriku kinni.

RKM II 105, 24 (12) < Abja raj., Halliste k/n., Kaarli alevik – L. Briedis < Marie Tust, 74 a. (1961). Vt. Vanapagana sillad, muist. 209.

138.

[Kivid Põlva kiriku purustamiseks]

A.

Kuidas Vanapagana plaan Põlva kirikut ära lõhkuda nurja läks

Vanapagan ei ole sellega leppida saanud, et Põlvasse kirik ehitatakse. Võtnud teine nõuks kirikut ära lõhkuda. Seks korjanud ta omad püksid suuri kivimürakaid täis ja tahtnud neid Põlva viia, et nendega kirikut ja torni puruks lüüa. Teel olla aga tema lähedal kukk laulnud. Vanapagan ehmatanud seda nii koledasti, et tal püksid kõige kividega seljast maha kukkunud. Kukkudes läinud püksid lõhki ja kivid veerenud laiali. Vanapagan jooksnud ise minema ja pole oma plaani enam katsunud täide viia. Kivid olla praegu veel Vana-Koiola vallas Kadaja metsavahitalu maa pääl näha.

ERM 145, 21/3 < Põlva khk., Kioma v., Trohvi k. – P. Reim < Hendrik Lukats, 58 a. (1920).

B.

Vana-Koiola Kadaja metsavahi maa peal suur vare kiva. Vanapagan toonud need, et nendega Põlva kirikut ära lõhkuda. Kiva kannud ta pükstega seljas. Metsavahi kukk laulnud. Vanapagan ehmatanud nii, et püksid kividega maha kukkunud; kukkudes läinud sääred katki, kivid sadanud jalale.

E 54618 – M. J. Eisen.