TUDENGIFOLKLOOR 19941995
Killud, paroolid
Palume abi folkloori- ja keelenähtuste piirimaile kuuluva materjali
üleskirjutamisel. Palun pane kirja KILDE e. PAROOLE e. kuidas
Sa ka nimetaksid neid ütlusi, mida kasutad ise või oled kuulnud kasutatavat.
Mõned näited:
Nii ühte kui teist ja leiba pole vajagi!
- pärineb raamatust ja multifilmist "Karupoeg Puhh"
- kasutusel Varesepalu Gümnaasiumi 9a klassis ja terves koolis
- olnud kasutusel juba mitu aastat, ka praegu üsna sageli
- vastuseks küsimustele: Mida teile pakkuda? Kas seda või teist?
Lihtsalt suurepärane kissell!
- päritolu ei mäleta
- aktiivses kasutuses Varesepalu Gümnaasiumi vanemates klassides aastatel 1992/3
- söögivahetunni parool
- rõhutatakse sõna suurepärane
Aga minu isa kasvatab lapsi!
- reklaamist: Aga minu isa kasvatab rapsi!
- kasutusel Varesepalu Gümnaasiumi 8b klassis
- umbes aasta eest kasutati rohkem, viimasel ajal harva
- kasutatakse suvalistes olukordades ilma erilise tähenduseta
- matkitakse reklaami intonatsiooni
jne jne jne.
Lisa igale tekstile nii palju kui võimalik järgmisi selgitavaid märkusi:
- Kust pärineb? S.t. otsesed (täpsed) või moonutatud tsitaadid
- filmidest
- reklaamidest
- naljasaadetest
- teatrietendustest
- raadiost
- lauludest
- raamatutest
- tuntud isikutelt
- kaasõpilastelt
- anekdootidest
- vanasõnadest, kõnekäändudest
- või mujalt
- Millises seltskonnas kasutatakse või kasutati
- õpilased (nooremad või vanemad klassid, üks klass v. terve kool jne.)
- üliõpilased (teaduskond, nooremad või vanemad kursused, üldiselt levinud jne.)
- töökollektiiv
- matkagrupp
- jne. jne.
- Kas kasutatakse praegu (u. mis ajast alates käibel olnud) või
kasutati varem (millal?) ja on nüüdseks käibelt kadunud?
- Kas kasutatakse sageli või harva?
- Kas kasutatakse mingis kindlas situatsioonis ja tähenduses (näit.
tšumadan ukradina kui koolikott on kadunud) või erinevates
olukordades ja erineva tähendusega või hoopi tähenduseta
(see on Vant, ta läheb okastaime kastma)?
- Kas öeldakse mingi erilise intonatsiooniga (näit irooniliselt vm.),
hääletooni või -tegevusega, rõhutatakse mõnda sõna eriti?
- Kas lisanduvad mingid žestid, miimika vms? Kas kasutatakse mingeid esemeid?
Ära unusta kirja panna ka
- võõrkeelseid
- murdekeelseid
- moonutatud keelega ütlusi
- pärisnimede abil moodustatud pilkelauseid
- korduvalt kasutatavaid liigitusi, žeste vm., millega sõnu ei kaasnegi
- ning muud, mida siin taibatud küsida
Paber kannatab antud juhul palju! Kirjuta üles ka sündsusetud või
riivatud killud, muidu pole pilt objektiivne.
Ja veel:
- Kas Sina ise kasutad palju paroole? Teised Su tuttavad?
- Kas kasutad paroole ainult teistega suheldes või ka üksi näiteks mõteldes?
- Sinu arvamus: miks neid üldse kasutatakse?
Kui Sul on üliõpilaspäevilt kursuse vm. laulikuid, kroonikaid
ja mine tea mis huvitavat materjali, millest Sa ei raatsi loobuda, siis saada meile
valguskoopia või lepi kokku selle kopeerimise suhtes.