Ühelt poolt on rahvameditsiini andmed ravitaimede kohta väärtuslikud folkloori enese ja meie rahvuskultuuri sügavama teadvustumise mõttes. Kuid erinevalt rahvalauludest, vanasõnadest, mõistatustest, naljanditest jt. folkloori vormidest on ravimtaimede kasutustraditsioonid tõsiselgelt puhtpraktilise suunitlusega. Sedasorti pärimus on suunatud täiesti konkreetsele eluliselt vajaliku eesmärgi täitmisele haiguste ravimisele. Kui teised folkloori vormid on vaieldamatu faktorina kandnud meie rahva psüühilise identiteedi ja rahvusliku eneseteadvuse säilitamise funktsiooni, siis rahvameditsiini (kui ühe peamise mittepoliitilise faktori) põhirolliks on ajast-aega olnud rahva alahoid füüsilis-füsioloogilises mõttes.
Eelnevast tuleneb rahvameditsiinilise pärimustiku otseselt teaduslik-meditsiiniline väärtus. Esivanemate sajandipikkusi ravitaimedega arstimise tarkusi ja kogemusi ei või lasta kaotsi minna. Kui me tahame neid ajaproovile vastupidanud kogemusi senisest veelgi laialdasemalt taaskasutada, on vaja nende tõsikindlus panna igakülgsele teaduslikule läbiproovimisele. Positiivsest sajandite poolt kinnitatud kogemustest ainuüksi ei piisa. meil ei ole mõistlik läbi viia üldrahvaluku teadusliku meditsiini ravivahendite jaanitulle loopimise kampaaniat ja murumütsides päi kandlelugude saatel panna valimatult katlad tulele lõkkeplatsi ääres kasvavate taimedega. Mitte ainult koolimeditsiini, vaid eelkõige inimese enda tervise nimel tuleb rahvameditsiinis kasutatud vahenditele esitada kõrge nõudmine nad peavad olema mingis mõttes paremad riiklikku registrisse kuuluvatest ravimitest: toimima tugevamalt (või vähemalt võrdväärselt nendega); omama vähemkahjulike kõrvaltoimeid; olema toorainelt kättesaadavamad; nõudma minimaalselt tehnoloogilist protsessi; olema odavamad. Ja siin on rahvameditsiinil kahtlemata oma sõna öelda.
Eesti Kirjandusmuuseumi rahvaluule arhiivis talletatakse suurt hulka väärtuslikke andmeid ravimtaimede kasutamise kohta rahvameditsiinis. Rahvameditsiin elab koos rahvaga praegugi veel edasi. rahvas ja tema mälu on lahutamatud. Sellepärast pole veel hilja andmestikku edaspidistes ravimtaimede-alastes küsitlustes täiendada. Tuleb arvestada, et märkimisväärne osa olemasolevatest pärimustest on liialt lakooniline. Juba Gustav Vilbaste kirjutas: "Sellest on liiga vähe, kui märgitakse: "jooksjarohtu kasutati jooksva vastu, jooksja puhul". Ravimtaimede kasutustraditsioonide efektiivsuse teaduslikuks tõestamiseks on möödapääsmatu omada võimalikult põhjalikku andmestikku. See aitaks oluliselt vähendada teaduslike analüüside teostamise mahtu ja aega.
Seades eesmärgiks kogutava informatsiooni kvaliteedi on otstarbekas kasutada kolmeastmelist küsitluskava.
Väga oluline on see, et initsiatiiv jutuks tuleva taime osas pärineb küsitletavalt. Sel meetodil saadud informatsiooni väärtustavad jutustaja isiklikud kogemused.
Küsitluskava II puhul tuleb initsiatiiv küsitlejalt, kes määrab ise jutuks tuleva taime. Esmajärjekorral on otstarbekas koguda andmeid korvõieliste sugukonna (Compositae) taimede kohta, mis on üks rikkamaid ametlike ravitaimede poolest. Küsitleja negatiivne hinnang küsitluskava I teel saadud tulemustele ei välista küsimustiku II ja III rakendamist, kui informatsiooni väärtust hinnatakse kümnepallisüsteemis (vt. edaspidi)
Küsitluskava III on ülesehituselt analoogiline eelnevale, kuid lähtutakse mitte taimest, vaid haigusest. Kui kavade IIIII ilmnevad kokkulangevused samade taimede ja samade toimete osas, siis informatsiooni väärtus vähemalt kahekordistub.
Järgnevalt tuleb iga nimetatud taime kasutamise suhtes teha täpsustused
ja anda võimaluse korral motivatsioon.
Kas järgmised taimed on ravitaimed:
Loetletud taimede kasutamist täpsustada kavas I toodud küsimustega
nr. 412. Saadud informatsiooni väärtust hinnata iga taime kohta eraldi
kümnepallisüsteemis:
0 | ei tea midagi sellest taimest; |
+1 | on kuulnud, et kasutatakse ravimtaimeks, aga ei mäleta täpselt; |
1 | on kuulnud, et ei kõlba ravimiseks, aga kahtleb mälus; |
+2 | on temast kuulnud kui ravimtaimest, mäletab täpselt; |
2 | on kindlasti kuulnud, et see taim ei kõlba ravimiseks; |
+3 | on ise kasutanud ravimtaimena; |
3 | on ise kasutanud, kuid ei aita ravimiseks; |
+4 | on kuulnud ja ise kogenud tervistavat mõju; |
4 | on teistelt kuulnud ja ise praktiliselt veendunud, et selle taimega ravida ei saa; |
+5 | on teistelt kuulnud ja korduvalt ning positiivselt kogenud väärtust ravimtaimena; |
5 | on teistelt kuulnud ja ise korduvalt kogenud, et see taim ei ravi. |
Milliseid taimi on kasutanud või kasutatakse järgmistel juhtudel?
Andmete täpsustamiseks kasutada kavas I toodud küsimusi nr. 412.
Saadud informatsiooni väärtust hinnata iga taime kohta eraldi
kümnepallisüsteemis.