Placeholder photo

„12 aastat? Mille eest?” Ülevaade üle-eestilisest koolipärimuse kogumisvõistlusest

Ettekanne annab ülevaate 1. märtsist 10. maini 2007. aastal toimunud kogu Eestit hõlmavast koolipärimuse kogumise võistlusest. Suuremahulise kogumisaktsiooni eesmärk oli ühelt poolt jäädvustada meie koolilaste maailm just sellisena, nagu see tänapäeval on, teiselt poolt rakendada noori eesti pärimuse ja kultuuri teadvustamisel ning fikseerimisel.

Kogumisaktsioon oli jätk 1992. aastal Soomes ja Eestis aset leidnud koolipärimuse kogumise võistlusele. Kui Eesti Rahvaluule Arhiivi laekus tookord üle 27 000 lehekülje rikkalikku ja väärtuslikku õpilasfolkloori ühtekokku 1797 vastajalt 26 Eesti koolist, siis seekordsele küsitlusele vastas umbkaudu 2800 õpilast 71 koolist neljas vanuserühmas 4.-12. klassini. Arhiivile anti üle peaaegu 15 600 lehekülge noortepärimust.

Viieteistkümne aastaga on Eesti ühiskonnas väga palju muutunud, peale on kasvanud uus põlvkond, kelle vaimne pärimus võimaldab jälgida tänapäeva ühiskonnas toimuvaid arenguid ja protsesse. Avatud vastustega küsitluskava koosnes kuuest teemast: vaba aeg ja sõbrad; naljad; hirmud, uskumused ja ennustamine; arvuti ja televisioon; tähtpäevad ja peod; mängud.

Põhjaliku küsitluskava koostamisel tahtsime esiteks teada, milline on kooliealiste maailm, mis neid huvitab ja millega nad tegelevad ning kuidas kajastub nende igapäevaelu pärimuses. Selles tähenduses ei ole koolipärimus alati kooliga seotud, vaid eelkõige kooliealiste laste ja noorte pärimus. Teiseks koostati küsimused lähtuvalt folkloristide praegustest uurimissuundadest.

Autasustamistseremoonia parimatele õpilastele ja õpetajatele toimus 26. mail Eesti Kirjandusmuuseumis Tartus.

Koolipärimuse kogumisvõistluse korraldasid Eesti Kirjandusmuuseumi folkloristika osakond (Mare Kõiva, Ave Tupits, Piret Voolaid), Eesti Rahvaluule Arhiiv (Astrid Tuisk), Tartu Ülikooli eesti ja võrdleva rahvaluule osakond (Risto Järv) ning Eesti Folkloori Instituut.

Võistluse koduleht asub aadressil folklore.ee/kooliparimus.